Gå til innhold

Det er håpløst, er jeg i «vennesonen»?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt råd fra andre sitt ståsted, når det kommer til dating.

Jeg møtte en fyr for 3 måneder siden, veldig snill og kjekk mm. Vi har kontakt daglig og vi møtes opp til flere ganger i uken. Han sa fra veldig tidlig av at han ikke var ute etter noe forhold og vil kun ha vennskap, jeg sa det var helt i orden. 

Jeg hadde vel et lite håp om at det skulle utvikle seg til noe mer, har enda et snev av håp, ellers ville jeg ikke spurt om råd.

Vi har ikke vært intime.

Jeg har ingenting imot det og ha mannlige venner, men det er en ulempe at jeg har følelser for denne vennen, og jeg vurderer å trekke meg unna.

Selvom vi bare er venner, har flere rundt oss spurt om vi er sammen. 

Det er mulig jeg overtenker hele situasjonen. Men jeg syns vi har for mye kontakt til og kun være venner. Jeg holder meg til det han sa om kun vennskap, så jeg tar heller ikke noe initiativ til noe mer(kanskje dumt, jeg vet ikke). Vi har begge vært en del reservert, dårlig erfaring med venner/forhold fra før hos oss begge. Etterhvert som tiden har gått har vi begge åpnet oss mer(naturlig nok), han har fortalt meg hva han ser etter hos en potensiell ny kjæreste og mye mer. Han kan finne på å stryke meg på ryggen når vi er ute, holder på meg når han snakker osv. Vennskapet føles litt som et forhold bare uten forpliktelser og kos. 

Så spørsmålet mitt er vel om jeg er i «vennesonen» eller har noen mulighet hos han. Det er kanskje ikke ut og svare på, jeg skriver ikke så mye da jeg er redd for å bli gjenkjent😅. Vi har nå hat kontakt i 3 måneder og jeg kan ikke fortsette et så intens «forhold» om vi kun er venner. Jeg ser opptatt ut på markedet, risikerer og bli såret, og en del andre ulemper. Burde jeg bare kaste inn håndkle? Jeg regner med at noen blir å skrive at jeg må snakke med fyren om dette, men siden han sa han kun ville være venner, sliter jeg med og ta en slik prat med han, dessverre. Og syns det er lettere å skape distanse over tid.

Anonymkode: efab4...173

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var jeg i dine sko ville jeg bare sagt i fra at "vi ønsker ulike ting, så beklager, dette forholdet kan ikke fortsette".

Slik jeg tolker innlegget ditt, vil det bare såre deg å fortsette på vennskapsbasis med denne mannen, pga du har følelser involvert, og da er det jo liten vits når han har sagt så klart i fra hva han er ute etter.

Anonymkode: bc83c...0c5

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva med å være ærlig mot ham? Si at du har fått følelser og spørre han om hva han mener derebør gjøre

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Var jeg i dine sko ville jeg bare sagt i fra at "vi ønsker ulike ting, så beklager, dette forholdet kan ikke fortsette".

Slik jeg tolker innlegget ditt, vil det bare såre deg å fortsette på vennskapsbasis med denne mannen, pga du har følelser involvert, og da er det jo liten vits når han har sagt så klart i fra hva han er ute etter.

Anonymkode: bc83c...0c5

Jeg vil på en måte ikke ødelegge vennskapet heller. Kan jeg ikke risikere det om jeg forteller han om følelsene? Jeg forstår at han bryr seg om meg osv, det er ikke til og ta feil av. Men jeg er redd jeg en dag blir såret, så jeg må uansett skape noe distanse.

• Hjerte 2
Skrevet
Doktor Dyregod skrev (40 minutter siden):

Hva med å være ærlig mot ham? Si at du har fått følelser og spørre han om hva han mener derebør gjøre

Jeg er redd det ødelegger vennskapet. Og jeg sliter med og ta den praten siden han allerede har sagt ifra at han kun vil være venner. Jeg har vurdert og snakke om det flere ganger, men får det ikke ut.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er redd det ødelegger vennskapet. Og jeg sliter med og ta den praten siden han allerede har sagt ifra at han kun vil være venner. Jeg har vurdert og snakke om det flere ganger, men får det ikke ut.

Men per nå, så vil jeg ikke tro at du har det så godt. Og da for din del, vil ikke du ha det så bra i det vennskapet. Hvor lenge vil du kunne skjule dine følelser for ham tror du? Og vil det bli lettere jo lengre tiden går å være venn med ham?

• Hjerte 2
Skrevet

Du er i vennesonen, og du har også fått beskjed om at du vil forbli i vennesonen. 

Er du ikke interessert i det så bør du vel trekke deg tilbake og se deg rundt heller.

Ikke svi bort verdifull tid på en du ikke kommer noen vei med.

Ironisk nok øker vel sjansen din for at det kan bli noe mer mellom dere hvis du kutter han ut. Kanskje han kommer løpende etter deg da...

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Han vil sikkert si I fra hvis han føler at det kan bli noe mer enn vennskap i og med at det er han som har sagt at han ikke vil ha forhold. 

Anonymkode: 8754a...f02

Skrevet

I gode vennskap er ikke den ene forelsket, så ja du bør kutte ut mye kontakt 

Anonymkode: 26a12...417

• Liker 1
Skrevet
Doktor Dyregod skrev (45 minutter siden):

Men per nå, så vil jeg ikke tro at du har det så godt. Og da for din del, vil ikke du ha det så bra i det vennskapet. Hvor lenge vil du kunne skjule dine følelser for ham tror du? Og vil det bli lettere jo lengre tiden går å være venn med ham?

Det stemmer, ganske kjip situasjon som jeg kjenner tar på og som jeg har fått litt nok av. Jeg hadde vel skjult det frem til våres veier kanskje skille pga en av oss møter en annen feks, eller til jeg ikke orker mer, som egentlig er et punkt jeg har nådd nå. Gått veldig mange runder med meg selv. Og jeg tror ikke det blir lettere jo lengre tid det går.

Skrevet
Bombasi skrev (43 minutter siden):

Du er i vennesonen, og du har også fått beskjed om at du vil forbli i vennesonen. 

Er du ikke interessert i det så bør du vel trekke deg tilbake og se deg rundt heller.

Ikke svi bort verdifull tid på en du ikke kommer noen vei med.

Ironisk nok øker vel sjansen din for at det kan bli noe mer mellom dere hvis du kutter han ut. Kanskje han kommer løpende etter deg da...

Jeg håpet det ville endre seg med tanke på hvor mye vi har omgås. 
Og jeg tenker også tanken på at jeg sløser bort tid da jeg kunne brukt tiden på andre, med han så er ikke sjansen stor for at jeg treffer noen andre. Jeg vet ikke hvor stor sjanse det er for at han kommet løpende om jeg trekker meg unna, har hørt det kan skje også.

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Han vil sikkert si I fra hvis han føler at det kan bli noe mer enn vennskap i og med at det er han som har sagt at han ikke vil ha forhold. 

Anonymkode: 8754a...f02

Ja er det jeg også har tenkt, men enda ikke skjedd noe. Så føler jeg har «ventet/sett» lenge nok og vil skåne egne følelser da det mest sannsynlig kun er følelser en vei her. Jeg syns på en måte det er noe miksede signaler, men igjen når ingenting har skjedd mellom oss. Så tenker jeg at måten han oppfører seg på er normalt for han og behandle venner slik.

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

I gode vennskap er ikke den ene forelsket, så ja du bør kutte ut mye kontakt 

Anonymkode: 26a12...417

Det er sant.

Skrevet

Jeg var i nøyaktig samme situasjon for en stund siden. Fikk råd her inne om å fortelle ham det, noe jeg gjorde og som jeg angrer bittert på. Det gikk til helvete. I løpet av de sekundene det tok å si «jeg har fått følelser for deg» raknet alt. Det var helt grusomt, noe av det verste jeg har opplevd. 
Mitt råd. Ikke si noe. Legg heller opp til at det skal skje noe fysisk mellom dere. Et kyss, at han tar hånda di, at han drar deg inntil seg. La han ta initiativet, men legg gjerne opp til det. Hvis han ikke gjør noe, er du kun en venn. Hvis han har den minste litt crush på deg, vil han benytte sjansen.

Tro meg. Ikke si noe.

Anonymkode: 7f1b0...c2c

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var i nøyaktig samme situasjon for en stund siden. Fikk råd her inne om å fortelle ham det, noe jeg gjorde og som jeg angrer bittert på. Det gikk til helvete. I løpet av de sekundene det tok å si «jeg har fått følelser for deg» raknet alt. Det var helt grusomt, noe av det verste jeg har opplevd. 
Mitt råd. Ikke si noe. Legg heller opp til at det skal skje noe fysisk mellom dere. Et kyss, at han tar hånda di, at han drar deg inntil seg. La han ta initiativet, men legg gjerne opp til det. Hvis han ikke gjør noe, er du kun en venn. Hvis han har den minste litt crush på deg, vil han benytte sjansen.

Tro meg. Ikke si noe.

Enig i dette. Ikke si noe. Ta heller eventuelle initiativ fysisk hvis du ønsker å ta vennskapet videre. Det burde være enkelt for deg, TS, siden du allerede har en viss fysisk tilknytning til han. 

Men ettersom alternativet er at du trekker deg unna han, så har du ingenting å tape på mer direkte og pågående initiativ. 

Så gjør en sluttspurt med å "gå for det", og fungerer det ikke så trekk deg bort og gå videre.

• Nyttig 1
Skrevet

Høres ut som du er vurdert som venn. Spesielt ettersom han har fortalt hva han vil ha i en kjæreste. 

Skrevet

Hva med at du forteller han hvor mye du har satt pris på tiden dere har hatt sammen, hvor mye du koser deg sammen med han, men at du må nesten roe litt ned for folk tror dere er kjærester, og kanskje du kommer til å ende opp forelsket i han hvis det fortsetter sånn. Si det med litt humor og selv ironi så det ikke blir så seriøst. Det gjorde ihvertfall en kompis av meg for mange år siden. Vi lo det bort, og jeg hjalp han med å fikse tinder profilen hans etterpå 😅 er fortsatt veldig gode venner ☺️

Eller du kan bli litt mer fysisk, sette deg intil han i sofaen mens dere ser på film, og kanskje titte opp på han og fortelle at han er egenslig ganske kjekk. Men holde alt lett og uforpliktende bare for å se an reaksjonen. Dette gjorde jeg når jeg var forelsket i en annen kompis. Fikk et forsiktig kyss, en høy latter, og så litt mere kyss ☺️ datet i en periode før vi ble bare venner igjen. 

Anonymkode: 40096...5e6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du prøvd å legge an på vedkommende da? Da finner du det raskt ut! Om ikke i dag, så i morgen.

Men hvis du vil finne det skikkelig ut bør du holde tilbake interessen din litt. Typisk ikke svare en stund, men heller ringe opp om en uke eller to, etc. Bare for å få løse opp opphenget ditt også.

Det er jo klare soner for alt. Ser man ikke noen over lang tid, er man verken i vennesonen eller kjærestesonen. Du kan finne ut om han virkelig vil inn i kjærestesonen.

Skrevet

Du virker som om du lar opplegget ditt dytte deg over kanten, og at du blir i harnisk! Stryk han litt over ryggen når du går selv, og ta en pause på en uke! Hente deg inn, og aldri la dating gå til hue på deg!

Skrevet

Kanskje bare date andre? Så kutt ned på noe av kontakten. Om han vil ha deg, så kommer han fort på banen om andre er interessert

Anonymkode: 0030a...815

• Nyttig 1
Skrevet

Det finnes ingen vennesone, ts. 

Dere er venner. Dere henger sammen, og er venner. Han ønsker å være venner, og har vært helt tydelig og ærlig på det.

Så var du ikke egentlig interessert i å være venner. Men du valgte å lyve og late som om dere var venner, i håp om at du fikk manipulert han til å også ønske å ikke være vennen din. Det er ikke «vernesonen». Det er manipulerende adferd.

Og, nei, det kommer ikke til å lykkes. Det er heller ikke etisk ok.

Anonymkode: 03d8c...490

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det finnes ingen vennesone, ts. 

Dere er venner. Dere henger sammen, og er venner. Han ønsker å være venner, og har vært helt tydelig og ærlig på det.

Så var du ikke egentlig interessert i å være venner. Men du valgte å lyve og late som om dere var venner, i håp om at du fikk manipulert han til å også ønske å ikke være vennen din. Det er ikke «vernesonen». Det er manipulerende adferd.

Og, nei, det kommer ikke til å lykkes. Det er heller ikke etisk ok.

Anonymkode: 03d8c...490

Gi deg da. Du får det til å høres ut som ts er psykisk syk.

Å date er et spill, man gjør det man kan for å få den andre på kroken. Man er ikke koko for det.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...