Gå til innhold

Mobbing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en sønn som går i 9.klasse. Han har blitt mobbet av en medelev over lang tid. Skolen jobber med saken og har jevnlig samtaler med begge to. På grunn av mobbingen blir han ofte ekskludert fra guttegjengen i klassen (de holder seg inne med mobberen for å ikke havne i "unåde"). Han er blitt flink til å skjule det, og det går mye på hersketeknikker.

Føler samtalene og oppfølgingen fra skolen gjør vondt verre da mobberen forteller alt til gjengen etterpå. Og min sønn blir sett på som vanskelig. Nå sier skolen kun at det blir ord mot ord, og at mobberen ikke skjønner hva han gjør galt. Og føler nesten vi må sitte å forsvare vår sønn. Noen som har erfaring og kan gi råd om hvordan best løse dette?

Anonymkode: f8123...c2c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen erfaring med mobbing, men det første jeg hadde gjort var å snakke med barnet mitt. Høre hvordan han ville at jeg skulle gå frem. Jeg ville nok spurt om han ville at jeg kunne snakke med foreldrene til det andre barnet, om han ville bytte skole eller om han hadde forslag til tiltak. Ville pøvd å få en åpen dialog og tillitt slik at han ikke var redd for å fortelle meg hva som foregikk.

Jeg personlig hadde nok gått på heksejakt til ingen turte å røre mitt barn, men jeg forstår veldig godt at det er lite rasjonelt og at folk flest vil unngå konflikt og det å skape mer trøbbel for seg selv..

Anonymkode: e5cc6...3c5

Skrevet

Veldig vanskelig. Jeg føler for din sønn og deg, har vært der selv med min egen sønn (vgs). Dynamikken i en guttegruppe, med hierarki, ikke ville snitche/ havne i unåde er sterkere enn alt. Min sønn har kjempegode venner, men ingen av dem turde å bryte inn når vennen ble lagt i bakken f.eks. Jeg ønsket å bytte skole/klasse, men sønnen ville ikke, nettopp for å ikke lage oppstyr.

Spør deres sønn, og la han bytte om mulig. Eller be han «ta igjen», ved å ikke bry seg. 

Den andre får du ikke gjort så mye med.

Anonymkode: 18d95...20f

Skrevet

Kanskje mobberen er fra et hjem der han ikke har det særlig hyggelig selv? Så skolen får ikke kontakt med foreldrene, da de er litt mobbete i hue selv, og sønnen holder på å etablere, utvikle permanente trekk selv? De går gjerne holde på noen år, til resten av flokken blir voksen. Hvis det er slik så jeg ville seriøst vurdert å bytte skole. 

Men dette kan ikke jeg noe om, men jeg har observert noen tilfeller, der de vegrer seg på grunn av slike greier. 

Nå er det ut av KG for godt!

Skrevet
Hoia skrev (3 minutter siden):

Kanskje mobberen er fra et hjem der han ikke har det særlig hyggelig selv? Så skolen får ikke kontakt med foreldrene, da de er litt mobbete i hue selv, og sønnen holder på å etablere, utvikle permanente trekk selv? De går gjerne holde på noen år, til resten av flokken blir voksen. Hvis det er slik så jeg ville seriøst vurdert å bytte skole. 

Men dette kan ikke jeg noe om, men jeg har observert noen tilfeller, der de vegrer seg på grunn av slike greier. 

Nå er det ut av KG for godt!

Hæ? Hva har dette med KG å gjøre…?

Anonymkode: 18d95...20f

Skrevet

Hvordan er sønnen deres i en gruppe da? Oppfører han seg greit, eller er det noen ferdigheter innenfor sosial kompetanse han ikke helt mestrer, som gjør at han kommer litt til kort? 

Anonymkode: ae1a8...b08

Skrevet

Jeg bare tenkte at dette kan ikke jeg så mye om. Men hvis det ikke blir endring, kan det være at skolen ikke når inn til foreldrene (foreldrene er mobbete i huet sjæl, ikke noe galt med vårt barn, ikke mottakelige), og personalet tenker kanskje at guttegjengen er det eneste vedkommende har, inntil de en dag blir voksne og gir beskjed om at det ikke er helt saklig oppførsel. Da kan noen bli skadelidende på veien. Derfor ville jeg vurdert skolebytte, hvis det ikke blir bedre. Det kan være noe du ikke vet om den familien, siden de ikke tar tak!

Skrevet

Hva er det mobbingen består i da? Kan det være at barnet ditt ikke er god med sosiale koder og dermed blir oppfattet som rar eller misforstår det som skjer? Har dessverre erfaring med at folk som er langt på viddene sosialt mener seg mobbet fordi ting ikke foregår på deres premisser, eller slik de gjerne skulle ønske. Har sønnen deres venner og et miljø utenom skolen? I så fall kan det jo være lurt å forsterke de relasjonene han har der, og enten bytte skole siste del av ungdomsskolen, eller jobbe mot at han kommer med folk han trives med på vgs. 

Anonymkode: 10050...e29

Skrevet

Han er egentlig en blid og utadvendt gutt. Skjønner godt de sosiale kodene. Gutten som mobber sliter nok med sitt. Prøvd å snakke med foreldrene til ingen nytte. Helt utrolig at en person skal få drive på slik.

Vil ikke skrive for mye for å ikke bli gjenkjent. Er tøff mobbing, selv om det ikke er fysisk. Han vil ikke bytte skole, for da må vi flytte. HI

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi har en sønn som går i 9.klasse. Han har blitt mobbet av en medelev over lang tid. Skolen jobber med saken og har jevnlig samtaler med begge to. På grunn av mobbingen blir han ofte ekskludert fra guttegjengen i klassen (de holder seg inne med mobberen for å ikke havne i "unåde"). Han er blitt flink til å skjule det, og det går mye på hersketeknikker.

Føler samtalene og oppfølgingen fra skolen gjør vondt verre da mobberen forteller alt til gjengen etterpå. Og min sønn blir sett på som vanskelig. Nå sier skolen kun at det blir ord mot ord, og at mobberen ikke skjønner hva han gjør galt. Og føler nesten vi må sitte å forsvare vår sønn. Noen som har erfaring og kan gi råd om hvordan best løse dette?

Utstyr sønnen din med skjult kamera/lydopptaker. Så lenge det brukes kun til å dokumentere overfor skolen og ikke til noe annet er det ikke straffbart. Skjult mobbing er ekstremt vanskelig å oppdage, og mobberen virker utspekulert nok til å mobbe på en slik måte at det ikke oppdages. Da er kun kamera/lydopptak løsningen, evt at en voksen fotfølger ham, noe som ikke er lønnsomt for noen. 

Anonymkode: 8275a...7c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...