Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er deres beste tips for å lære baby å sovne på egenhånd på kvelden? Kan være enten i egen seng eller i vår seng

Vår baby er 5 mnd og må bysses i søvn, sovne inn i 15-20 minutter før legges ned for å sovne. Våkner deretter etter en søvnsyklus med mindre vi sover ved siden av baby. vi håper at babyen kan klare å komme fra en søvnsyklus til neste på kveldstid hvis hun lærer å sovne på egenhånd uten byssing 

Anonymkode: 14704...b86

Skrevet (endret)

Jeg vet det sies at hvis man lærer babyen å sovne selv, så vil de også koble søvnsykluser. For meg virker det innlysende at babyer som medfødt er så selvregulerte at de sovner selv også av seg selv kobler søvnsykluser, mens barn som trenger mer støtte for følelsesregulering trenger hjelp til begge deler. Altså at det er egenskaper i selve barnet som bestemmer det. Ikke meningen å være pessimistisk, det er bare så utrolig lett å bli skuffet over babysøvnprosjekter hvis man har en baby som trenger mye støtte. Kunne dere begynt med å feks sitte i senga og holde baby i stedet for å bysse? Feks begynne å bysse å så sette seg. 

Endret av Blåmeisen
.
  • Liker 3
Skrevet

Delvis enig med Blåveisen. Noen babyer er sovebabyer og det er gjerne de foreldrene som gir enkle råd og får det til å høres lett ut.

Når det er sagt har jeg ett tips. Vi har hatt en gutt som ikke har klart å sovne selv (uten mye gråt) og som har hatt mange og lange oppvåkninger. Vi betalte for en søvnkonsulent. En av tingene vi gjorde for å lære ham å sovne selv var å støtte ham 95% av veien og så stoppe og la ham ta de siste 5% selv. Så hvis det han trengte var stryk og hysjing gjorde vi det til han nesten sovnet og så stoppet vi.

Det skal sies at han ofte våknet til igjen og fortsatte å gråte så dette var en tålmodighetsprøve. Én ting var å gjøre det på kvelden, men å holde på sånn på natten var til tider tortur, når du vet at du kan bysse, nynne, stryke helt i søvn, men du må slutte og risikere at han våkner på nytt. Litt etter litt merket vi effekten av det og etterå ha vært oppe i 10 oppvåkninger mellom 19-23 gikk det over til et par stykker. 

Så blir det jo ofte enklere jo eldre de blir, men det et en mage trøst når man står i det.

Lykke til ❤️

Anonymkode: 60147...e48

• Liker 2
Skrevet

Anbefaler VELDIG sterkt å gå til anskaffelse av en far med frykt for å stå i byssehelvete til ryggen ryker. Han tok begge våre når de var en 6-7 mnd. Krever standhaftighet, tålmodighet og en god dose fotballpodcast i headset mens man henger i et mørkt rom og forteller den lille sinnataggen at han er trygg, elsket og ønsket i følge min bedre halvdel. Han mener dog bestemt at det aller viktigste for å lykkes er å sende mor ut av huset så hun ikke dukker opp med sine gode intensjoner på feil sted. Mvh gode intensjoner på feil sted 🙈😂

Anonymkode: ef6af...166

• Liker 6
Skrevet

Noen tips 

• Legg til samme tid hver kveld (juster tiden etter alder og behov etterhvert), og stå opp til samme tid. 

• innfør søvnassosiasjoner om dere ikke har det allerede. Det kan være smokk, en kosebamse, et teppe eller lignende.

•Kjøp en Zazu søvn prosjektor 

• Legg inn faste leggerutiner (Vi hadde bading i dempet belysning, rolig bad i badebalje med olje i - ungen blir glatt så pass på å hold ordentlig i barnet så den ikke sklir ut av armene dine🫣). Så på meg en god pysj, amme / gi flaske og tannpuss / vask av munnen. 

• Sett på den prosjektoren, legg barnet i sengen med dyne eller sovepose (ungen vår brukte sovepose). 

• sitt ved siden av, trøst kun hvis barnet gir utrykk for at hen behøver det. Noen barn trenger å gråte litt for å regulere seg selv og klare å sovne (her var det gråting i 2 minutter så var det natta og ungen sov til neste dag🫣). 

Vi har aldri hatt fast tid på morningen hvor dagen starter, om barnet har våknet tidligere så har hen fått melk i sengen vår og sovet videre. Etter en stund regulerte det seg slik at barnet sov like lenge hver morgen.
Byssing har vi kun gjort ved sykdom/magevondt og utviklingstrinn når det står på som værst. Vi prøver alltid å trøste i sengen hvis barnet er urolig ved legging eller våkner om natten og gråter. Hvis barnet trenger bleieskift om natten gjøres det i dempet belysning i sengen… 

Anonymkode: 8ec6a...2f5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen tips 

• Legg til samme tid hver kveld (juster tiden etter alder og behov etterhvert), og stå opp til samme tid. 

• innfør søvnassosiasjoner om dere ikke har det allerede. Det kan være smokk, en kosebamse, et teppe eller lignende.

•Kjøp en Zazu søvn prosjektor 

• Legg inn faste leggerutiner (Vi hadde bading i dempet belysning, rolig bad i badebalje med olje i - ungen blir glatt så pass på å hold ordentlig i barnet så den ikke sklir ut av armene dine🫣). Så på meg en god pysj, amme / gi flaske og tannpuss / vask av munnen. 

• Sett på den prosjektoren, legg barnet i sengen med dyne eller sovepose (ungen vår brukte sovepose). 

• sitt ved siden av, trøst kun hvis barnet gir utrykk for at hen behøver det. Noen barn trenger å gråte litt for å regulere seg selv og klare å sovne (her var det gråting i 2 minutter så var det natta og ungen sov til neste dag🫣). 

Vi har aldri hatt fast tid på morningen hvor dagen starter, om barnet har våknet tidligere så har hen fått melk i sengen vår og sovet videre. Etter en stund regulerte det seg slik at barnet sov like lenge hver morgen.
Byssing har vi kun gjort ved sykdom/magevondt og utviklingstrinn når det står på som værst. Vi prøver alltid å trøste i sengen hvis barnet er urolig ved legging eller våkner om natten og gråter. Hvis barnet trenger bleieskift om natten gjøres det i dempet belysning i sengen… 

Skulle stå vi har alltid hatt fast tid om morningen hvor dagen starter * 

Den unnvikes kun ved sykdom eller om vi MÅ opp før tiden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva er deres beste tips for å lære baby å sovne på egenhånd på kvelden? Kan være enten i egen seng eller i vår seng

Vår baby er 5 mnd og må bysses i søvn, sovne inn i 15-20 minutter før legges ned for å sovne. Våkner deretter etter en søvnsyklus med mindre vi sover ved siden av baby. vi håper at babyen kan klare å komme fra en søvnsyklus til neste på kveldstid hvis hun lærer å sovne på egenhånd uten byssing 

Babyer trenger samsoving, de trenger ikke å sove selv. DU trenger å sove alene men nå har du nettopp blitt mamma og babyens behov overgår morens og det er en selvfølge.

Anonymkode: 7e6f2...5ec

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Babyer trenger samsoving, de trenger ikke å sove selv. DU trenger å sove alene men nå har du nettopp blitt mamma og babyens behov overgår morens og det er en selvfølge.

Anonymkode: 7e6f2...5ec

Husk at det ikke er alle som kan samsove av forskjellige årsaker :) Vi samsover, men det var en periode jeg ikke kunne sove med baby pga medisiner… Trygg samsoving er supert ❤️ men ikke samsov hvis det ikke er helt trygt av en eller annen årsak. Ikke alle foreldre klarer å sove med en baby i sengen heller, og med søvnunderskudd blir man fort ødelagt både fysisk og mentalt , noe som igjen ikke er særlig heldig verken for mor eller barn.  (Nå går jeg ut ifra at babyen sover på samme rom som foreldrene, så eventuelt en bedside crib er jo en løsning for å få litt mer nærhet). 

• Liker 2
Skrevet
Blåmeisen skrev (9 timer siden):

Jeg vet det sies at hvis man lærer babyen å sovne selv, så vil de også koble søvnsykluser. For meg virker det innlysende at babyer som medfødt er så selvregulerte at de sovner selv også av seg selv kobler søvnsykluser, mens barn som trenger mer støtte for følelsesregulering trenger hjelp til begge deler. Altså at det er egenskaper i selve barnet som bestemmer det. Ikke meningen å være pessimistisk, det er bare så utrolig lett å bli skuffet over babysøvnprosjekter hvis man har en baby som trenger mye støtte. Kunne dere begynt med å feks sitte i senga og holde baby i stedet for å bysse? Feks begynne å bysse å så sette seg. 

Takk for svar! Vi har gradvis redusert byssing og kan nå ofte sitte ved sengekanten å bysse. Men da lurer jeg på, hva kan så være neste steg når hun er blitt komfortabel med byssing på sengekanten? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Takk for svar! Vi har gradvis redusert byssing og kan nå ofte sitte ved sengekanten å bysse. Men da lurer jeg på, hva kan så være neste steg når hun er blitt komfortabel med byssing på sengekanten? 

Kanskje kose på ryggen fremfor byssing? Bruk av stemme?

Anonymkode: a370e...3f0

• Liker 1
Skrevet

Slutter ikke å bli overrasket av folks forventninger til spedbarn som har levd lenger inni magen enn utenfor. Hva med å følge babyens behov? Babyer er perfekt programmert fra naturens side, og de sier fra om hva de trenger. Behovet for støtte vil gå ned gradvis uansett hva du gjør eller ikke. Bedre å godta at babyen trenger deg enn å kave rundt og prøve å finne en metode som skal lage en robot ut av babyen.

Anonymkode: f677e...61f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slutter ikke å bli overrasket av folks forventninger til spedbarn som har levd lenger inni magen enn utenfor. Hva med å følge babyens behov? Babyer er perfekt programmert fra naturens side, og de sier fra om hva de trenger. Behovet for støtte vil gå ned gradvis uansett hva du gjør eller ikke. Bedre å godta at babyen trenger deg enn å kave rundt og prøve å finne en metode som skal lage en robot ut av babyen.

Jeg er stadig overrasket over mennesker som mener man skal være selvutslettende og kjøre seg i grøfta fordi man har fått barn. Hva er feil med å prøve å innøve rutiner for at alle får det bedre? Søvn er veldig viktig. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Også holder man på med urolige barn og nattevåk til ungene er både 5 og 10 år, ender opp med minimal nattesøvn og blir utbrent selv. Nei takk, har fått nok bare av å høre andre klage på det😅 Her har vi aldri hatt problemer med verken nattevåk eller opp for tidlig om morningen, men hatt faste rutiner fra start og for oss og barnet har det vært supert!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har baby aldri sovet mer enn 45 minutter i strekk noen gang? For om den har det så har den allerede "evnen" til å koble søvnsykluser og sannsynligvis vil ikke selvstendig innsovning magisk gjøre at hen kobler alle sykluser.

Det jeg har hørt er at oppvåkning 30-45 min etter innsovning ofte er fordi de ble lagt for sent eller for tidlig. Selv fikk vi aldri dreisen på akkurat det da, hun våknet helt tilfeldig noen kvelder etter kort tid og andre kvelder ikke...

Anonymkode: d57ea...305

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Også holder man på med urolige barn og nattevåk til ungene er både 5 og 10 år, ender opp med minimal nattesøvn og blir utbrent selv. Nei takk, har fått nok bare av å høre andre klage på det😅 Her har vi aldri hatt problemer med verken nattevåk eller opp for tidlig om morningen, men hatt faste rutiner fra start og for oss og barnet har det vært supert!

Vi har samsovet de første årene og overført dem gradvis til egen seng/eget rom og vi har aldri hatt noen våkenetter eller for tidlig våkning eller noen som helst søvnproblemer med noen av barna uten noen slags leggerutiner.

• Liker 3
Annonse
Skrevet
asterix skrev (1 minutt siden):

Vi har samsovet de første årene og overført dem gradvis til egen seng/eget rom og vi har aldri hatt noen våkenetter eller for tidlig våkning eller noen som helst søvnproblemer med noen av barna uten noen slags leggerutiner.

Så bra for dere. Det er ikke slik for alle. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Da har dere vært heldige da. Noen barn våkner på natt eller veldig tidlig uavhengig av om man har gode rutiner eller ikke. 

Anonymkode: a5c4b...e66

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Gode rutiner er langt fra nok for alle barn, det er vi mange som har hatt fra start av… 

Anonymkode: e7bab...f60

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Selvfølgelig forskjellig fra baby til baby, men for oss fungerte det å gå inn og ut. Til å begynne med gikk vi inn så fort det kom en lyd, og etter hvert begynte vi å vente litt. Husker jeg alltid tok ut av oppvaskmaskinen mens vi holdt på med dette. Startet med å legge på plass alle gaflene før jeg gikk inn, og så etter hvert økte jeg til alt bestikket, og så hele den øverste kurven, haha.

Baby sov i egen seng.

Anonymkode: fc44c...bc5

• Hjerte 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig forskjellig fra baby til baby, men for oss fungerte det å gå inn og ut. Til å begynne med gikk vi inn så fort det kom en lyd, og etter hvert begynte vi å vente litt. Husker jeg alltid tok ut av oppvaskmaskinen mens vi holdt på med dette. Startet med å legge på plass alle gaflene før jeg gikk inn, og så etter hvert økte jeg til alt bestikket, og så hele den øverste kurven, haha.

Baby sov i egen seng.

Kan legge til at "problemene" til babyen bunnet i FOMO. Så det gjaldt å være kjempekjedelig når vi gikk inn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...