Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å kjøpe bolig under takst, er det negativt? Hvilke signaler gir jeg? og kan jeg få svi om jeg skal selge boligen ved senere anledning? 

Anonymkode: b7bf3...ae1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Å kjøpe bolig under takst, er det negativt? Hvilke signaler gir jeg? og kan jeg få svi om jeg skal selge boligen ved senere anledning? 

Hva er tankegangen din selv her? 

Anonymkode: 817e6...892

• Liker 3
Skrevet

I disse tider er det vel mer normalt å kjøpe under takst. Etterhvert vil nok boligprisene gå opp igjen. 

Anonymkode: cdd88...ce3

• Liker 2
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er like skammelig som å kjøpe varer på tilbud. 

Nei, man byr det man synes et objekt er verdt. Er man heldig er det ingen andre interessenter som har finansene i orden og kan by samme dag som deg. Neste uke kan det være 3 stk som har finansene i orden og så ender det med budkrig og salg over takst. Ingen veit. 

• Liker 4
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skulle det vært negativt? Det er vel mer negativt å kjøpe over takst. Da kan du gå på en smell om du vil selge

Kjøpte nylig bolig selv, taksert til 2.5 fikk det til 1.9. Gjelder å ha is i magen og være tålmodig. Ikke gå bananas på budrunden til første hus du finner 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hva mener du med takst? Takstmannen vår sa ingenting om verdi, bare hva det ville koste å få huset i «ny stand». Og selv da med meningsløse summer, som «bad: TG3. Kost 100.000-300.000».

Huset ble annonsert med en pris lik meglerens prisvurdering som hun satt 6 mnd tidligerr etter å ha tittet litt i 10 minutter slik at vi fikk finansieringsbevis. Endelig salgssum ble langt lavere.

Anonymkode: 882ec...639

Skrevet

Hvis du kjøper under takst så er det bare positivt for deg. Da fikk du boligen billigere = penger spart. 

Og hvordan skal dette virke negativt ved salg? Da tas det jo ny takst utifra daværende marked.

Anonymkode: 800ea...6cf

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva mener du med takst? Takstmannen vår sa ingenting om verdi, bare hva det ville koste å få huset i «ny stand». Og selv da med meningsløse summer, som «bad: TG3. Kost 100.000-300.000».

Huset ble annonsert med en pris lik meglerens prisvurdering som hun satt 6 mnd tidligerr etter å ha tittet litt i 10 minutter slik at vi fikk finansieringsbevis. Endelig salgssum ble langt lavere.

Anonymkode: 882ec...639

Takst er vel egentlig et utdatert ordtak, før ga en takstmann en objektiv vurdering på verdien til boligen. Det har de ikke lov til lenger, så nå er det megler som setter prisantydning eller "takst" 

• Liker 1
Skrevet

Vi kjøpte hus før sommeren. Sa på første visning at vi ikke synes huset var verdt takst fordi det ville koste mye å få det til dagens standard. Hadde is i magen og ga oss ikke. Var få interesserte, og megleren ringte omtrent hver uke. 6-7 uker senere fikk vi det 500 000 under takst.

Skrevet
AndreaJohan skrev (13 minutter siden):

Hvorfor skulle det vært negativt? Det er vel mer negativt å kjøpe over takst. Da kan du gå på en smell om du vil selge

Kjøpte nylig bolig selv, taksert til 2.5 fikk det til 1.9. Gjelder å ha is i magen og være tålmodig. Ikke gå bananas på budrunden til første hus du finner 

Hvor raskt svar fikk du etter budet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis du kjøper under takst så er det bare positivt for deg. Da fikk du boligen billigere = penger spart. 

Og hvordan skal dette virke negativt ved salg? Da tas det jo ny takst utifra daværende marked.

Anonymkode: 800ea...6cf

Dette er i borettslag. Det er en del ting takstmann har pekt på bør utbedres. Selger har allerede gått 100.000 kr ned i pris kontra første annonsering. 

Undrer hvilken respons jeg vil få om jeg gir bud 400.000 under takst. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er i borettslag. Det er en del ting takstmann har pekt på bør utbedres. Selger har allerede gått 100.000 kr ned i pris kontra første annonsering. 

Hvis taksten er 1,9mill kan du nok få beskjed om å stikke hodet et visst sted, men er takst 8 er det nok godt innafor

Skrevet
newman01 skrev (12 minutter siden):

Hvis taksten er 1,9mill kan du nok få beskjed om å stikke hodet et visst sted, men er takst 8 er det nok godt innafor

er meglere frekke?

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

er meglere frekke?

Tenkte mer hva selger sier til sin representant i salgsprosessen når megler videreformidler budet

Uansett var intensjonen å poengtere at størrelsen "400k" ikke sier en dritt når man ikke har informasjon om resten. Folk drikker vin til middag som koster mer pr flaske. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke komme på en eneste grunn til at det skulle være noe negativt ved å få kjøpt en bolig under prisantydningen i annonsen. Det kalles å gjøre et kupp, eller at megler har priset den altfor høyt i utgangspunktet men innser det ikke før budene (under) begynner å komme inn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvor raskt svar fikk du etter budet?

Du får vanligvis svar innenfor akseptfristen du selv gir sammen med budet.

Responsen du får er "budet er akseptert" eller "selger godtar ikke budet".

Konsekvensen du får ved å kjøpe under takst, er at du får mindre lån, og har høyere egenkapital på boligen, enn om du hadde kjøpt til takst. Signalene du sender, vel, det kommer jo an på hva du sier. Det står jo ikke annonsert noen steder at den boligen er kjøpt under takst, så det går kun på deg selv. Jeg har kjøpt under takst, jeg gidder ikke gå rundt å fortelle noen om hvor mye under takst jeg ga, jeg sier hva jeg ga.

Anonymkode: d1e50...2c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis noen kjøper bolig under takst så betyr det bare at talsmannen/megleren/selgeren har bommet på taksten.

Anonymkode: 2ff2c...5ae

Skrevet

Jeg kjøpte boligen min under takst og betalte med god samvittighet. Solgte boligen senere til prisantydningen og satt igjen med 500.000kr i fortjeneste.

Anonymkode: b317f...90c

Skrevet

Du vil få ja, eller nei. Hvis du får nei, så vil kanskje megleren ta kontakt for prøve å få deg til å komme med et litt høyere bud.

Anonymkode: 2ff2c...5ae

• Liker 1
Skrevet

Så det du lurer på er hvordan responsen vil bli dersom du legger inn bud under takst? Forstår det slik på kommentarene, men HI var isåfall noe dårlig formulert.

Svært vanskelig å si noe om respons på 400 000 under takst, uten å vite hva prisen i utgangspunktet ligger på. Stor forskjell på om det gjelder en bolig til 1,5 mill, 6 mill eller 15 mill. 

Dersom det er snakk om en bolig til under 2,5/3 mill (muligens mer også), kan det bli oppfattet som et skambud, og det verste som kan skje er at selger ikke vil selge til deg selv om du går opp etter det (folk blir ofte alt for emosjonelle når de selger bolig) - dette er gitt at det er et vanlig salg. Dersom det er tvangssalg vil det høyeste budet alltid vinne så lenge det dekker gjelden til selger. 

Så spørsmålet er vel om du er villig til å risikere å ikke få det, eller om du vil vurdere å gå litt opp i pris så du slipper en furten selger. Dersom du føler det er overpriset og uansett ikke er villig til å gå noe særlig høyere enn 400 k under, så er det jo bare å kjøre på uansett. Dersom du har veldig lyst på det og egentlig er villig til å gå et stykke oppover for å få det, bør det vurderes nøyere. 

Man vet aldri hvordan slike ting blir mottatt, da det kommer an på mange faktorer - dagens humør for selger, hvor lenge boligen har ligger ute, om det har kommet andre bud tidligere, om selger har god eller dårlig tid med å selge etc. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...