AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #1 Skrevet 5. oktober 2023 Statens satser for kjøregodtgjørelse i 2023 er 4,48 per kilometer.Tillegg per passasjer er 1 krone per kilometer. Dette er for å dekke inn kostnaden ved å ha bil slik som veiavgift, forsikring, vedlikehold og forbruk. Hva tar dere for å kjøre noen fra a til b, f.eks. butikken, kjøpesenter, hente pakker osv? Og hva tar dere betalt hvis dere har med passasjerer som "ikke trenger lappen" men som også vil være med på den turen? Selv har jeg sluttet helt å være gratis taxi for de som "ikke trenger lappen", så hvis noen spør om jeg kan kjøre de fra a til b for å handle på Ikea så må de betale 5.48 per kilometer. Tiden jeg bruker på å være snill for å kjøre de er gratis. Hvis vi skal på en tur sammen så deler vi på det solidarisk mellom de som er på turen. F.eks. 2 personer ønsker å bli med meg på hytta så blir regnestykket 4.48 + 1 + 1 = 6,48 / 3 = 2,16 per kilometer per person. Så snart turen er over så sender jeg VIpps krav. Merker meg at noen av disse "som ikke trenger lappen" mener at de kun skal betale for forbruket av strøm/diesel/bensin, alt etter hvilken bil jeg har brukt. Da får de beskjed at de står fritt til å ta bussen, og bæringen selv. For jeg blir ikke med på en busstur for å hjelpe de med å bære. Anonymkode: 815bf...959 10 1
Norja Skrevet 5. oktober 2023 #5 Skrevet 5. oktober 2023 Wow, det høres skikkelig hyggelig ut å være venn med deg! 16 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #6 Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Statens satser for kjøregodtgjørelse i 2023 er 4,48 per kilometer.Tillegg per passasjer er 1 krone per kilometer. Dette er for å dekke inn kostnaden ved å ha bil slik som veiavgift, forsikring, vedlikehold og forbruk. Hva tar dere for å kjøre noen fra a til b, f.eks. butikken, kjøpesenter, hente pakker osv? Og hva tar dere betalt hvis dere har med passasjerer som "ikke trenger lappen" men som også vil være med på den turen? Selv har jeg sluttet helt å være gratis taxi for de som "ikke trenger lappen", så hvis noen spør om jeg kan kjøre de fra a til b for å handle på Ikea så må de betale 5.48 per kilometer. Tiden jeg bruker på å være snill for å kjøre de er gratis. Hvis vi skal på en tur sammen så deler vi på det solidarisk mellom de som er på turen. F.eks. 2 personer ønsker å bli med meg på hytta så blir regnestykket 4.48 + 1 + 1 = 6,48 / 3 = 2,16 per kilometer per person. Så snart turen er over så sender jeg VIpps krav. Merker meg at noen av disse "som ikke trenger lappen" mener at de kun skal betale for forbruket av strøm/diesel/bensin, alt etter hvilken bil jeg har brukt. Da får de beskjed at de står fritt til å ta bussen, og bæringen selv. For jeg blir ikke med på en busstur for å hjelpe de med å bære. Anonymkode: 815bf...959 Jeg har ikke lappen lenger pga medisiner (var ikke vits å fornye siden jeg ikke kan kjøre). Betaler uoppfordret om jeg må ha sjåfør, men det er sjelden noen vil ta i mot :/ Syns det er helt fair at de skal betale for seg. Det er dyrt å ta lappen, det er dyrt å både kjøpe og eie en bil. Bensin og diesel blir bare dyrere og dyrere. Anonymkode: d0172...d38 10 6
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #7 Skrevet 5. oktober 2023 Jeg skiller ikke på om venner eller bekjente har lappen om de trenger skyss noen steder... Nå har de fleste i min krets lappen, men det er flere som ikke har bil. Hva jeg eventuelt vil ha i betaling kommer helt an på hvor de skal, hva de skal, og når de skal noen steder... Er det lite/ingen omvei tar jeg ikke betalt. Anonymkode: 5768b...6c3 3
Sinsiew Skrevet 5. oktober 2023 #8 Skrevet 5. oktober 2023 Dette har ikke vært noe problem. I min vennegjeng er vi faktisk venner, derfor er slikt bare tull å tenke på. Noen ganger kjører de meg, andre ganger lager jeg middag til de osv. 10 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #9 Skrevet 5. oktober 2023 Hadde vært fint om de som svarer kunne svare om de har lappen og eller på egen bil. Tror vi vil se forskjell på svarene ut i fra om de har lappen, om de har egen bil. Alle uten lappen og bil vil helt sikkert si -> wow, så gjerrig du er osv. Mens de med førerkort og bil vil nok tenke at det er en god del personer som tar det for gitt at de blir kjørt hit og dit, som en selvfølge - uten at de aner hvilke kostnader det er å ha bil. ts Anonymkode: 815bf...959 9 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #10 Skrevet 5. oktober 2023 Dette hadde jeg også glatt gjort hvis de ikke hadde tilbudt seg å spleise. Og jeg hadde lagt ved regnestykket i invitasjonen hvis jeg inviterte på langtur. Anonymkode: 024f9...b97 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #11 Skrevet 5. oktober 2023 Hvis de ber meg å kjøre et sted jeg ikke skal selv så betaler de hva de selv syns turen er verdt. Hvis de vil sitte på når jeg skal et sted, ikke noe. Trenger ikke å regne kroner. Anonymkode: 91741...ca8 3
NakenPanda Skrevet 5. oktober 2023 #12 Skrevet 5. oktober 2023 (endret) I min forrige jobb kunne jeg spesifisere hvem som satt på med meg og dette økte min kjøregodtgjørelse og sparte penger for jobben. Funket fint, ingen følte seg lurt På privaten må man jo bare gjøre det som føles ok for alle, snyltere som aldri bidrar blir ikke tatt med i in bil ihvertfall Endret 5. oktober 2023 av NakenPanda 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #13 Skrevet 5. oktober 2023 Går veldig an på. Men utifra settingen du legger frem. For de som "ikke trenger lappen" eller "trenger bil" har jo ofte en ganske egoistisk holdning i seg selv. Så når noen jeg kjenner hvor vi liksom har den type relasjon at vi gir og får uten å føre regnskap så tenker jeg aldri over å skulle ha noe for kjøring. De som har den holdningen du legger frem spør meg ikke lenger 😅😅 Min mor var sånn. Helt ram på å skulle knipe igjen på alt hun kunne selv, men var lynkjapp til å "henge seg på" når sjansen bydde seg. Og der var det ikke snakk om å gjengjelde noe selvom hun tjente 3 ganger så mye som meg. Så skjønner deg veldig godt! Og syns du er modig som setter grenser for deg selv Anonymkode: b75ed...d8c 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #14 Skrevet 5. oktober 2023 Jeg trenger ikke lappen. Sist jeg satt på med noen var vi 4 stk som skulle på hyttetur og de 3 andre ville ikke ta buss. Jeg betalte for min del av bensinen, som var dyrere enn bussbilletten. Jeg fatter ikke dette bilhysterirt. Det er dyrt, lite miljøvennlig, og folk slutter og gå og å bære og å få mosjon i hverdagen. var jeg selv som tilbød og betale for bensinen, men egentlig burde jeg ikke betalt for mer enn bussbilletten. hva slags folk er dette som ikke kommer seg i butikken, på kjøpesenter og å hente pakke selv? Har en eldre nabo jeg handler og henter pakker for, men har ikke funnet statens sats for slitasje på joggesko og ryggsekk eller prosenter av mitt månedskort, så tar ikke betalt. Hvis det er friske unge folk som ikke gidder og gå litt hadde jeg bare droppet det. Er det folk som har grunn til og trenge hjelp, derimot.. Anonymkode: 547d0...eb4 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #15 Skrevet 5. oktober 2023 Litt spesielt å be enn venn kjøre for å gjøre ærend. Da er jeg enig i at passasjer kan betale. Dersom dere skal på tur eller en utflukt sammen som begge har glede og utbytte av, synes jeg det er litt gjerrig å telle på kronene slik du gjør, særlig hvis det er en kort tur (under 2 timer). Det hadde jeg aldri gjort Anonymkode: 6deae...bf8 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #16 Skrevet 5. oktober 2023 Jeg har lappen og egen bil, har kjørt andre og blitt kjørt gratis i alle år. Faktisk er de i vennegjengen som har tatt imot/bedt om betaling, de som endte opp med å distansere seg. Jeg vokste opp og bor i bygdenorge hvor dette er ganske vanlig. Anonymkode: 6edf2...492
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #17 Skrevet 5. oktober 2023 Det er ikke et stort eller hyppig problem for meg. De få gangene noen ber meg om å gjøre dem en slik tjeneste, gjør jeg det gratis. Jeg tar heller ikke betalt for mat eller drikke folk får i mitt hjem og sender ikke regning for terapitjenester hvis en venn letter sitt hjerte på telefon. Anonymkode: 87cae...c64 6
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #18 Skrevet 5. oktober 2023 Kjenner noen voksne mennesker uten lappen. Det hender jeg blir bedt om å kjøre for noen, typisk til flyplassen for å slippe å betale dyr parkering. Eller ved alkohol, svært skjeldent, julebord eller en sommerfest. Det løser vi ved at neste gang er det meg som ber om en tjeneste. Anonymkode: db0f5...67f 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #19 Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg skiller ikke på om venner eller bekjente har lappen om de trenger skyss noen steder... Nå har de fleste i min krets lappen, men det er flere som ikke har bil. Hva jeg eventuelt vil ha i betaling kommer helt an på hvor de skal, hva de skal, og når de skal noen steder... Er det lite/ingen omvei tar jeg ikke betalt. Anonymkode: 5768b...6c3 Jeg tar sjelden betalt for de som har førerkort og bil da det som oftest går hop i hop hvor mye vi har hjulpet vi andre. Det er den gruppen "som ikke trenger lappen", eller de som har lappen "som ikke trenger bil" som ikke har noe å tilby tilbake som også har høyest forventninger om å få gratis hjelp.. Sist var ei venninne av samboer som nylig ble separert og som skulle på Ikea for å handle nye møbler til leiligheten sin. Hun har levd godt på at ektemannen har kjørt henne rundt i 15 år, uten å tenke på at bilhold faktisk er en gedigen utgift så hun fikk seg et sjokk når jeg sendte krav på 165 kroner. Anonymkode: 815bf...959 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #20 Skrevet 5. oktober 2023 Skal jeg samme vei får venner og kollegaer sitte på gratis. Spørsmål om å kjøre fra A til B uten at jeg skal kjøre, eller sitte på hjem som krever lang omvei takker jeg nei til. Er mer et spørsmål om tid enn penger for min del. Er det noe som er unntaksmessig og avklart i forveien kan jeg av og til stille opp gratis. Har for eksempel hjulpet noen venner og familie med flytting og oppussing, men tar da ikke betalt. Er da snakk om folk jeg vet at stiller opp for meg om jeg trenger praktisk hjelp, det være kjøring eller andre ting. Anonymkode: 2f069...0f8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå