Michaelhe Skrevet 5. oktober 2023 #1 Del Skrevet 5. oktober 2023 Mange problemer som mennesker får i livet er et resultat at de ikke makter de problemene som hverdagen pålegger dem. Noen ganger er det hverdagen slik som den er, andre ganger slik som den en gang var. Så det er altså livets bølger som sliter på menneskene, og hamrer løs på deres person, Dermed kan slitasjesymptomer oppstå, og deretter sykdom. Så kommer avisene med overskrifter som "Ny norsk behandling, bli kvitt OCD eller angst på tre eller fire dager" osv. Jeg må bare innrømme at jeg synes dette er rent vås. Så sant ikke dette er en slags kjemisk lobotomering, så er det svada. Sår må stelles over tid, mener jeg. 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #2 Del Skrevet 5. oktober 2023 Michaelhe skrev (Akkurat nå): Mange problemer som mennesker får i livet er et resultat at de ikke makter de problemene som hverdagen pålegger dem. Noen ganger er det hverdagen slik som den er, andre ganger slik som den en gang var. Så det er altså livets bølger som sliter på menneskene, og hamrer løs på deres person, Dermed kan slitasjesymptomer oppstå, og deretter sykdom. Så kommer avisene med overskrifter som "Ny norsk behandling, bli kvitt OCD eller angst på tre eller fire dager" osv. Jeg må bare innrømme at jeg synes dette er rent vås. Så sant ikke dette er en slags kjemisk lobotomering, så er det svada. Sår må stelles over tid, mener jeg. Man bør kanskje prøve behandlingsmetoden før man sabler den ned? Tviler ikke på at den kan hjelpe mange. Kanskje ikke alle. Men mange. Og da er det jo bra? Anonymkode: cd67e...67f 3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #3 Del Skrevet 5. oktober 2023 En venn som er psykolog jobber med en metode der folk blir kvitt sosial angst på en uke. Det er gruppeterapi. Fungerer helt utmerket og folk går fra å være handlingslammet på mandag til å kunne gå i byrommet og gjøre helt vanlige ting på fredag uten angst. Men dette er jo behandling man må henvises til., Anonymkode: 333cd...a14 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #4 Del Skrevet 5. oktober 2023 Michaelhe skrev (14 minutter siden): Mange problemer som mennesker får i livet er et resultat at de ikke makter de problemene som hverdagen pålegger dem. Noen ganger er det hverdagen slik som den er, andre ganger slik som den en gang var. Så det er altså livets bølger som sliter på menneskene, og hamrer løs på deres person, Dermed kan slitasjesymptomer oppstå, og deretter sykdom. Så kommer avisene med overskrifter som "Ny norsk behandling, bli kvitt OCD eller angst på tre eller fire dager" osv. Jeg må bare innrømme at jeg synes dette er rent vås. Så sant ikke dette er en slags kjemisk lobotomering, så er det svada. Sår må stelles over tid, mener jeg. Det finnes 3 ukers program i Trondheim og det er 3 dagers program i Oslo. De hadde ikke fortsatt med dette dersom det ikke ga resultater. Det jeg lært i Trondheim var livsensendrende, men sårene bak det ble jo ikke leget på de tre ukene. Men jeg fant ut hvorfor jeg hadde OCD, hvorfor jeg "trengte" strategiene jeg hadde laget og hadde med meg i bagasjen hjem noe å jobbe videre med i terapi. Jeg hadde også med meg bøttevis av kunnskap om å call the bluff som OCD drev med, og å stå i angsten. Anonymkode: a7aaa...e01 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #5 Del Skrevet 5. oktober 2023 Anbefaler deg å lese her, ts: https://helse-bergen.no/avdelinger/psykisk-helsevern/kronstad-distriktspsykiatriske-senter/klinikk-for-4-dagers-behandling-b4dt Det er en behandling som virker godt for veldig mange, og den har vært i bruk en god stund. Anonymkode: 8f85b...574 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 5. oktober 2023 Forfatter #6 Del Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man bør kanskje prøve behandlingsmetoden før man sabler den ned? Tviler ikke på at den kan hjelpe mange. Kanskje ikke alle. Men mange. Og da er det jo bra? Anonymkode: cd67e...67f Jeg sier ingenting om ikke å prøve behandlinger, jeg snakker om markedsføring i mediene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 5. oktober 2023 Forfatter #7 Del Skrevet 5. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Anbefaler deg å lese her, ts: https://helse-bergen.no/avdelinger/psykisk-helsevern/kronstad-distriktspsykiatriske-senter/klinikk-for-4-dagers-behandling-b4dt Det er en behandling som virker godt for veldig mange, og den har vært i bruk en god stund. Anonymkode: 8f85b...574 Eksponeringesbehandling er ikke noen "ny norsk" behandling. Det er gamle ting. Og selv om det virker en gang, så flytter problemer seg da over på noe annet litt senere. Det er fint å trekke folk til behandlinger, men man må ikke lyve for mye. Bytt ut "fire dagers kur" med "en lovende behandling" eller "en behandling med gode resulttater" eller noe slikt. Endret 5. oktober 2023 av Michaelhe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 5. oktober 2023 Forfatter #8 Del Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det finnes 3 ukers program i Trondheim og det er 3 dagers program i Oslo. De hadde ikke fortsatt med dette dersom det ikke ga resultater. Det jeg lært i Trondheim var livsensendrende, men sårene bak det ble jo ikke leget på de tre ukene. Men jeg fant ut hvorfor jeg hadde OCD, hvorfor jeg "trengte" strategiene jeg hadde laget og hadde med meg i bagasjen hjem noe å jobbe videre med i terapi. Jeg hadde også med meg bøttevis av kunnskap om å call the bluff som OCD drev med, og å stå i angsten. Anonymkode: a7aaa...e01 Jeg har ikke sagt at man ikke skal søke behandling, bare at man skal endre markedsføringen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #9 Del Skrevet 5. oktober 2023 For å si det sånn. Du blir ikke angstfri på 4 dager! Behandlingen strekker seg over 4 dager. Så ja de ordlegger seg feil. Hvor er forskningen og alle de som har blitt frisk på den 4 dagen? Anonymkode: ea828...9d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #10 Del Skrevet 5. oktober 2023 Jo, det er faktisk mulig. Anonymkode: 86020...c84 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #11 Del Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For å si det sånn. Du blir ikke angstfri på 4 dager! Behandlingen strekker seg over 4 dager. Så ja de ordlegger seg feil. Hvor er forskningen og alle de som har blitt frisk på den 4 dagen? Anonymkode: ea828...9d4 Her: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6534081/ Anonymkode: addab...8e7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #12 Del Skrevet 5. oktober 2023 Og det som er enda mer gøy er at alle som ikke sliter får med seg disse overskriftene. «Jeg sliter med angst og ocd» «kan du ikke bare slutte med det? Du vet du kan ta sånn 3-dagers kur?» 😑 Anonymkode: 9005d...921 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryden Skrevet 5. oktober 2023 #13 Del Skrevet 5. oktober 2023 Det står mye piss i avisene, men akkurat dette er en anerkjent metode som brukes i offentlig helsevesen og hjelper en del folk. Jeg jobber innen faget og kjenner dermed til det. Husk at intensivitet i 4 dager jo kan bli mange timer, som kan monne på annen måte enn 45 min 2 ganger i måneden🙂 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryden Skrevet 5. oktober 2023 #14 Del Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Og det som er enda mer gøy er at alle som ikke sliter får med seg disse overskriftene. «Jeg sliter med angst og ocd» «kan du ikke bare slutte med det? Du vet du kan ta sånn 3-dagers kur?» 😑 Anonymkode: 9005d...921 Ja det er ikke bra😕 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #15 Del Skrevet 5. oktober 2023 1 hour ago, Michaelhe said: Jeg sier ingenting om ikke å prøve behandlinger, jeg snakker om markedsføring i mediene. Men du har ytret i andre tråder at vaffler er bra for de som har panikkangst, så burde du ikke omfavne dette som noe positivt? Anonymkode: 53f26...e7b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #16 Del Skrevet 5. oktober 2023 Har mottatt og vært inne for denne typen behandling. Ett par ting å nevne, det er absolutt ikke 4 dager, er en stor forenkling. Det innebærer en svært grundig utredning av symptombilde, lidelser og plager. Hva som kan forårsake tvangshandlingene (traumer, depresjon, osv osv). Det er samtaler og planlegging som foregår over mange måneder i forkant, men det kan selvfølgelig variere fra pasient. Avtale om man ønsker personlig eller gruppe-oppfølging. Prosessen kan vare uker til måneder, men sannsynligvis siste. Er latterlig mye ressurser som går inn i dette egentlig. De kan også bestemme seg om å utsette behandling i lang tid om de ønsker at man tar fatt på andre problemer før. Selve behandlingen det snakkes om er ett 4-dagers opplegg, men det er lagt opp til over mange måneder med forarbeid både hos deg og dem. Det er en satsing som har gitt resultater som har på dette tidspunkt blitt verdenskjente, som sikkert er grunnen til at det legges såpass inn i dette. De fire dagers er tilnærmet døgn-oppfølging av forhåndsdefinert plan. Vel å merke så er det ingen garanti fra deres side om at man blir symptomfri, men man skal kunne få betraktelig forbedret livskvalitet og funksjon. Det legges også opp til at man skal kunne motta behandling igjen når symptomer kommer tilbake, som det i en grad er forventet. Anonymkode: d3b80...b1a 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 5. oktober 2023 Forfatter #17 Del Skrevet 5. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Men du har ytret i andre tråder at vaffler er bra for de som har panikkangst, så burde du ikke omfavne dette som noe positivt? Anonymkode: 53f26...e7b Nekter du for dette? Det ekskluderer jo ingenting, har lave kostnader og ingen kjente bivirkninger? Du kan også prøve krumkaker med krem? Endret 5. oktober 2023 av Michaelhe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 5. oktober 2023 #18 Del Skrevet 5. oktober 2023 (endret) Problemet er at slike påstander om "frisk på 3 dager" overselger budskapet sitt så inni granskauen. Joda, noen blir sikkert bedre av behandlingen og en håndfull blir kanskje frisk over lang tid. Men jeg liker ikke at de kjører høyt ut ovenfor en heterogen og sårbar pasientgruppe med at "dette virker, det er bare opp til deg!". Ironisk nok så har slike psykologi-institusjoner en tendens til å skylde på pasienten hvis pasienten ikke blir frisk. Det er liksom pasienten som manglet motivasjon, var skeptisk, var behandlingsresistent, var uvillig osv, der den påståtte behandlingen skal være universielt ufeilbar uansett. Det er sånn psykologien i Norge holder på. Dårlig forskning med bias og i bestefall OK resultater som overselger budskapet rundt de få som blir bedre eller friske, og legger ansvar på pasientene om pasientene ikke responderte på behandlingen. Og det oversolgte budskapet ELSKER både folket og byråkratiet. For det første er enkle friskmetoder appellerende og lettvinte for det handler om vilje og "kamp mot sykdom", og for det andre så er det billig. Ekstremt billig. At budskapet også treffer innenfor fordommer som om at det bare er "å ta seg sammen", "ta ansvar for egen situasjon", "man prøver ikke hardt nok" osv så har man det gående. Det er nok en grunn for at man ALDRI ser medieoppslag "prøvde ny norsk 4-dagers kurs for angst - ble sykere" i mediene. Hvorfor? Du kan jo stille deg det spørsmålet. Det finnes garantert pasienter som har blitt verre av behandlingen, men de blir tauset ihjel. For disse pasientene passer ikke modellen rundt den billige, enkle metoden, og var vel skyld i det selv i at metodene gjorde dem verre. For behandlingen... ja den er liksom ufeilbar og innehar null risiko, ifølge de som selger budskapet. Endret 5. oktober 2023 av Bombasi 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #19 Del Skrevet 5. oktober 2023 Michaelhe skrev (4 timer siden): Jeg har ikke sagt at man ikke skal søke behandling, bare at man skal endre markedsføringen. Hva er galt med markedsføringen? Hvis poenget er at de med OCD skal bli inspirert til å lese litt om saken,kontakte lege eller privat behandler må vel det være bra. De fleste skjønner jo at når det gjelder ting som dette så er det ikke "one size fits all", men mange kan faktisk dra nytte av det. Anonymkode: a7aaa...e01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #20 Del Skrevet 5. oktober 2023 Endelig noen som vet hva de snakker om. Jeg har tatt kurset på 4 dager. Men det er mye tid som går i dette i forkant og ikke minst månedsvis i etterkant. Med oppfordring til å eksponere seg mer etter avsluttet kurs. Så alt i alt vet vi alle at eksponering må til for å motarbeide OCD og angst. Men slik kurs og behandlinger finnes i mange varianter. Men å si at en blir frisk på dag 4 er løgn. Det kan virke nedslående for angstpasienter som ikke ble frisk på dag 4. Det må jobbes kontinuerlig med eksponering.m over tid. Anonymkode: ea828...9d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå