Sliten88 Skrevet 5. oktober 2023 #1 Skrevet 5. oktober 2023 Mannen min har tre brødre, hvor yngste broren nå blir 30 år. Svigermor ønsker at vi skal kjøpe garderobeskapløsning i bursdagsgave løsning, da dette er noe han vil ha, men ikke prioriterer å bruke penger på selv (han har råd, men prioriterer heller å reise). Han er vant til at alle andre alltid ordner ting for han, så gaven vil i tillegg til å koste mange kroner og øre også inkludere design, planlegging, innkjøp, transport og montering av garderobeløsningen da broren ikke er i stand til å gjøre dette selv. Dette er rimelig å anta at det kommer til å ta tid da broren er svært vinglete. Mannen har hjulpet han tidligere, men da har det tatt lang tid da han ikke er i stand til å planlegge og min mann blir nødt til å ta over hele jobben fra a til å. Vi har en sønn på 4, og jeg er for tiden gravid med nummer to. Det er et komplisert svangerskap, og jeg er daglig innom sykehus for å få medisiner og ta ulike prøver. Jeg er stort sett sengeliggende, og sliter med å ta vare på sønnen. I tillegg flyttet vi i sommer inn i et hus som vi holder på å pusse opp. Vi har mildt sagt hendene fulle og sliter med å få hverdagen til å gå rundt. Vi får ingen avlastning fra familien, da min mann er så selvstendig og klarer alt selv. De andre brødrene får hjelp til alt fra barnepass til oppussing. Svigermor mener at mannen min skal kjøpe og hjelpe broren sin med planlegging, innkjøp, transport og montering av garderobe fremfor å gjøre ferdig huset vårt til babyen kommer. I tillegg vil dette få en høy prislapp, noe som passer dårlig da vi ligger an til å måtte ha 7 måneders ulønnet permisjon og har store kostnader til boliglån. Jeg har sagt at vi kan være med på et gavekort, men at vi nå høsten/vinteren 23/24 ikke har kapasitet til å gi tjenester. Svigermoren min blir irriterte og sier at vi må tenke på andre enn oss selv. Jeg tenker at yngste sønnen blir 30, dersom han vil ha garderobeskap er han stor nok til å prioritere å bruke penger på dette. Er det jeg eller svigermor som er urimelig? 3 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #2 Skrevet 5. oktober 2023 Svigermor. Bidra på gavekort holder i massevis. Han er voksen og burde klare å ordne det selv, evt få hjelp av de andre brødrene. Anonymkode: db188...124 9
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #3 Skrevet 5. oktober 2023 Svigermor. Men her må mannen ta tak og si fra. Dårlig gjort av han å la deg ta dialogen med sin krevende mor. Du får bare svare "dette må du snakke med Kjell om" Jeg er ikke i form som du vet. Anonymkode: a20b3...d7c 9 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #4 Skrevet 5. oktober 2023 Blir helt matt av å lese dette… Din svigermor må jo være helt tullete hvis hun ikke ser at dette er galskap? Her må du slå i bordet og be dem ryke og reise! Ingen kan vel være SÅ trangsynte at de ikke forstår at du og dine må prioriteres i dette? Hvor står din mann i dette? Han må stå opp for deg og deres familie og sette foten ned. Anonymkode: e87f7...32d 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #5 Skrevet 5. oktober 2023 Svigermor er urimelig. Det holder i massevis å bidra på gavekort. Og grunnen til at svogeren din ikke klarer å gjøre noe sjæl er jo fordi gan er vant til at andre gjør det for han fordi han venter lenge nok. Anonymkode: 84ff5...550 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #6 Skrevet 5. oktober 2023 Du får si til svigermor at nå må det være yngste sønnen sin tur til å hjelpe dere så dere ser frem til å få masse hjelp med oppussingen så lenge du er gravid og en god stund etter fødselen. I tillegg kan du legge til ett for du mener vel ikke at det er greit at yngste sønnen tenker kun på seg selv som han har gjort frem til nå? Anonymkode: 5b810...61b 6 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #7 Skrevet 5. oktober 2023 Dersom denne broren er en helt normal mann på 30 år som rett og slett er vinglete og heller prioriterer det morsomme så er det merkelig å forvente dette av dere nå. Dersom bror han en diagnose som gjør at han verken kan ordne det eller betale for hjelp til det, så tenker jeg at din mann kan hjelpe bittelitt, men ikke mye. Når det gjelder penger kan ikke svigermor ha noen forventnigner. Økonlmien er privat! Anonymkode: af6dc...1ad 1
Sliten88 Skrevet 5. oktober 2023 Forfatter #8 Skrevet 5. oktober 2023 Mannen er konfliktsky ut av en annen verden. Så han sier ha til alle, også blir det oppgavene hjemme som kommer nederst på prioriteringslisten. 1 1
Havbris Skrevet 5. oktober 2023 #9 Skrevet 5. oktober 2023 Svigermor har ingenting med å bestemme noe som helst når det gjelder dere. Hvis hun absolutt vil hjelpe den andre sønnen kan hun organisere dette selv. Dere kan bidra med gavekort. Snakk om å mangle antenner. 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #10 Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du får si til svigermor at nå må det være yngste sønnen sin tur til å hjelpe dere så dere ser frem til å få masse hjelp med oppussingen så lenge du er gravid og en god stund etter fødselen. I tillegg kan du legge til ett for du mener vel ikke at det er greit at yngste sønnen tenker kun på seg selv som han har gjort frem til nå? Anonymkode: 5b810...61b Dette!!! Slik ts beskriver situasjonen så er det de som bør få hjelp og avlastning. Anonymkode: af6dc...1ad 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #11 Skrevet 5. oktober 2023 Sliten88 skrev (Akkurat nå): Mannen er konfliktsky ut av en annen verden. Så han sier ha til alle, også blir det oppgavene hjemme som kommer nederst på prioriteringslisten. Kjenner flere slike. Det de har felles er at de blir utkjørt, deprimerte, ekteskapet skranter og når barna er passe store ønsker kona å skilles. Anonymkode: af6dc...1ad 1 1
Miaiai Skrevet 5. oktober 2023 #12 Skrevet 5. oktober 2023 Tenker det er på tide og ta en skikkelig samtale med svigermor, så mulig hun får opp øynene over hvor urimelig hun er, men ikke minst hvor forkjelligs behandling hun holder på med. Bra du har den som tydeligvis klarer seg selv, mens dem to andre blir sydd puter under armene på. dere sier nei, tenkt på dere selv i denne situasjonen. Dere har nå nok med deres, og skal ikke være svigermors tjener. Hun får bli sur, men tenker det er på tide og sette ned foten nå. Ellers vil disse to alltid klare seg selv, og svigermor vil forsette og kreve. Mannen din for si tydelig at han har nok med deres hjem, og ta seg av deg og barnet og den lille som er på vei. Og har hverken tid eller mulighet til og stille opp på noen sånne prosjekter fremover. 1
Miaiai Skrevet 5. oktober 2023 #13 Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kjenner flere slike. Det de har felles er at de blir utkjørt, deprimerte, ekteskapet skranter og når barna er passe store ønsker kona å skilles. Anonymkode: af6dc...1ad Sliten88 skrev (10 minutter siden): Mannen er konfliktsky ut av en annen verden. Så han sier ha til alle, også blir det oppgavene hjemme som kommer nederst på prioriteringslisten. Da hadde jeg truer med og si ok, men da reiser jeg til mine foreldre og blir der, til du finner ut om du ønsker og være der for meg og barna eller holde deg lojal til svigermor. Dere som er et par nå, så da bør han prioriter dere mener jeg. Man kan fint hjelpe andre, men ikke der det går utover sin egen lille familie. Om han forsetter er jeg redd forholdet deres ikke holder, mitt gjorde ikke det. Han skjønte hvor feil han hadde tatt når han fikk en ny partner som sa akuratt det samma. 6
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #14 Skrevet 5. oktober 2023 Sliten88 skrev (13 minutter siden): Mannen er konfliktsky ut av en annen verden. Så han sier ha til alle, også blir det oppgavene hjemme som kommer nederst på prioriteringslisten. Men han har ingen problemer med å utsette deg for denne stressede situasjonen? Tenker at å bidra på et gavekort er gave bra nok fra dere nå. Også må mannen faktisk sette ned foten overfor sin mor. Det er ikke din oppgave, og vi vet jo at hvis du sier ifra så er det du som blir den store stygge ulven mens mannen din går fri. Anonymkode: 7d7db...754 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #15 Skrevet 5. oktober 2023 Hvordan kan du en gang spørre om dette? Det er jo soleklart at svigermor er helt på viddene. Jeg ville sagt kort og konsist at "vi kjøper vår egen gave til x og vi blir ikke med på noe felles med dere denne gangen. Vi har ikke anledning til å spleise eller til å ordne noe praktisk med deres gave". Ikke bli med på gavekort en gang, garderobe er jo svindyrt. Dette må MANNEN si til sin egen mor. Sett foten ned og si NEI. Om hun sier dere bare tenker på dere selv så får mannen si at ja det gjør vi, vi har et lite barn på vei samt ett fra før og vi sliter allerede med å få endene til å møtes praktisk og økonomisk. Så ja jeg setter min kone og mine barn før min bror. Anonymkode: 9c2f8...202 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå