Gå til innhold

Skrive faglitteratur (bok)

Gjest Forfatter?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Slike bøker skrives som ofte på kontrakt, dvs. at man tar kontakt med et forlag med en ide, og deretter utvikler den videre. Man kommer ikke bærende med et ferdig manus.

Endret av Elphaba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Ta kontakt med et forlag og hør om de tenner på ideen din.

Hvis du skal skrive en fagbok bør du ha god bakgrunn innen faget, og da har du vel også god peiling på metode og kildegranskning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forfatter?
Slike bøker skrives som ofte på kontrakt, dvs. at man tar kontakt med et forlag med en ide, og deretter utvikler den videre. Man kommer ikke bærende med et ferdig manus.

Takk for raskt svar. Hvordan er det med betaling? Betaler man noe for å få boken utgitt? Hvor mye kan man tjene på å gi ut en f. eks. populærvitenskapelig bok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med et forlag og hør om de tenner på ideen din.

Hvis du skal skrive en fagbok bør du ha god bakgrunn innen faget, og da har du vel også god peiling på metode og kildegranskning?

Det har jeg. :) Har skrevet artikler publisert i tidsskrifter, men aldri bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som har utgitt faglitterære bøker, har ikke tjent stort på det. Det er andre krefter som driver, blant annet et sterkt ønske om å fylle et hull i markedet. Populærvitenskapelige bøker har jeg ingen greie på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke veldig greie på dette, bare så det er sagt... ;)

MEN: Etter noen år på universitetet har jeg merket meg at en del av de som foreleser bygger forelesningsrekkene på sine egne bøker. Av og til gjør de dette med god grunn, av og til ikke. Avhengig av antall studenter betyr dette at de kan tjene ganske godt på det de har skrevet, spesielt dersom kurset går hvert semester og det går noen år mellom hver gang boken blir oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av målgruppe og nivå tror jeg man kan tjene helt ok på det, eller nesten ingenting. Det er jo forskjell på kompendier som brukes på et delstudium og læreverk for hele grunnskolen, f eks. Og på populærvitenskaplige faktabøker og doktoravhandlinger. Men det vet du jo.

De fleste jeg kjenner/vet om som har vært med og skrevet lærebøker har imidlertid omtrent full jobb som lærer/foreleser/annen ansatt ved skole, høyskole eller universitet.. så man blir nok ikke rik. Vil anbefale deg å ta kontakt med redaktører eller konsulenter ved fagbokavdelingene til de større forlagene, og rene fagbokforlag. Ofte har de flere avdelinger for dette avhengig av målgruppe og nivå. Du trenger ikke betale for å få gitt ut dersom forlaget VIL gi ut boka, men du kan også velge å gi ut selv (evt på eget forlag) - da må du betale.

Hilsen ei som har en begrenset del av bransjen å gjøre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...