AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #21 Del Skrevet 23. oktober 2023 Min sønn og nevø tjente tariff (14 år) da de plukket poteter første helga i høstferien her hjemme. Men vi dyrker bare til oss selv, så det tok bare én dag. Anonymkode: 21e7a...d59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
senior Skrevet 25. oktober 2023 #22 Del Skrevet 25. oktober 2023 (endret) Vi hadde potetferie. Tjente 8 kroner dagen i 1951 pluss et gratis måltid. Noen ga 10 kroner dagen, det gjalt som overbetaling. Jeg kjøpte luftgevær for pengene. Det kostet 60 kroner. Det var den gangen bonden på østlandet drev vekselbruk med poteter som et viktig innslag. Nå er det stort sett monokulturer med hovedsakelig korn, innsektdød, høstpløying, og døde bekker og vassdrag. Endret 25. oktober 2023 av senior Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #23 Del Skrevet 25. oktober 2023 On 10/4/2023 at 10:28 PM, AnonymBruker said: For 50-60 år sidan var høstferie på skolene eit ukjent begrep, og det var snakk om 3-4 dager potetferie . Dem som ikkje hadde åker tok gjerne del i potetopptaking hos venner, og naboer. Etter at potetene var komt opp av jorda i egen åker gjekk turen til noen i familien som hadde større åker på flere mål, De hadde heldigvis potetopptaker, så jobben bestod sanke poteter plukke poteter fra 09 om morgenen til mørkrets frembrudd kl. 19, og fekk kr 30,- for jobben, og ingen som klaget på lønnen. Anonymkode: b2730...1d5 Det var mye høyere lønn enn jeg hører om fra den tiden. Her dro alle ungene rett på Gårdene, ikke hjemme først. Anonymkode: 0cadf...2e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå