AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #1 Skrevet 5. oktober 2023 Hei. Jeg tok noen blodprøver i dag. Det står at prøveglassene skal vendes opp/ned fem til ti ganger, men han som tok prøvene vendte bare én gang. Bør jeg ta nye prøver for å utelukke feilkilder? Anonymkode: 60279...42f
Memorangen Skrevet 5. oktober 2023 #2 Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Jeg tok noen blodprøver i dag. Det står at prøveglassene skal vendes opp/ned fem til ti ganger, men han som tok prøvene vendte bare én gang. Bør jeg ta nye prøver for å utelukke feilkilder? Anonymkode: 60279...42f Det stemmer, de skal blandes mer enn det. Det som skjer er at blodet kan koagulere, og du får et lite koagel i prøven. Da vil det være noen av analysene som ikke kan analyseres. Kan det være at han blandet de mer rett etterpå uten at du så det? Uansett går det mest sannsynlig bra. Vil tro at dette skjer ofte på f eks legekontor, selv om det ikke er helt etter prosedyren. Jeg jobber på sykehus og vi er kjempenøye på blanding. Husker du hvilke farge det var på korken på glassene? Glass med lilla/rosa og blå farge på korken er ekstra viktig å blande siden de inneholder stoffer som skal motvirke koaguleringen. Hilsen bioingeniør
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #3 Skrevet 5. oktober 2023 Er du sikker på at han ikke satte prøvene i et sånt stativ som snur dem? Det gjør de på mitt legekontor. Anonymkode: 7d441...9ae
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #4 Skrevet 5. oktober 2023 Memorangen skrev (3 minutter siden): Det stemmer, de skal blandes mer enn det. Det som skjer er at blodet kan koagulere, og du får et lite koagel i prøven. Da vil det være noen av analysene som ikke kan analyseres. Kan det være at han blandet de mer rett etterpå uten at du så det? Uansett går det mest sannsynlig bra. Vil tro at dette skjer ofte på f eks legekontor, selv om det ikke er helt etter prosedyren. Jeg jobber på sykehus og vi er kjempenøye på blanding. Husker du hvilke farge det var på korken på glassene? Glass med lilla/rosa og blå farge på korken er ekstra viktig å blande siden de inneholder stoffer som skal motvirke koaguleringen. Hilsen bioingeniør Tusen takk for svar. Tok følgende fire glass: - 2 x Serum gel gul kork - 2 x EDTA lilla kork Hun vendte de én gang for så å legge de i et stativ som holder de oppreist vertikalt. MEN dersom alle faktisk blir analysert og gir et resultat; så går vel alt OK? Hvis det er faktum at de ikke kan analyseres, så gis det beskjed om? Er redd jeg ikke får pålitelige svar siden de er viktige. Bør jeg spørre om å ta på nytt, eller unødvendig? Anonymkode: 60279...42f
Memorangen Skrevet 5. oktober 2023 #5 Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tusen takk for svar. Tok følgende fire glass: - 2 x Serum gel gul kork - 2 x EDTA lilla kork Hun vendte de én gang for så å legge de i et stativ som holder de oppreist vertikalt. MEN dersom alle faktisk blir analysert og gir et resultat; så går vel alt OK? Hvis det er faktum at de ikke kan analyseres, så gis det beskjed om? Er redd jeg ikke får pålitelige svar siden de er viktige. Bør jeg spørre om å ta på nytt, eller unødvendig? Anonymkode: 60279...42f Ja legen får beskjed om det, dersom det er noe med prøvene som gjør at de ikke kan analyseres. Mest sannsynlig går det helt greit. Vi får feilmeldinger på maskinene våre om det er koagel i glasset, da gir vi ikke ut svar. Om du får beskjed om det, og mp ta prøvene på nytt, kan du kanskje påpeke at de må blande det bedre😅
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #6 Skrevet 7. oktober 2023 Memorangen skrev (På 5.10.2023 den 18.20): Ja legen får beskjed om det, dersom det er noe med prøvene som gjør at de ikke kan analyseres. Mest sannsynlig går det helt greit. Vi får feilmeldinger på maskinene våre om det er koagel i glasset, da gir vi ikke ut svar. Om du får beskjed om det, og mp ta prøvene på nytt, kan du kanskje påpeke at de må blande det bedre😅 Stemmer det at dere ikke sender ut alle prøvesvar ved f.eks en difftelling dersom alle verdier er fine (sender kun tilbake verdier på hovedkategorier), eller sender dere alltid alle prøvesvar tilbake til fastlege? Anonymkode: 60279...42f
Memorangen Skrevet 7. oktober 2023 #7 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Stemmer det at dere ikke sender ut alle prøvesvar ved f.eks en difftelling dersom alle verdier er fine (sender kun tilbake verdier på hovedkategorier), eller sender dere alltid alle prøvesvar tilbake til fastlege? Anonymkode: 60279...42f Vi sender bare tilbake de prøvesvarene som er bestilt med mindre det er noe inormalt ved prøven. Ved f eks et uventet veldig høyt totaltall på hvite blodceller vil maskinen automatisk legge til en diff som vi da gir ut til rekvirenten. Og har diverse kriterier for å ringe rekvirenten eller bestille blodutstryk som legene våre ser på.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #8 Skrevet 7. oktober 2023 Memorangen skrev (31 minutter siden): Vi sender bare tilbake de prøvesvarene som er bestilt med mindre det er noe inormalt ved prøven. Ved f eks et uventet veldig høyt totaltall på hvite blodceller vil maskinen automatisk legge til en diff som vi da gir ut til rekvirenten. Og har diverse kriterier for å ringe rekvirenten eller bestille blodutstryk som legene våre ser på. Å, okei. Legen sa til meg at han bestilte full difftelling, men tilbake fikk vi bare svar på Leukocytter og Trombocytter? Legen sa sykehuset kun hadde sendt alle undertypene av disse hvis det hadde vært avvik, så jeg håper jo at sykehuset likevel har analysert alt og tatt full difftelling selv om de bare svarer tilbake på de to hovedtypene hvite blodceller. Har opplevd å få full liste tidligere med svar selv om de var fine når jeg har tatt difftelling, så litt rart det ikke skjer nå. Anonymkode: 60279...42f
Memorangen Skrevet 7. oktober 2023 #9 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Å, okei. Legen sa til meg at han bestilte full difftelling, men tilbake fikk vi bare svar på Leukocytter og Trombocytter? Legen sa sykehuset kun hadde sendt alle undertypene av disse hvis det hadde vært avvik, så jeg håper jo at sykehuset likevel har analysert alt og tatt full difftelling selv om de bare svarer tilbake på de to hovedtypene hvite blodceller. Har opplevd å få full liste tidligere med svar selv om de var fine når jeg har tatt difftelling, så litt rart det ikke skjer nå. Anonymkode: 60279...42f Det hørtes veldig rart ut, vi gir ut diff om den er bestilt iallfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå