J.k Skrevet 5. oktober 2023 #1 Skrevet 5. oktober 2023 Utenlandsk nettbutikk, de selger ting til hår, pynt, sateng putevar ect. De har så mye fint 😁 lurer på om noen har erfaring med kjøp og om man får toll? Er gratis shipping til Norge over en viss sum ser eg. 😊
Million Skrevet 5. oktober 2023 #2 Skrevet 5. oktober 2023 (endret) Om de er VOEC bedrift må du nesten sjekke selv. Er de ikke det, må du betale enten toll eller moms (ev begge deler) når pakken ankommer Norge. Alle varer omtrent får momstillegg, men unntak er bøker. De er det verken toll eller moms på ved innførsel fra utlandet. Vet ikke helt hvorfor myndighetene har bestemt akkurat det for bøker, men det er vel kanskje noe i retning av "kunnskap til folket skal være billig og tilgjengelig for de fleste" eller noe. Du må finne ut om de produktene du ønsker å kjøpe fra Kitsch er tollbelagte, eller kun momsbelagte. Dette finner du ut ved å bruke Toll.no sin kalkulator på nett. Hvis Kitsch er inkludert i VOEC ordningen, betaler man moms og toll til norske myndigheter allerede i nettbutikken der, og ikke ved ankomst til Norge. De er ferdig fortollet altså. Toll og moms er altså to forskjellige avgifter og ikke det samme. Mange varer er tollfrie, men de fleste (unntatt bøker) er momsbelagte ved import. Redigert: legger til dette sitatet Hvordan kan jeg finne ut om nettbutikken jeg handler i er VOEC-registrert? For at du skal nyte godt av denne ordningen må nettbutikken eller e-markedsplassen du handler på være registret i Skatteetatens VOEC-register. Vi forventer at den aktuelle nettbutikken vil informere om dette på sine sider. Du vil også kunne se det i kassen ved at de legger på 25 % mva når du handler. Les mer om VOEC-ordningen på Skatteetatens sider. Her finner du også oversikt over hvilke nettbutikker og e-markedsplasser som er registrert i VOEC-ordningen. Endret 5. oktober 2023 av Million
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå