Gå til innhold

Har du opplevd tiden høstferie var potetferie på skolene ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min sønn og nevø tjente tariff (14 år) da de plukket poteter første helga i høstferien her hjemme. Men vi dyrker bare til oss selv, så det tok bare én dag.

Anonymkode: 21e7a...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde potetferie. Tjente 8 kroner dagen i 1951 pluss et gratis måltid. Noen ga 10 kroner dagen, det gjalt som overbetaling. Jeg kjøpte luftgevær for pengene. Det kostet 60 kroner.

Det var den gangen bonden på østlandet drev vekselbruk med poteter som et viktig innslag. Nå er det stort sett monokulturer med hovedsakelig korn, innsektdød, høstpløying, og døde bekker og vassdrag.

Endret av senior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/4/2023 at 10:28 PM, AnonymBruker said:

For  50-60 år sidan var høstferie på skolene eit ukjent begrep, og det   var snakk om 3-4 dager potetferie

. Dem som ikkje hadde åker tok gjerne del i potetopptaking hos venner, og naboer.  Etter at potetene var komt opp av jorda  i egen åker  gjekk turen til noen i familien som hadde større  åker på flere mål, De  hadde heldigvis  potetopptaker, så jobben bestod  sanke poteter plukke poteter fra 09 om morgenen til  mørkrets frembrudd kl. 19, og fekk kr 30,- for jobben, og ingen som klaget på lønnen.  

Anonymkode: b2730...1d5

Det var mye høyere lønn enn jeg hører om fra den tiden.

Her dro alle ungene rett på Gårdene, ikke hjemme først.

Anonymkode: 0cadf...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...