Gå til innhold

Hvor mye får 7. klassingen velge selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter som går i 7. klasse nå.

Hun vil ikke lenger bli med på hyttetur like ofte, gå på tur osv.

Hun ønsker å f.eks bli hjemme med bestemor og bestefar (som bor i nærmiljøet) mens jeg da drar med søskenet hennes på fjellet.

Ville du sagt ja?
Jeg er så veldig delt mellom å respektere ønsket hennes, og samtidig «tvinge» frem litt kvalitetstid. 

Anonymkode: 38c1c...708

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er ofte? Kan du roe ned hytteturene? Det har jeg gjort. Vi er oftere hjemme for jeg skjønner at venninner og tid med dem i helgene er viktig. Hytta kan jeg dra på når ungene er blitt mer voksen😊

Anonymkode: 32b55...2d0

• Liker 2
Skrevet

Av og til kan de velge. Men viktig at man gjør noe sammen også.

Skrevet

Jeg kan ikke se problemet med å la 7. klassingen bli hos besteforeldre hvis det er det hun ønsker. Kvalitetstid kan, og bør, man ha hjemme også, man må jo ikke vente med det til hytteturer.

• Liker 3
Skrevet

Vi har vel ikke vært her siden i sommer. Men da var vi her to tre uker.

De har jo vokst opp med denne hytta og fjellturer, så at interessen hennes skifter er naturlig.
Hun sa at dersom en venninne hadde hatt sjans til å bli med hadde hun nok villet.

Vi har kvalitetstid hjemme også. Men nå er nok barna inne i en periode hvor hytta er begynt å bli litt kjedelig ja 😄

Anonymkode: 38c1c...708

Skrevet

Vi forventet at ungene ble med på hytteturer, men sørget for å planlegge godt så de ikke gikk glipp av noe. Masse turer hit og dit vi hadde når ungene var mindre for å forhindre brakkesyke tar vi ungene sjeldnere på. Men vi legger inn minst en langtur på høsten og våren og mer på sommeren. Nå i høstferien har de delt tiden mellom fjellturer med mormor og morfar, byferie med farmor og så vennehelg til slutt.     Vi voksne tar oss en tur ut i helgene, men ungene blir kun med om det er litt mer spesielle steder.  

Noen ganger har en av oss tatt med kun ett barn på fjellet (mine foreldres hytte). Ungene kan gjerne ta en helg alene hos en av sidene mens vi gjør noe annet. 

Forvente turer, hytteturer og sånt bare fordi de voksne vil anbefales ikke - om de ikke uttrykker at de vil.  Mine har mye idrett i helgene om drar ikke med oss begge to for å se kamp selv om det er langt i gokk. De sluttet på SFO etter 1-3klasse så de er mer enn gamle nok til å kose seg selv alene hjemme. Overnatte selv nei, og det er kun pga andre har hatt ubehagelige gjester alene hjemme. 

Anonymkode: a7247...9c3

Skrevet

Om hun er hos besteforeldrene ser jeg ikke problemer, om hun derimot er alene hjemme med besteforeldre litt borti veien så hadde det ikke vært greir 

Anonymkode: a321c...c63

Skrevet

Når ungene kommer opp i den alderen blir det lite kvalitet i tid tilbrakt sammen mot deres ønske... Joda, man bør absolutt forvente at de blir med på en del av familiens felles aktiviteter (hytteturer etc), men ved å lage kvalitetstid på deres premisser (hjemme, kino, aktiviteter de ønsker å dra på) bygger man et godt grunnlag for at de skal ønske å bli med familien - helt uten 'tvang'.

Anonymkode: 8c72e...592

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...