Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid og gruer meg mer og mer til fødsel, angsten begynner å bli hemmende i hverdagen allerede 5 mnd før.. Jeg har slitt m ekstreme menssmerter i alle år før jeg fikk riktig prevensjon og operasjon. Det var på det nivået at jeg måtte på legevakta eller ringe ambulanse for å få smertelindring, besvimte og kastet opp. Jeg har nå blitt livredd for denne type smerte. Brudd i kroppen, influensa og migrene er vondt, men blir ikke redd på samme måte. Har hørt mange si at modningsrier og rier minner mye om menssmerter og jeg kjenner jeg får angst av tanken på denne smerte. Det minner meg om å være fanget i et smertehelvete uten å vite når det går over. Samme angstfølelse som høydeskrekk eller andre ting som får folk til å hyperventile av frykt.. Har noen noen tips? ❤️

Anonymkode: 39a04...659

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Modningsrier og rier er mindre vondt enn mensensmerter. Pressrier er noe inni helvetes  vondt, men på en helt annen og mye mer konstruktiv måte enn menssmerter. 

• Liker 1
Skrevet

Tja, jeg synes fødselssmertene var anderledes enn menssmertene både i karakter men og i det faktum at de gjorde nytte for seg og man så en ende på de OG en belønning i enden. I tillegg får man veldig god smertelindring under fødsel. Så vondt som du har hatt det når du har ringt ambulanse, hadde det vert fødsel så hadde du fått hjelp lenge før det ble så vondt. Snakk med jordmor så mye du kan om dette ❤️

Anonymkode: aefdf...529

• Liker 1
Skrevet
Sinsiew skrev (1 minutt siden):

Modningsrier og rier er mindre vondt enn mensensmerter. Pressrier er noe inni helvetes  vondt, men på en helt annen og mye mer konstruktiv måte enn menssmerter. 

Glemte noe, ja riene får man også pauser mellom. Menssmertene er mere på helt til det er over.

Skrevet
Sinsiew skrev (Akkurat nå):

Dette stemmer ikke for alle. Modningsrier og åpningsriene var for meg verre enn pressrier, men før fødselen var i gang så var det «peanuts» ift menstruasjonssmerter.

TS, snakk med jordmor om bekymringene dine. Skriv i fødebrevet hva du ønsker, og hør om du kan ha samtale med kvinneklinikken på sykehuset. Når du er i sluttfasen, og når du er i aktiv fødsel vil du også kunne få bedre smertelindring. 

Anonymkode: d1b82...b48

Skrevet

Jeg synes ikke fødsel er vondt, hatt 3 naturlige (2 hjemme). Så det går også ann. Jeg er ikke den eneste. ☺️

Men hodet spiller også inn her, hvis du blir redd, anspent osv vil du få mer vondt. Jeg slapper av, og bare slipper taket, fokuserer på pust og bevegelse som kjennes naturlig ut. Vann er utrolig digg. Hører på kroppen og følger den. Mange liker "counter pressure" nederst på ryggen. (Er doula og, så har gjort det selv.) Viktig å føle seg trygg, respektert, hørt, ivaretatt. Dempet belysning, lave stemmer, rolig atmosfære. Mange slike ting som hjelper. 

Anonymkode: 82bf3...e4c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Glemte noe, ja riene får man også pauser mellom. Menssmertene er mere på helt til det er over.

Jeg hadde ingen pauser i riene. Stomrier under begge fødsler. Men det var fortsatt mindre vondt enn menssmerter når de er på det jævligste. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette stemmer ikke for alle. Modningsrier og åpningsriene var for meg verre enn pressrier, men før fødselen var i gang så var det «peanuts» ift menstruasjonssmerter.

TS, snakk med jordmor om bekymringene dine. Skriv i fødebrevet hva du ønsker, og hør om du kan ha samtale med kvinneklinikken på sykehuset. Når du er i sluttfasen, og når du er i aktiv fødsel vil du også kunne få bedre smertelindring. 

Anonymkode: d1b82...b48

Nei, altså nå forteller jeg fra mitt perspektiv. Og jeg velger å tro at ts er så oppegående at hun forstår at jeg kun kan svare for meg selv. 

Skrevet

Jeg har slitt med endometriose og har hatt det slik du beskriver. Ungdomsårene var et sant helvete der jet kastet opp og ble skikkelig syk av å ha mensen. Jeg har nå født 2 barn, og det kan ikke sammenlignes en gang. Men snakk med jordmor om dette ❤️ 

Anonymkode: c2db7...c93

Skrevet

Jeg har også vært plaget av kraftige menssmerter, men ikke så alvorlig som deg, TS. Jeg pleide å kaste opp, og besvimte noen ganger under mensen (etter svangerskapene, og med hormonspial, ha jeg ikke hatt dette på lenge).

Og da jeg leste om fødselssmerter på forhånd, så jeg at det var så individuelt. Noen historier var vonde og skremmende, selv om det ikke var snakk om noe som lignet på menssmerter, men mange har fæle beskrivelser av fødselssmertene sine. Så det er ikke mulig å finne noen fasit. 

Men jeg kan i hvert fall si at jeg har født to ganger, og hadde gjerne født igjen. For meg minnet smertene ved åpningsriene om menssmerter. Men den første tiden var det pauser mellom,  og det var mindre intenst. Jeg besvimte ikke, og jeg kastet opp vel så mye av at jeg var kvalm som av smertene, og ikke mange ganger. Og mentalt ble det også noe helt annet for meg. Da det ble mer intenst, var det en annen type smerte som kom oppå, så fødselssmertene ble aldri helt som fæle menssmerter. Og det er en klisjé, men at smertene var meningsfulle, og betydde fremgang i fødsel, utgjorde en god del for meg. Jeg trengte ikke smertelindring, pga. raske fødsler. 

Uansett, snakk med noen om det. For den grad av smerte du har hatt ved mensen høres nærmest traumatiserende ut, og det er ikke rart du er redd. F.eks. kan det være viktig for deg å ha en god plan rundt smertelindring. 

Anonymkode: 54561...b43

Skrevet

Det høres ut som om du har slitt med helt ekstreme smerter under menstruasjon! Det høres helt forferderlig ut og minner om beskrivelsen av riene mine (som ikke lignet på mine menssmerter i det hele tatt, det var et heeelt anna nivå av smerte). Så ja, rier er helt for jævlig vondt.

Men, det som er så veldig fint med fødesmerter sammenlignet med menssmerter: fødesmertene er produktive! Det er «bare» livmoren som jobber for å føre barnet nedover i bekkenet. Det er helt grusomt der og da, men de smertene går over. Det er smerter som skal være der, de er midlertidige. Og om du ønsker det kan du få bedre smertelindring enn du (mest sannsynlig) får ved menssmerter.

Det er veldig forståelig at du har slike tanker om fødselen, da menssmertene dine høres ut som har satt seg som et traume hos deg som du virkelig ikke vil gjenoppleve. Kan du snakke med jordmor ordentlig om dette, eventuelt få noen andre å snakke med?

Jeg gruet meg utrolig til fødsel og gikk på et fødselsforberedende kurs som hjalp veldig godt for meg (heter smertefri fødsel). Ikke helt sammenlignbart for din situasjon, men kan hende noe slikt kunne ha lettet litt på frykten?

Anonymkode: f2d27...018

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg synes ikke fødsel er vondt, hatt 3 naturlige (2 hjemme). Så det går også ann. Jeg er ikke den eneste. ☺️

Men hodet spiller også inn her, hvis du blir redd, anspent osv vil du få mer vondt. Jeg slapper av, og bare slipper taket, fokuserer på pust og bevegelse som kjennes naturlig ut. Vann er utrolig digg. Hører på kroppen og følger den. Mange liker "counter pressure" nederst på ryggen. (Er doula og, så har gjort det selv.) Viktig å føle seg trygg, respektert, hørt, ivaretatt. Dempet belysning, lave stemmer, rolig atmosfære. Mange slike ting som hjelper. 

Anonymkode: 82bf3...e4c

Enig her. Eller altså, jeg kjente jo at smertene var helt grusomme, og i alle fall når jeg spente meg og jobbet imot kroppen. Etter hvert klarte  å bruke avspenningsteknikker, pusteteknikker og mentalt arbeid (lærte disse tingene på fødselskurset) for å jobbe meg gjennom smertene, og det er helt sprøtt hvor stor forskjell det utgjorde!

Men det krevde utrolig mye fokus da, ettersom kroppens naturlige reaksjon er å spenne seg, puste hurtig osv. i slike smertesituasjoner, med det er kontraproduktivt og forverrer bare smertene, samtidig som fødselen også kan ta lenger tid. Klarte meg derfor uten smertelindring, og jeg er vanligvis veldig «pingle» på smerter. Endte med vakuum for min del da (pga barnet måtte ut fort og satt litt fast), og akkurat den biten var den aller verste gjennom hele fødselen🥲 Men det minnet på ingen måte om menssmerter! Og selv de smertene var midlertidige og gikk helt bort med en gang barnet var ute. 

Anonymkode: f2d27...018

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette var påståelig 😆 

For meg var riene veldig vonde og ingen pauser mellom i det heletatt. Det var en lettelse når pressriene kom, for det var ikke vondt - kjentes bare ut som dritetrang 😅

TS: snakk med jordmor om dette. Bli enig om hva du evt. ønsker som smertelindring. 

Anonymkode: 4b4b7...faa

Skrevet

Jeg tror du har hatt uvanlig vonde menssmerter. Det er en ende på visa og smertene med fødsel. Du kan også få smertelindring 

Anonymkode: 04de5...7bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...