Gå til innhold

Trening etter migrene? Hvor lenge varer et anfall?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde et anfall av auramigrene i går kveld, i dag er jeg sliten i kroppen og den ene siden av hodet føles ømt som et blåmerke, men utenom det er jeg i ok form. 

Jeg skal egentlig trene i kveld. Bør jeg avvente? Har meldt meg på en ganske krevende kondisjonstrening med styrke etterpå. 

Hvor lenge kan jeg forvente å være sånn trøtt og rar før det går over? 

Anonymkode: 45c1a...849

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer for min del. Jeg får alltid migreneanfall på kveldstid, og ofte er jeg bra neste morgen. Noen ganger er jeg fortsatt sliten, ør og har mild hodepine. Og da pleier jeg å fungere greit nok gjennom arbeidsdagen, hvor det enten gir seg eller ikke blir bedre. Er jeg fortsatt ikke i form etter middag, har jeg erfart at det lønner seg for meg å droppe hard trening. Ellers blir jeg helt gåen, eller at jeg får nytt migreneanfall. Jeg pleier å gå en tur i stedet og så legge meg tidlig på slike kvelder. Om jeg føler meg helt normal igjen når kvelden kommer, går det fint med en hard treningsøkt.

Men det er nok veldig individuelt. Jeg hadde nok droppet den harde økta om du fortsatt kjenner på ømheten i kveld. 

Anonymkode: fa3e8...95c

Skrevet

Det er helt individuellt, og umulig for andre enn deg selv å svare på. 

Ganske mange opplever at hard trening, med høy puls, kan være en risiko for å utløse anfall, men det gjelder langt fra alle. 

Så du må jo nesten bare avgjøre selv om du synes det er verdt å prøve eller ei. 

Anonymkode: 78163...d05

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde auramigrene og migrene i går, men føler meg i fin form i dag. Sikkert fordi jeg tok det helt med ro i går etter anfallene og la meg tidlig.

Hvor lenge varer et anfall? Ja. Jeg har hatt anfall som har vart en halvtime og anfall som har vart en hel dag. For meg varier det mellom aura før migrenen og "bare" auramigrene. Alltid kjipt når jeg begynner å få synsforstyrrelser eller føler at armen ikke hører til resten av kroppen min og jeg vet at nå kommer snart den j@vlige migrenen. 

Poenget er at det er så forskjellig fra person til person: både triggere, anfall, lengde på anfall og alt med migrene er veldig individuelt.

Hvis jeg var deg ville jeg droppet trening om du fortsatt føler deg sliten i kroppen og mørbanket. Hvis det gir seg hadde jeg kanskje tatt sjansen på en treningsøkt. Jeg ville prøvd å lytte til kroppen min og kjenne etter hva jeg greier. 

Er dette med migrene nytt for deg siden du spør? I så fall ville jeg gått til legen og sjekket det ut. God bedring og lykke til! :) 

Anonymkode: 73381...df9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis jeg var deg ville jeg droppet trening om du fortsatt føler deg sliten i kroppen og mørbanket. Hvis det gir seg hadde jeg kanskje tatt sjansen på en treningsøkt. Jeg ville prøvd å lytte til kroppen min og kjenne etter hva jeg greier. 

Er dette med migrene nytt for deg siden du spør? I så fall ville jeg gått til legen og sjekket det ut. God bedring og lykke til! :) 

Ja, jeg bestemte meg for å droppe hardtreningen. Sliten og susete fortsatt. 

Det er nesten ti år siden jeg fikk auramigrene, men jeg har veldig sjelden slike store anfall, faktisk er det over tre år siden sist. Og da trente jeg ikke :) 

Anonymkode: 45c1a...849

Skrevet

For meg er ingen anfall lik. De har varierende lengde og styrke, og går noen ganger over utenat jeg trenger ta pause fra jobb engang, andre ganger må jeg ha flere doser medisiner før det gir seg.

Men, jeg trener ALDRI hardt om kroppen er sliten etter en påkjenning, uansett hvilken påkjenning det er.

Anonymkode: 73520...bd8

Skrevet

Jeg har migreneanfall i 72 timer i strekk, og trenger et par-tre dager å komme meg før jeg kan belaste kroppen med høy puls. Til og med tv-titting må jeg vente med til hodet er nullstilt igjen😂

Anonymkode: d037f...842

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hjernen din trenger hvile etter et anfall, akkurat som du trenger restitusjon etter en treningsøkt. Bedre å vente en dag eller to enn å presse seg og i verste fall trigge et nytt anfall. 

Anonymkode: e8e48...6df

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...