AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #1 Skrevet 4. oktober 2023 Søstera mi er superflink med barn, tatt rett ut av dagens lærebøker.. Du vet: møt barnet, - anerkjenn barnets følelser, - ikke fokuser på det du vil ha mindre av, - skryt av det du vil ha mer av, osv. jeg har alltid beundret henne, men; nå har jeg selv blitt mamma .. og kjenner at jeg hat litt problemer med hennes tilnærming ( barnet mitt er 1 år, søskenbarnet er 3 år) Den yngste barnet hennes oppfører seg rett og slett ufordragelig mot barnet mitt.. slår, tar fra henne tingene, skriker barnet mitt rett opp i fjeset , lager surt ansikt mot henne og sier stygge ting. jeg spurte for en tid tilbake (sånn generelt) hvordan man skulle håndtere når et barn slo ett annet barn. Hvis man ikke skulle kjefte på eller si nei til barnet som slo - hvilke signaler sender man da til barnet som blir slått? svar: barnet som blir slått vil få så mye trøst at både det og det andre barnet vil forstå at det var feil.. vel.. i dag skulle datteren min og søskenbarnet leke... min nieses væremåte var like ufordragelig vanlig.. det var ikke slag som fremkalte gråt denne gangen , men hun brølte, slo vilt rundt seg, nektet barnet mitt å leke med det de lekte med og sa : jeg vil ikke være med deg.. uten at søster grep inn. Jeg tror kanskje hun kom til å ta en prat m datteren etterpå.. men; hvordan skal min datter da få signaler om at dette er ugrei oppførsel ? mitt barn får kun høre all skrytet om søskenbarnet.. søskenbarnet er så flink ,så snill, så god osv selv om det 99% av tiden har en ugrei oppførsel.. Jeg ble så irritert inni meg i dag at jeg til slutt tok opp datteren min og sa til henne:hvis noen er sånn med deg; så går vi bare vekk fra dem hvis du ikke liker det.. skal vi dra hjem? Barnet mitt sa da bare m den søteste stemmen ; ha de👼.. og så dro vi hjem.. kan noen hjelpe? Tips til hvilken foreldreveiledning jeg bør oppsøke / bøker jeg bør lese? For jeg takler rett og slett ikke tantebarnet mitt, Anonymkode: e27b2...388
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #2 Skrevet 5. oktober 2023 Du gjorde rett i dra fra situasjonen. Søsteren din bør forstå at dere ikke aksepterer slik oppførsel. Hun må forstå det selv. Da hjelper det ikke hvor mange bøker du leser. Anonymkode: 8460e...493 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #3 Skrevet 5. oktober 2023 Aldri vær redd for å si fra til et annet barn når oppførselen er ufordragelig. Da viser du både ditt barn og det andre barnet at dette ikke er greit. Enig i at søsteren din burde gripe inn, alltid, å si fra/ta barnet vekk fra situasjonen. Når barnet er 3 år så kan man ikke ta en prat om det senere, man må ta det der da. Når søsteren din ikke sier fra så må du gjøre det. Si tydelig til treåringen at dette ikke er greit. Ellers syns jeg du gjorde det rette. Anonymkode: 908c1...15b 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #4 Skrevet 5. oktober 2023 Tror søsteren din (og du?) har misforstått moderne lærebøker om barneoppdragelse. Å møte barnets følelser, ikke kjefte osv betyr ikke at man ikke skal sette grenser eller aldri kan si nei. Om et barn slår et annet barn kan man såklart si at nei det er ikke lov å slå og ta barnet vekk fra situasjonen... det har ikke noe med å ikke møte barnets følelser osv å gjøre? Anonymkode: e2b45...bb0 1 2
Gidavmeg Skrevet 5. oktober 2023 #5 Skrevet 5. oktober 2023 Dere har misforstått. Det er lov å være sint og sur, men det er ikke lov å være slem. Søsteren din er i ferd med å skape et monster om hun tror barn ikke skal grensesettes.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #6 Skrevet 5. oktober 2023 Barn skal ALLTID stoppes hvis de går løs på andre barn med usosial adferd(slår, skriker, gråter mot barn for å få leken det andre barnet har, tar leker fra andre, sniker i køen, "hvis jeg får sjokoladen din så får du komme i bursdagen min", lager ekskluderende regler i lek f.eks bare jenter får være med) Anonymkode: 019a8...7f4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #7 Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Tror søsteren din (og du?) har misforstått moderne lærebøker om barneoppdragelse. Å møte barnets følelser, ikke kjefte osv betyr ikke at man ikke skal sette grenser eller aldri kan si nei. Om et barn slår et annet barn kan man såklart si at nei det er ikke lov å slå og ta barnet vekk fra situasjonen... det har ikke noe med å ikke møte barnets følelser osv å gjøre? Anonymkode: e2b45...bb0 Dette👏 Anonymkode: 1145c...bc4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #8 Skrevet 5. oktober 2023 Helt riktig at man ikke skal kjefte da! Anonymkode: 1145c...bc4
Kratt_ Skrevet 5. oktober 2023 #9 Skrevet 5. oktober 2023 Selvom hun har den tilnærmingen på ungen hennes så må ikke hu ha det
Bacteria Skrevet 5. oktober 2023 #10 Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Helt riktig at man ikke skal kjefte da! Anonymkode: 1145c...bc4 Hvorfor skal man ikke kjefte når barnet gjør noe skikkelig galt? Mener ikke at man skal rase villmann, men hvorfor er litt kjeft så skadelig.? Dette har jeg aldri forstått. Hva når barnet kommer ut i samfunnet, skolen, på besøk hos venner og noen plutselig kjefter på de? Må jo bli traumatisert. Mener ikke at man skal kjefte hele tiden, men litt kjeftbruk i alvorets stund tror jeg aldri har skadet noen. Normale følelser og reaksjonsmønstre er aldri feil.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #11 Skrevet 5. oktober 2023 Tror søsteren din har misforstått. Kjefting og smelling er ikke greit, men man skal selvfølgelig sette grenser. At barn slår er ikke unormalt, men det er da man skal trå inn og vise og forklare barnet hvorfor å slå ikke er bra. I den alderen kan man begynne å lære barnet empati. "Hva tror du x føler når du slår henne? Tror du x får vondt? Tror du x blir lei seg? Hva ville du følt om noen slo deg? Ville du blitt trist?" etc etc. Gi et bestemt nei i situasjonen, så ta en prat, etterfulgt av å vise (gjerne på en bamse) hvordan man skal være myk med hendene. Du som mor skal ikke bare sitte og se på at ditt barn blir slått og terrorisert. Hadde din søster spilt på lag, kunne dere som et team guidet barna mot en sunn interaksjon. Men når din søster ikke tar sitt ansvar, så er ikke det mulig. Da må du vise ditt barn at du er der for henne og hjelpe henne ut av situasjonen. Anonymkode: b16ca...693 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #12 Skrevet 5. oktober 2023 Bacteria skrev (19 minutter siden): Hvorfor skal man ikke kjefte når barnet gjør noe skikkelig galt? Mener ikke at man skal rase villmann, men hvorfor er litt kjeft så skadelig.? Dette har jeg aldri forstått. Hva når barnet kommer ut i samfunnet, skolen, på besøk hos venner og noen plutselig kjefter på de? Må jo bli traumatisert. Mener ikke at man skal kjefte hele tiden, men litt kjeftbruk i alvorets stund tror jeg aldri har skadet noen. Normale følelser og reaksjonsmønstre er aldri feil. Kjeft oppnår man ingenting medå Anonymkode: 1145c...bc4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #13 Skrevet 5. oktober 2023 Hadde noen oppført seg slik mot mitt barn. Hadde jeg stoppet det. Sagt "det er ikke nødvendig å rope til barnet. Snakk vanlig" eller "det er ikke lov å slå. Se, X ble lei seg og fikk vondt" og hører det ikke etter. Så t det vekk og si at X vil ikke leke med deg når du slår/roper/sparker/ect". Kort stoppet barnet. Også tatt mitt barn og trøstet det. Og snakket om at det ikke er lov å.... Det å aldri snakke til et barn som gjør noe galt, og tru at barnet lærer av at oppførselen blir ignoret. Det er starten på et usikkert barn som fort kan få problemer når der blir eldre. Anonymkode: 195d8...005
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå