TaraMare Skrevet 4. oktober 2023 #1 Skrevet 4. oktober 2023 Jeg leter etter en barnebok jeg hadde på 80 tallet. Og jeg husker nesten ingenting fra den, bare at jeg elsket den. Kanskje noen der ute kan ha en ide om hva slags bok det er? Jeg er ganske sikker på at den var fra Bokklubbens barn. Jeg husker spesielt at den handlet om en dag fra morgen til kveld og natt. Første side når man åpnet boka var gul og soloppgang, det var morgen og tid å stå opp. I slutten av boken var det mørkeblå himmel og solen hadde gått ned og det var natt og tid for å sove. Jeg husker at den var stor og tung å holde I, men jeg var jo bare et lite barn så den var sikkert ikke så stor som jeg husker at den var. Det er vanskelig å finne ut hva slags bok det er snakk om, men kanskje noen der ute kan ha en ide om hva det kan være? Takk for oppmerksomheten om du har lest så langt 😇
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #2 Skrevet 5. oktober 2023 Det er stor sannsynlighet for at boken du leter etter finnes i Nasjonalbibliotekets nettarkiv da man finner de aller fleste bøkene gitt ut før årtusenskiftet der, men for å finne den må det litt detektivarbeid til; om man søker på alle barnebøker gitt ut mellom 1980 og 1989, får man 4276 treff: https://www.nb.no/search?mediatype=bøker&targetaudience=Barn og ungdom&fromDate=19800101&toDate=19891231&viewability=ALL Så hvis du tar utgangspunkt i året da du tror du fikk boken, avgrenser søket til noen år tilbake, og ser gjennom alle barnebøkene som kan være aktuelle, burde du kunne finne den - dette tar riktignok tid, men det er det beste rådet jeg kan gi deg om ikke noen andre skulle kjenne igjen boken du beskriver; nettarkivet er et skattkammer av informasjon, og det er mulig å finne det meste der. Lykke til ...! - Brian Anonymkode: 921a2...332 1 1
TaraMare Skrevet 5. oktober 2023 Forfatter #3 Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er stor sannsynlighet for at boken du leter etter finnes i Nasjonalbibliotekets nettarkiv da man finner de aller fleste bøkene gitt ut før årtusenskiftet der, men for å finne den må det litt detektivarbeid til; om man søker på alle barnebøker gitt ut mellom 1980 og 1989, får man 4276 treff: https://www.nb.no/search?mediatype=bøker&targetaudience=Barn og ungdom&fromDate=19800101&toDate=19891231&viewability=ALL Så hvis du tar utgangspunkt i året da du tror du fikk boken, avgrenser søket til noen år tilbake, og ser gjennom alle barnebøkene som kan være aktuelle, burde du kunne finne den - dette tar riktignok tid, men det er det beste rådet jeg kan gi deg om ikke noen andre skulle kjenne igjen boken du beskriver; nettarkivet er et skattkammer av informasjon, og det er mulig å finne det meste der. Lykke til ...! - Brian Anonymkode: 921a2...332 Tusen takk for svar 🌼 Da har jeg en sjanse til å finne den ☺️ 1
Millimani Skrevet 9. oktober 2023 #4 Skrevet 9. oktober 2023 (endret) TaraMare skrev (På 4.10.2023 den 22.31): Jeg leter etter en barnebok jeg hadde på 80 tallet. Og jeg husker nesten ingenting fra den, bare at jeg elsket den. Kanskje noen der ute kan ha en ide om hva slags bok det er? Jeg er ganske sikker på at den var fra Bokklubbens barn. Jeg husker spesielt at den handlet om en dag fra morgen til kveld og natt. Første side når man åpnet boka var gul og soloppgang, det var morgen og tid å stå opp. I slutten av boken var det mørkeblå himmel og solen hadde gått ned og det var natt og tid for å sove. Jeg husker at den var stor og tung å holde I, men jeg var jo bare et lite barn så den var sikkert ikke så stor som jeg husker at den var. Det er vanskelig å finne ut hva slags bok det er snakk om, men kanskje noen der ute kan ha en ide om hva det kan være? Takk for oppmerksomheten om du har lest så langt 😇 Flere detaljer? Mennesker og/eller dyr, og noenlunde tema? Du kan jo søke her også: Bokklubben Endret 9. oktober 2023 av Millimani 1
TaraMare Skrevet 10. oktober 2023 Forfatter #5 Skrevet 10. oktober 2023 Millimani skrev (På 9.10.2023 den 10.33): Flere detaljer? Mennesker og/eller dyr, og noenlunde tema? Du kan jo søke her også: Bokklubben Takk for svar 🌼 Tror det handler om dagen til noen barn og hva de gjør i løpet av en dag. I en landsby eller borettslag kanskje? Jeg er skikkelig usikker men jeg tror hvis noen har lest boken og kjenner igjen første og siste side vet de hvilken bok det er, men dette er et skudd i blinde altså 🙃 Skal sjekke bokklubben, jeg er ganske sikker på at det er bokklubbensbarn. 😃
Millimani Skrevet 11. oktober 2023 #6 Skrevet 11. oktober 2023 TaraMare skrev (10 timer siden): Takk for svar 🌼 Tror det handler om dagen til noen barn og hva de gjør i løpet av en dag. I en landsby eller borettslag kanskje? Jeg er skikkelig usikker men jeg tror hvis noen har lest boken og kjenner igjen første og siste side vet de hvilken bok det er, men dette er et skudd i blinde altså 🙃 Skal sjekke bokklubben, jeg er ganske sikker på at det er bokklubbensbarn. 😃 Saken er at det er noe som demrer litt, men jeg klarer ikke å komme på hvilken bok det kan være. Tenker så det knaker
TaraMare Skrevet 11. oktober 2023 Forfatter #7 Skrevet 11. oktober 2023 Millimani skrev (1 time siden): Saken er at det er noe som demrer litt, men jeg klarer ikke å komme på hvilken bok det kan være. Tenker så det knaker Jeg vet ikke om dette er riktig, men jeg har et veldig svakt minne om noen trær. Usikker på hva det minnet er... 😅😄
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå