Gå til innhold

Dere som har katt, hvilken type sofa anbefales? Stoff eller skinn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har jeg en Boston-sofa i stoff fra Bohus som er ganske nedklort av pusekattene. Den er 8 år gammel så jeg syns den har holdt bra. Kunne egentlig tenkt meg en cognac-farget skinnsofa, men litt usikker på om skinn er kjipt hvis man har katt. Noen som har tips?

Dumt å bruke 40.000 på en designer-sofa, det dropper jeg. Tenker max budsjett er 20-25.000 kr. 

Anonymkode: 7a46b...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke smart å ha skinnsofa når du har katt.

Det har jeg, de ser ikke ut. De har blitt brukt til å kvesse klør til tross for klorestativ som har fått seg en dusj catnip.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du skaffer noe katten liker bedre å klore på enn sofaen. Vi har hatt flere katter, og ved å gi dem gode alternativer og jage dem konsekvent bort om de så mye som prøver seg på et møbel har ikke et eneste møbel blitt ødelagt opp gjennom årene. 

Anonymkode: 3fc89...428

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt stoff, men det er ikke bare fordi katter fort elsker å kvesse klør på skinn, men også fordi jeg synes det er ubehagelig å sitte i. 😂

Vi har kloremøbler til kattene og jager dem konsekvent vekk fra sofa ol. I starten (altså hvis man har kattunge) har jeg hengt pledd på armlener for sikkerhetsskyld. Men de har ikke ødelagt noe. 

Anonymkode: f92c5...9e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler en designer-sofa, faktisk. Vi hadde en stoff-sofa fra Bohus, som katten elsket å klore på. Så byttet vi til Bolig sofa, igjen, stoffsofa, men stoffet på denne sofaen er mye mer tettvevd. Det var visst ikke så gøy (umulig?) å få satt klørne i den, og katten klør ikke denne sofaen. 

Anonymkode: 11b5f...7f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skinn er det eneste som funker her. Har mange klorestativ og 3 katter, men ene katten dreper hvilken som helst stoffsofa på en uke (da snakker vi fyllet som kommer ut og tråder overalt). Han gjør det kun når vi sover eller er borte, vet godt at det ikke er lov. De andre 2 kattene bruker bare klorestativ :)

Anonymkode: e0e0e...658

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.10.2023 den 0.29):

Anbefaler at du skaffer noe katten liker bedre å klore på enn sofaen. Vi har hatt flere katter, og ved å gi dem gode alternativer og jage dem konsekvent bort om de så mye som prøver seg på et møbel har ikke et eneste møbel blitt ødelagt opp gjennom årene. 

Anonymkode: 3fc89...428

Foreldrene mine hadde skinnsofa samtidig som de hadde en katt. Den klorte aldri sofaen. Den ble lært å oppholde seg minst mulig på sofaen, og når den fikk lov til å ligge på sofaen klorte han som sagt aldri.

Anonymkode: a53d6...042

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er praktisk med en helt vanlig stoffsofa fra Ikea, siden vi har både småbarn og kattunge. Tror det er Vimle den heter. Trekkene kan tas av og vaskes, og om det blir oppklort er det lett å kjøpe nye trekk ved behov.

Anonymkode: 10f45...da0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av svarene her ser det ut som det kommer an på hva katten foretrekker. Min katt ødela en tekstilsofa, men var ikke interessert i en skinnsofa. Klorebrett var heller ikke så populært som døråpninger og gelendre var. Min fars katt stoppet også å klore på møbler når han kjøpte skinnmøbler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...