Gå til innhold

Noen damer her med Aspergers syndrom? Hvordan går datingen/ fikk dere lett kjæreste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dame og mistenker selv at jeg kan være på spekteret eller ha Aspergers syndrom. Jeg har en mastergrad og en høy stilling med god lønn. Har vært gift og er nå nylig blitt skilt. Jeg har noen tydelige tegn på Asperger, men har ikke tatt utredning ennå. Så lurer litt på hvordan dating har gått for dere? Det at jeg har vært gift i 12 år, kan dette være en slags bekreftelse på at jeg er forholdsmateriale på en måte? Hører gjerne andres erfaringer. 

Anonymkode: 70f8d...1a9

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor mener du dette? At du har asperger, ikke be om noen utredning hvertfall. Dette er en omstridt diagnose som egentlig bare er tull, som de fleste andre psykiske diagnoser.

Anonymkode: fb180...318

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor mener du dette? At du har asperger, ikke be om noen utredning hvertfall. Dette er en omstridt diagnose som egentlig bare er tull, som de fleste andre psykiske diagnoser.

Om du ser Asberger som noe tull så hold det for deg selv, du er veldig tydelige kunnskapsløs, og sånne som deg gjør at dem som har det ikke blir trodd. Idiot burde også være en diagnose just saying 

Anonymkode: 5b2c0...434

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om du ser Asberger som noe tull så hold det for deg selv, du er veldig tydelige kunnskapsløs, og sånne som deg gjør at dem som har det ikke blir trodd. Idiot burde også være en diagnose just saying 

Mitt poeng er at man ikke skal gi diagnoser til mennesker. Vi kan ikke sortere mennesker på denne måten, vi må godta forskjellen mellom oss.

• Liker 1
Skrevet

Ja du kan fint klare deg i et forhold, 12 år er jo et fint bevis på at du har fått det til. Mange må man jo kjenne veldig godt for og skjønne at det er noe innen for autsimespekteret, selv en datter med det, ingen skjønner det om dem ikke kjenner henne. Jeg har også en datter til på spekteret og hun er det veldig lett og se fordi hun er langt inne på spekteret. Jeg kan de min ene datter fint både få barn og mann (dame) men hun andre ikke. Selv har jeg adhd og det kan jo også gi noen utfordringer forhold til dating. Vær deg selv tenker jeg, og mulig litt ærlig på hva du synes er vanskelig. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg finner meg gjerne intense forbindelser med likesinnede. Men jeg er kronisk naiv mus for glade kattepuser og liker det på et vis. 

Anonymkode: 5de07...7cc

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er dame og mistenker selv at jeg kan være på spekteret eller ha Aspergers syndrom. Jeg har en mastergrad og en høy stilling med god lønn. Har vært gift og er nå nylig blitt skilt. Jeg har noen tydelige tegn på Asperger, men har ikke tatt utredning ennå. Så lurer litt på hvordan dating har gått for dere? Det at jeg har vært gift i 12 år, kan dette være en slags bekreftelse på at jeg er forholdsmateriale på en måte? Hører gjerne andres erfaringer. 

Jeg har en tenåringsdatter med mild spektrum-diagnose. Tilsynelatende subtile ting som blir ganske krevende for oss som lever tett på. Kognitivt smart. Emosjonelt treig og dårlig selvregulering. Ligner det på din situasjon?

Har du sett serien «kjærlighet på spekteret» på Netflix?

Anonymkode: 0ad73...661

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mitt poeng er at man ikke skal gi diagnoser til mennesker. Vi kan ikke sortere mennesker på denne måten, vi må godta forskjellen mellom oss.

Du kan ikke bestemme hvem som bør utrede seg eller ikke, du kalte det tross alt det for noe tull. Så lenge du ikke vet hvordan det føles eller ikke bli forstått så ikke utal deg heller. Jeg selv har en diagnose, jeg følte meg mange år veldig mislykket fordi jeg ofte film beskjed om og ta meg sammen, lat, udugelig fordi jeg ble sammenlignet med andre som ikke har dem samme utfordringene jeg har. Jeg ble utredet i voksen alder, bitene falt på plass, og nå kan jeg si jeg har den diagnosen og andre forstår hvor jeg er som jeg er. Så ikke tro at samfunnet bare har forståelse for at vi er forkjellig for det har dem som oftes ikke. Jeg kunne liksom heller ikke si, jeg tror jeg har den diagnosen, for da fikk jeg høre som du selv nevner at det bare var tull. Så lenge du ikke går i dem samme skoene ha litt forståelse for at dette ikke handler om hva du synes er tull. Skader det deg om noen vil ha rede på hva som gjør at dem selv strever med ting. Men for oss som gjør det blir vi ofte møtt med at det netopp bare er tulle diagnoser.

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi må godta forskjeller, det er helt sant. Men det er mye lettere når du vet hva som er annerledes.

Jeg er veldig glad for å ha fått både adhd og Asperger på papiret, fordi det gir forståelse for meg selv og andre.

Jeg har blitt sett på som uinteressert i samtaler fordi jeg ikke holder samtalen, men svarer med enkeltstavelser. Og har sjelden øyekontakt, så de vet ikke om jeg virkelig følger med. Men når jeg forteller jeg har Asperger så gjør det det lettere for de å skjønne hvorfor jeg er sånn, og at jeg faktisk er interessert.

Anonymkode: f5c2b...6ae

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Gjest Inverto
Skrevet

Jeg har selv autisme men jeg er mann haha. Selv om kvinnelige autister har en tendens til å være mindre barnslig og mer moden enn mennene, så skal det dog sies at jeg ironisk nokk klaffer best med nevrotypikere

Hva er dine klare asperger trekk?

Skrevet
Inverto skrev (20 minutter siden):

Jeg har selv autisme men jeg er mann haha. Selv om kvinnelige autister har en tendens til å være mindre barnslig og mer moden enn mennene, så skal det dog sies at jeg ironisk nokk klaffer best med nevrotypikere

Hva er dine klare asperger trekk?

Jeg har problemer med å forstå ironi og kommunikasjon ment som humor. Har få og sære interesser. Takler ikke så godt brå omveltninger, trenger tid til å omstille meg hvis det skjer noe uforutsett. Kan virke stille og introvert, men faktisk får jeg masse energi av sosialt samvær. Jeg kan prate mye, men samtidig er jeg ikke åpen om alt i privatlivet mitt. Hvilke Asperger trekk har du? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke diagnostisert, men er 100% sikker på at jeg har asperger. Fagpersoner jeg kjenner privat er også sikre. 

Jeg synes det var vanskelig i oppveksten, slet bl.a. med å få venner. Kopierte andre siden jeg ikke visste «hva som skulle til» for at folk skulle like meg. Sliter med å lese signaler, så flørting var vanskelig. Fikk min første kjæreste da jeg var 29.

Nå er vi gift. Jeg er 38. Så det er mulig!

Anonymkode: 55e34...97f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du har en høy arbeidsevne og funksjon, så ser jeg ikke hensikten med å utredes? Du fungerer jo mest sannsynligvis bra i jobben? Hva tenker du å bruke diagnosen til? Svært få med autismespekterforstyrrelser er i jobb. Tror det er snakk om 80% som er uføretrygdet.

Sorry, men jeg skjønner ikke helt hvorfor alle skal utredes for autisme og ADHD om dagen, spesielt de som bare tror at de har det - fordi de kjenner seg igjen i noe. Alle kan ha trekk, uten at det foreligger en diagnose. Mange oppegående mennesker kan slite med sosialt samspill, kommunikasjon eller ha sære interesser uten at man er på spekteret. Bare fordi at man ikke er helt A4, så betyr det ikke at man er på spekteret. Det finnes også mennesker med autisme som ikke har problemer med å forstå ironi i det hele tatt, for å påpeke det. Det er ikke ensbetydig med å ha autisme. Å ha en autismespekterforstyrrelser handler ikke bare om å slite med sosialt samspill og kommunikasjon, og ha sære interesser. Det er bare en del av et stort bilde, bare spør en pårørende av en med autisme.

Selv har jeg vært utredet for autisme, men blandet utviklingsforstyrrelse ble satt som diagnose. I tillegg har jeg PTSD. Jeg fungerer ikke i arbeidslivet i det hele tatt, har prøvd flere arbeidstiltak. Er midt i en uføreprosess, men jeg har en bachelorgrad fra før av. 

Anonymkode: 87fb1...fa1

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har Asperger, og har aldri hatt noen problemer på den fronten.

Foretrekker menn som er på spekteret da!😊

Lykkelig gift i 18 år nå. ❤️

Anonymkode: 4d338...a07

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har Asperger, og har aldri hatt noen problemer på den fronten.

Foretrekker menn som er på spekteret da!😊

Lykkelig gift i 18 år nå. ❤️

Hvordan finner mann menn på spekteret? 😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

*Finner man.. hehe

• Liker 2
Skrevet

Jeg har antagelig også aspergers, riktignok aldri diagnosert fordi jeg fungerte bra faglig (er også medlem i Mensa...). 

Jeg har aldri hatt noe problem med å få en kjæreste, men det er fordi jeg tar initiativ og går rett på sak, og det er nok menn som liker den fremgangsmåten til at jeg fikk jevnlige napp på sex og noen av dem utviklet seg til langvarige forhold. 

Har aldri opplevd å bli sjekket opp, at noen ble interessert i meg/forelsket i meg "på avstand" eller noe sånt, til det er jeg nok for sær og introvert. 

Anonymkode: a1e0d...07c

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har antagelig også aspergers, riktignok aldri diagnosert fordi jeg fungerte bra faglig (er også medlem i Mensa...). 

Jeg har aldri hatt noe problem med å få en kjæreste, men det er fordi jeg tar initiativ og går rett på sak, og det er nok menn som liker den fremgangsmåten til at jeg fikk jevnlige napp på sex og noen av dem utviklet seg til langvarige forhold. 

Har aldri opplevd å bli sjekket opp, at noen ble interessert i meg/forelsket i meg "på avstand" eller noe sånt, til det er jeg nok for sær og introvert. 

Anonymkode: a1e0d...07c

Skal du på LT?

Anonymkode: f5c2b...6ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ofte litt nerdete menn som skriver meget korrekt og som ser verden fra en annen vinkel.

Jobber ofte som programmerer, advokat eller lege. Førstnevnte er lettest å få tak i.

• Nyttig 1
Skrevet

Finnes det kanskje en egen datingside for de med asperger?

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...