Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber på en arbeidsplass med svært dårlig arbeidsmiljø. Selv er jeg svært konfliktsky, så gjør jobben min og forsøker å holde meg borte fra konflikter. Samtidig som jeg aer at den ene kollegaen min etter den andre får langtidssykemelding eller  slutter. Arbeidsplassen har derfor stor gjennomtrekk av ansatte, men dette er egentlig et eget tema. Det jeg egentlig lurer på her er hvordan det kan være lett å få sykemelding pga konflikter på jobben? Er dette i det hele tatt en gyldig sykemeldingsgrunn? Konfliktene kan gå ut på at de føler seg ekskludert i arbeidsmiljøet eller ikke får de arbeidsoppgavene de ønsket og kvalifiserer til ut i fra utdannelse og ansiennitet. De blir feks overflyttet til andre seksjoner med andre arbeidsoppgaver uten at det er ønskelig osv. Og så lurer jeg på, når dette skjer hyppig og med flere, slik at flere på samme arbeidssted sykemelder seg. Kan dette da få konsekvenser for lederen på noe vis?

Anonymkode: 33148...ce7

Skrevet

Det er ikke "lett" å få sykmelding, om man blir syk av arbeidsmiljøet.
Hvordan fungerer tillitsvalgt og verneombudet i virksomheten? Alle slike hendelser skal avviksmeldes, og omstillinger skal drøftes med tillitsvalgte. Det bør få konsekvenser for leder.
Det man er garantert ved å være konfliktsky og ikke tørre å ta tak i ting er at ingenting endres. Jeg forakter de tause.

• Liker 2
Skrevet

Dårlig arbeidsmiljø eller arbeidskonflikter er i utgangspunktet ikke grunnlag for sykmelding. En må være syk for å få sykmelding.

Anonymkode: c1f38...9ef

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Andro skrev (1 minutt siden):

Det er ikke "lett" å få sykmelding, om man blir syk av arbeidsmiljøet.
Hvordan fungerer tillitsvalgt og verneombudet i virksomheten? Alle slike hendelser skal avviksmeldes, og omstillinger skal drøftes med tillitsvalgte. Det bør få konsekvenser for leder.
Det man er garantert ved å være konfliktsky og ikke tørre å ta tak i ting er at ingenting endres. Jeg forakter de tause.

Jeg vet ikke om dem som sykemelder seg har involvert verneombud/tillitsvalgt. Vet ikke en gang om de er organisert. Det er såvidt jeg vet ganske hemmelighetsfullt og jeg som er konfliktsky får bare med meg ryktene. Men jeg ser jo det jeg ser og får det bekreftet av ryktene. Er ekkelt å jobbe i et slikt miljø selv om jeg ikke er direkte påvirket (foreløpig). Har vurdert å varsle anonymt ut i fra hva kolleger har fortalt meg. Det et egentlig ganske alvorlig om det stemmer. Og har lurt på om det egentlig er pliktig å varsle det man ser og vet. Men jeg vil ikke involveres direkte.

Skrevet

Man kan bli syk av dårlig arbeidsmiljø, så det er ikke arbeidsmiljøet som gir sykemelding, men konsekvensene av det. Nå kan det jo også være at du ikke kjenner til hele historien til kollegene dine. Kan være noe mer som ligger bak.

Selv ble jeg sykemeldt pga dårlig arbeidsmiljø og at jeg ble mobbet på arbeidsplassen, både av leder og noen kollegaer. Er nå ufør pga det og mobbing i oppveksten. Dette har gitt meg traumer og flere typer angst. Jeg har ikke lenger tillit til mennesker og må ha en rømningsvei eller mulighet til å forlate en situasjon, samt å trekke meg tilbake ved behov. Dette gjør det vanskelig å være i arbeidslivet. 

Så før du dømmer andre så kan du jo tenke på at du ikke kjenner hele historien bak sykemeldingene. 

Anonymkode: c8a5a...53d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

Det må være tungt å stå alene i et dårlig arbeidsmiljø. Kollegene later som at alt er bra og snur seg bort. De er feige.  Det er heller ikke uvanlig at både verneombud og tillitsvalgt blir kompis med ledelsen.  Aldri opplevd selv, men blitt fortalt om fra andre bransjer.

Endret av Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dårlig arbeidsmiljø eller arbeidskonflikter er i utgangspunktet ikke grunnlag for sykmelding. En må være syk for å få sykmelding.

Anonymkode: c1f38...9ef

Men :alle’ blir det tydeligvis likevel… Dette er snakk om ellers svært oppegående folk uten synlige psykiske problemer og med lite sykefravær fra før.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke om dem som sykemelder seg har involvert verneombud/tillitsvalgt. Vet ikke en gang om de er organisert. Det er såvidt jeg vet ganske hemmelighetsfullt og jeg som er konfliktsky får bare med meg ryktene. Men jeg ser jo det jeg ser og får det bekreftet av ryktene. Er ekkelt å jobbe i et slikt miljø selv om jeg ikke er direkte påvirket (foreløpig). Har vurdert å varsle anonymt ut i fra hva kolleger har fortalt meg. Det et egentlig ganske alvorlig om det stemmer. Og har lurt på om det egentlig er pliktig å varsle det man ser og vet. Men jeg vil ikke involveres direkte.

De sykemelder ikke seg selv, det er legen som sykemelder. Å man kan ikke komme til legen og bestille eller ønske en sykemelding. Det er reelle grunner til at man blir sykemeldt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man kan bli syk av dårlig arbeidsmiljø, så det er ikke arbeidsmiljøet som gir sykemelding, men konsekvensene av det. Nå kan det jo også være at du ikke kjenner til hele historien til kollegene dine. Kan være noe mer som ligger bak.

Selv ble jeg sykemeldt pga dårlig arbeidsmiljø og at jeg ble mobbet på arbeidsplassen, både av leder og noen kollegaer. Er nå ufør pga det og mobbing i oppveksten. Dette har gitt meg traumer og flere typer angst. Jeg har ikke lenger tillit til mennesker og må ha en rømningsvei eller mulighet til å forlate en situasjon, samt å trekke meg tilbake ved behov. Dette gjør det vanskelig å være i arbeidslivet. 

Så før du dømmer andre så kan du jo tenke på at du ikke kjenner hele historien bak sykemeldingene. 

Ser innlegget mitt kunne leses som at jeg dømmer de som sykemelder seg. Det var ikke ment slik. Jeg støtter sykemeldingene om de er gitt basert på det de utsettes for på jobb. Jeg ville bare vite om det generelt er lett å få støtte fra legen og sykemelding basert på arbeidskonflikter. Det er jo egentlig ikke en godkjent sykemeldings grunn etter lovverket. Men folk får det likevel. Og det syns jeg er bra. Så lenge folk ikke misbruker det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men :alle’ blir det tydeligvis likevel… Dette er snakk om ellers svært oppegående folk uten synlige psykiske problemer og med lite sykefravær fra før.

Men nå kjenner ikke du deres helsetilstand, så jeg synes du skal legge disse spekulasjonene dine bort.

Det kan være sånne som deg som skaper dårlig arbeidsmiljø, som hører på rykter og ser om du kan se om de har helseplager. I tillegg så er du så skinnhellig og kaller deg konflikt sky, men tro meg, kollegene dine merker din holdning til dem. Det er sånne som deg som er de værste mobbene. 

Slutt å bry deg med kollegene dine. Så lenge de gjør jobben sin når de er på jobb så har du ingenting med hva de gjør ellers. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De sykemelder ikke seg selv, det er legen som sykemelder. Å man kan ikke komme til legen og bestille eller ønske en sykemelding. Det er reelle grunner til at man blir sykemeldt.

En kollega hadde feks blitt innkalt av virksomhetsleder og sjefen sin pga en hendelse på jobben de kritiserte henne for. Dette ble en stor påkjenning for henne og hun ble sykemeldt i 2 måneder etter dette møte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ser innlegget mitt kunne leses som at jeg dømmer de som sykemelder seg. Det var ikke ment slik. Jeg støtter sykemeldingene om de er gitt basert på det de utsettes for på jobb. Jeg ville bare vite om det generelt er lett å få støtte fra legen og sykemelding basert på arbeidskonflikter. Det er jo egentlig ikke en godkjent sykemeldings grunn etter lovverket. Men folk får det likevel. Og det syns jeg er bra. Så lenge folk ikke misbruker det.

Men nå har du fått flere forklaringer på at det ikke bare er å gå til legen å bestille eller ønske seg sykemelding. Det er ikke lett å få sykemelding. Likevel så fortsetter du å male på samme kverna med at du synes det er merkelig. Legg den ballen død, du har ikke noe med å spekulere om det såfremt det ikke gjelder deg selv. 

• Liker 2
Skrevet

Men nå kjenner ikke du deres helsetilstand, så jeg synes du skal legge disse spekulasjonene dine bort.

Det kan være sånne som deg som skaper dårlig arbeidsmiljø, som hører på rykter og ser om du kan se om de har helseplager. I tillegg så er du så skinnhellig og kaller deg konflikt sky, men tro meg, kollegene dine merker din holdning til dem. Det er sånne som deg som er de værste mobbene. 

Slutt å bry deg med kollegene dine. Så lenge de gjør jobben sin når de er på jobb så har du ingenting med hva de gjør ellers. 

Jeg insinuerer ikke at de ikke bør få sykemelding. Jeg lurer bare på hvor lett det er å få sykemeldinger basert på konflikter på jobb. Er jo uansett alvorlig når 5 av 14 ansatte på en avdeling får langtidssykemelding av samme årsak. Da bør noen gå inn å se på den jobben ledelsen på avdelingen gjør..

Skrevet

En kollega hadde feks blitt innkalt av virksomhetsleder og sjefen sin pga en hendelse på jobben de kritiserte henne for. Dette ble en stor påkjenning for henne og hun ble sykemeldt i 2 måneder etter dette møte.

Å du vet ikke hva som skjedde i det rommet. Kollegaen var på et møte der det var to andre over henne som hadde innkalt. Der kan det ha skjedd ganske traumatiserte samtaler. 

Altså, du vet ikke, så slutt å døm. For det er nettopp det du gjør.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men nå har du fått flere forklaringer på at det ikke bare er å gå til legen å bestille eller ønske seg sykemelding. Det er ikke lett å få sykemelding. Likevel så fortsetter du å male på samme kverna med at du synes det er merkelig. Legg den ballen død, du har ikke noe med å spekulere om det såfremt det ikke gjelder deg selv. 

Jeg ser for meg dette kan gjelde meg selv etterhvert om jeg går ut og støtter mine kolleger. Har sagt de har min støtte om de ønsker å ta saken videre. Jeg vil stille som vitne. Evt varsle det jeg ser. Da kan jeg risikere samme behandling av sjefen. Det er de som sier i fra eller viser misnøye med hvordan ting blir gjort, som blir utstøtt..

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg insinuerer ikke at de ikke bør få sykemelding. Jeg lurer bare på hvor lett det er å få sykemeldinger basert på konflikter på jobb. Er jo uansett alvorlig når 5 av 14 ansatte på en avdeling får langtidssykemelding av samme årsak. Da bør noen gå inn å se på den jobben ledelsen på avdelingen gjør..

Du synes tydeligvis at det er for lett å få sykemelding, å du dømmer kollegene dine.  

Skrevet

Å du vet ikke hva som skjedde i det rommet. Kollegaen var på et møte der det var to andre over henne som hadde innkalt. Der kan det ha skjedd ganske traumatiserte samtaler. 

Altså, du vet ikke, så slutt å døm. For det er nettopp det du gjør.

Nei, dette er en god og nær kollega av meg. Hun valgte å dele historien med meg i detaljer. Som jeg selvfølgelig ikke skal utbrodere her. Skjønner godt det var en påkjenning for henne og at hun trengte et pusterom fra jobb.

Skrevet

Du synes tydeligvis at det er for lett å få sykemelding, å du dømmer kollegene dine.  

Jeg var nok litt utydelig i HI og formulerte meg klønete. Egentlig handler alt om at jeg ønsker å få gjort noe med det jeg anser som et alvorlig giftig arbeidsmiljø.

Om få tørr å ta opp konflikten enkeltvis, kunne vi stått sammen. Om flere sykemelder seg fra samme arbeidsplass av samme grunn, er de vel nødt å gjøre noe med situasjonen.

Jeg ble selv mobbet og utstøtt i oppveksten. Jeg kjenner på en blanding av lettelse fordi jeg ikke er involvert i uretten som skjer denne gang. Samtidig er jeg sint pga det kollegene mine utsettes for. Og føler meg feig om jeg ikke gjør noe. Jeg er jo en del av arbeidsmiljøet og er pliktig til å varsle om mobbing/utfrysning på arbeidsplassen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Eneste jeg lurer på: hvorfor blir du i denne jobben? 

Anonymkode: 4795b...ef3

• Liker 3
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er snakk om ellers svært oppegående folk uten synlige psykiske problemer og med lite sykefravær fra før.

Synlige psykiske problemer finnes helt klart, men er en mer sjelden vare enn usynlige psykiske problemer. Så jeg ville vært forsiktig med å anta for mye basert på et så tynt grunnlag.

Anonymkode: 98b33...d04

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...