Gå til innhold

Hormoner i ubalanse / hormonkviser. Hvordan går jeg frem hos lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tidligere hatt cyster på livmoren, og fått dette fjernet. Var da under oppfølging, osv. Slet med hormonkviser også i den perioden, gjerne langvarige hormonkviser (altså kviser som spesielt setter seg ekstremt dypt under haka. Betente, underjordiske cyster.). Slet med dette i flere år, før det plutselig ga seg. 

Jeg er kjempenøye med hudpleierutine, men har begynt å få hormonkviser igjen. De er ikke like intense som før, og varer ikke like lenge. De dukker stort sett opp 3-5 dager før mens starter. Hudpleien min "hjelper" litt med å få de til å forsvinne uten å skape for mye bry, men det er fortsatt vondt, svært sjenerende, og slitsomt. Og jeg trodde jeg var ferdig med dette. Er tross alt midt i tredveårene.

Jeg opplever at hormonkviser bare er noe man må "leve" med i følge leger. Er det flere som har det slik? Sist de blusset opp etter en liten pause, tok jeg kontakt med legesenter, og da jeg sa det var hormonkviser, så jeg ønsket å sjekke om hormonene mine var i balanse, etc...tok ikke kontoret til legen meg seriøst. Snakket det bare ned, at bare fordi jeg fikk kviser så var det ikke noe i veien som burde sjekkes osv.

Hvor starter man? Kan man få sjekket hormoner hos fastlege? Og hvis noe er i ubalanse, vil de i det hele tatt ta tak? Dere andre med erfaringer med hormonubalanse/hormonkviser osv, kan dere dele litt av hvordan dere gikk frem? :\

Anonymkode: 3d26b...09d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan høres ut som du har pcos? Du skal absolutt bli tatt på alvor ja. Bestill legetime og legg det fram som du har skrevet her. Kan og bør behandles, eks med p-piller. Dersom det er PCOS så kan det gi økt risiko for bl.a. diabetes, og dette skal derfor også sjekkes for. Med riktige oppfølgingen så får du senket risikoen. Dersom du ikke blir tatt på alvor av fastlegen, ville jeg prøvd å kontakte gynekolog. Men prøv fastlegen først, de skal kunne dette.

Anonymkode: 58c80...7f6

• Liker 1
Skrevet

Jeg kvinne i 40 årene hadde slike kviser som du beskriver på haka. Jeg sluttet på antidepressiva og da roet det seg betydelig ned. De kom etter en heftig forelskelse ☺️

Anonymkode: 088b0...8c7

Skrevet

Ville gått til en hudlege. Har du forsøkt antibiotika, iso eller noe annet, utover vanlig hudleie?

Anonymkode: 4ae1c...229

Skrevet

Har hatt hormonkviser hele livet fra 10 års alder. Det eneste som kan stabilisere det for meg er enten 1. strengt «sundt» kostholdregime med null sukker, 2,5 l vann ekstra hver dag og  rene matprodukter typ mye grønnsaker og rent kjøtt(ikke industrielt behandlet) men 2. p- piller eller hormonspiral hjelper mye (kan forverres mye ved start/slutt) eller 3. graviditet 😂 skal prøve meg etterhvert med østrogen .. tror det er nøkkelen for min del.. 42 nå men overgangsalder om noen år og kjører da full østrogen «tilskudd»

Anonymkode: cd7fa...9e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...