Gå til innhold

skikkelig sulten (16:8)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gått på 16:8 siden juli ca. Var sulten da de 2 første dagene også gikk det over all forventning, og ikke følt på sultfølelse. Mer en deilig følelse av å ikke være "stinn"/mett. (har også kuttet brød og det meste av gjærbakst som jeg tror ga mye av den følelsen.) Gått ned 8,5 kilo tilsammen.
Men nå de siste 3-4 dagene, vært skikkelig sulten...Prøvd å spise litt mer uten å overdrive og tilført mer protein, men ikke særlig mye hjelp :ler: 
Dere som har fulgt denne oppskriften en stund, har dere hatt lignende perioder, går det da over, eller må jeg ta andre grep? (er typ ubehagelig sulten) Drikker forøvrig mye vann.

Anonymkode: 562a1...518

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg følger 16:8 og har fullstendig vent meg av å være sulten på morgenen. Matlysten vekkes ikke før langt utpå formiddagen nå. Likevel så opplever jeg regelmessig dager hvor jeg er kjempesulten og umettelig. Sånn var det før også. Da spiser jeg litt mer de dagene. FORDI - noen dager er jeg også ikke særlig sulten. 

Så cluet (eller det som har funket for meg i hvert fall) er å ikke spise av plikt når man ikke er spesielt sulten, da kan man feede sulten de dager man virkelig er kjempesulten. Uten den balansen og respekt for at sult varier i perioder så vil man gå opp i vekt. Så egentlig så kombinerer jeg 16:8 med intuitiv spising. Jeg er ikke redd for å bare få i meg ett måltid enkelte dager når sulten er lav fordi jeg vet at om en uke eller to så kommer det dager hvor sulten er høy. Vet ikke hvorfor det skjer, men kjemper ikke mot det. 

Anonymkode: ade7a...c4d

• Liker 4
Skrevet

Nå er jeg ikke 100% sikker på hvor jeg har det fra, så kan ikke garantere at kilden er god, bare så det er sagt først. Men kan det ha noe med hvor i syklusen du er (om du er kvinne)? Jeg har lest et sted at det er vanskeligere for oss å faste om morgnen når vi er i lutealfasen, og at vi derfor bør gå bort fra 16:8 om vi er veldig sultne akkurat da. 

Skrevet

Det er da ikke farlig å være sulten?

Anonymkode: 054cc...a8f

Skrevet

16:8 fungerte ikke på meg. Jeg var kjempesulten på morgenen og led meg gjennom til kl 12 der jeg hev i meg dagens første måltid. Hvis jeg snudde på det og spiste frokost, var jeg ulvesulten på kvelden og gikk på en smell titt og ofte der jeg hev i meg 200 gram sjokolade. Alle måltider ble inntatt med lynets hastighet. Over en periode på 12 uker, gikk jeg opp i vekt, enda jeg var sulten nær sagt hele tiden. 

Anonymkode: 46743...9f0

• Hjerte 1
Skrevet
Ellah skrev (15 minutter siden):

Nå er jeg ikke 100% sikker på hvor jeg har det fra, så kan ikke garantere at kilden er god, bare så det er sagt først. Men kan det ha noe med hvor i syklusen du er (om du er kvinne)? Jeg har lest et sted at det er vanskeligere for oss å faste om morgnen når vi er i lutealfasen, og at vi derfor bør gå bort fra 16:8 om vi er veldig sultne akkurat da. 

det kan stemme ganske bra ja :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er da ikke farlig å være sulten?

Selvfølgelig ikke, heller ikke det som var spørsmålet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

det kan stemme ganske bra ja :)

Da tenker jeg det kanskje er lurt å gi kroppen det den trenger. Er også mye mer sulten i den perioden selvom jeg ikke følger 16:8. Jeg legger til litt ekstra protein og fett i frokosten min, og om jeg fortsatt er veldig sulten blir det kvelds eller et mellommåltid som jeg vanligvis ikke spiser. Om jeg ikke får i meg nok mat i uka før mens så har det lett for å ende opp med sjokolade på kveldene 😂

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

16:8 fungerte ikke på meg. Jeg var kjempesulten på morgenen og led meg gjennom til kl 12 der jeg hev i meg dagens første måltid. Hvis jeg snudde på det og spiste frokost, var jeg ulvesulten på kvelden og gikk på en smell titt og ofte der jeg hev i meg 200 gram sjokolade. Alle måltider ble inntatt med lynets hastighet. Over en periode på 12 uker, gikk jeg opp i vekt, enda jeg var sulten nær sagt hele tiden. 

Anonymkode: 46743...9f0

Samme erfaring her. Sulta meg så lenge at jeg overspiste når jeg først fikk lov å spise. 

• Liker 1
Skrevet

Hva med å forlenge spisevinduet? Det ikke være 16:8. Selv har jeg 14:10, spiser alltid frokost :) 

Anonymkode: 9c876...edd

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva med å forlenge spisevinduet? Det ikke være 16:8. Selv har jeg 14:10, spiser alltid frokost :) 

Så du spiser med andre ord helt normalt?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Fasting er ikke for alle, kanskje ikke dette er din greie, og som hun over sier så kan du jo gå for et større spisevindu, men 14-10 er jo tilnærmet normalt spisevindu så fordelene ved fasting vil du jo ikke få.

Selv merker jeg ingenting egentlig, kun når jeg går 20-22 timer jeg kjenner at jeg er skikkelig sulten men jeg har aldri vært noe frokostmenneske.

Anonymkode: 3afbc...b6d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fasting er ikke for alle, kanskje ikke dette er din greie, og som hun over sier så kan du jo gå for et større spisevindu, men 14-10 er jo tilnærmet normalt spisevindu så fordelene ved fasting vil du jo ikke få.

Selv merker jeg ingenting egentlig, kun når jeg går 20-22 timer jeg kjenner at jeg er skikkelig sulten men jeg har aldri vært noe frokostmenneske.

nå gikk det uten problem i nesten 2 mnd. Egentlig hatt mindre sultfølelse, særlig ved lunsjtid på jobb. Før var jeg utsultet, selv om jeg spiste før jeg dro på jobb, men ikke vært så sulten etter jeg droppa frokost.
Så derfor jeg lurte. Vært mindre sulten igjen siste 2 dagene nå så da var det nok bare forbigående.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

nå gikk det uten problem i nesten 2 mnd. Egentlig hatt mindre sultfølelse, særlig ved lunsjtid på jobb. Før var jeg utsultet, selv om jeg spiste før jeg dro på jobb, men ikke vært så sulten etter jeg droppa frokost.
Så derfor jeg lurte. Vært mindre sulten igjen siste 2 dagene nå så da var det nok bare forbigående.

Ser du skriver at du tilførte protein. Kan det ha vært at det ikke var nok sunt fett?

Anonymkode: 2e822...491

Skrevet

Det er vel slik at kroppen din ønsker å gå opp i vekt igjen, derfor all denne sultfølelsen. Jeg tenker at så lenge du får i deg det som er nødvendig av energi og næringsstoffer, kan du 'se bort' fra sultfølelsen.

Det kan også være sammenheng med syklusen din. Men ja, det går over. Men kommer stadig tilbake pga kroppens ønske om  å komme seg opp i vekt igjen. Det er en evig kamp!

Anonymkode: d0d09...972

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så du spiser med andre ord helt normalt?

Normalt for noen, ikke for andre. Det er mange fordeler med å ha et slikt spisevindu. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Selvsagt får du det. 

Skrevet

Jeg teller kalorier, og de fleste dager går det veldig greit. Men har også dager hvor jeg er helt sinnsykt sulten. Det varer noen dager, så går det over igjen. Kommer med jevne mellomrom, så tror det har med syklus å gjøre, har bare ikke kommet så langt at jeg har logget det ennå.

Anonymkode: 6ace5...451

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...