AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #41 Del Skrevet 4. mars 2024 Michaelhe skrev (På 5.10.2023 den 6.10): Mange problemer som mennesker får i livet er et resultat at de ikke makter de problemene som hverdagen pålegger dem. Noen ganger er det hverdagen slik som den er, andre ganger slik som den en gang var. Så det er altså livets bølger som sliter på menneskene, og hamrer løs på deres person, Dermed kan slitasjesymptomer oppstå, og deretter sykdom. Så kommer avisene med overskrifter som "Ny norsk behandling, bli kvitt OCD eller angst på tre eller fire dager" osv. Jeg må bare innrømme at jeg synes dette er rent vås. Så sant ikke dette er en slags kjemisk lobotomering, så er det svada. Sår må stelles over tid, mener jeg. Gikk igjennom denne behandlingen. Det er forøvrig 4 dager, og behandlingen er godt dokumentert med svært høy suksessrate. Jeg gikk fra å være fullstendig lammet av angst, ocd og tvangstanker, hadde null funksjon eller livskvalitet. Jeg ble henvist til programmet under tvil fordi de var usikker på om jeg var så preget at jeg ikke ville være mottakelig for å egeninnsatsen som kreves. Man blir ikke frisk på dagen, men man lærer hvordan man håndterer det og så går det over med riktige metoder. Jeg har levd nesten som normalt etter gjennomført behandling. Hadde 1 stk oppfølgingssamtale 3 mnd etter fullført behandling, ingen mer oppfølging. Har ikke hatt behov. Anser meg selv som frisk og er normalt fungerende. Jeg får fortsatt tvangstanker men jeg har lært meg hvordan jeg håndterer det. At du ikke har erfaring med noe betyr ikke at det ikke fungerer. Anonymkode: 263d8...1a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #42 Del Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Gikk igjennom denne behandlingen. Det er forøvrig 4 dager, og behandlingen er godt dokumentert med svært høy suksessrate. Jeg gikk fra å være fullstendig lammet av angst, ocd og tvangstanker, hadde null funksjon eller livskvalitet. Jeg ble henvist til programmet under tvil fordi de var usikker på om jeg var så preget at jeg ikke ville være mottakelig for å egeninnsatsen som kreves. Man blir ikke frisk på dagen, men man lærer hvordan man håndterer det og så går det over med riktige metoder. Jeg har levd nesten som normalt etter gjennomført behandling. Hadde 1 stk oppfølgingssamtale 3 mnd etter fullført behandling, ingen mer oppfølging. Har ikke hatt behov. Anser meg selv som frisk og er normalt fungerende. Jeg får fortsatt tvangstanker men jeg har lært meg hvordan jeg håndterer det. At du ikke har erfaring med noe betyr ikke at det ikke fungerer. Anonymkode: 263d8...1a4 Samme erfaring her. Jeg gjennomgikk behandlingen i 2019 og er fortsatt frisk. Jeg sier at jeg er frisk, ikke kurert. For OCDen og tvangen vil alltid ligge å vake i bakgrunnen, men nå har jeg lært meg hvordan jeg skal reagere når jeg kjenner tvangstankene komme - rett og slett å gjøre motsatt av det tvangen forteller meg. Jeg hadde aldri klart å bryte ute av det jerngrepet OCDen hadde på meg uten veiledningen som ble gitt under 4-dagers behandlingen. Jeg ble også ekstra motivert av å se at de andre jeg var på gruppe med utfordret sine traumer og tvangstanker. Jeg var rett og slett litt trist da jeg dro hjem den siste dagen fordi det vi hadde vært gjennom var en så sterk og fin opplevelse. Før noen kommer og sier at jeg ble frisk fordi jeg sikkert hadde en lett versjon av OCD og angst.. Jeg var nærmest invalidisert av tvang når jeg startet behandlingen, og hadde vært sykmeldt i et år når jeg kom inn til behandling fordi jeg ikke fungerte i dagliglivet lenger. Og siden markedsføringen var temaet i tråden. De sakene jeg har sett har overskrifter som "Ble kvitt angst og OCD på 4- dager". Dette er på ingen måte villedende. Man KAN bli kvitt angst og OCD på 4-dager. Jeg har lest artiklene som blant annet dukker opp i VG med jevne mellomrom, og det er ingen av dem som skryter på seg at de skal kurere svært komplekse traumer eller andre mer alvorlige grader av psyk-diagnoser. Artiklene er rettet mot en spesifikk gruppe pasienter i psykiatrien, og disse vil umiddelbart kjenne seg igjen i beskrivelsene som blir gitt i disse artiklene. Anonymkode: d6563...33a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå