Gå til innhold

Svigers som «tar over» julen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en samboer med en familie som har for tradisjon å feire hver eneste jul sammen.

Min familie bor på andre siden av landet, så det blir både dyrt og slitsomt å reise til dem med tre barn.

Vi feirer julen hjemme, og jeg har vokst opp med klassisk norsk jul med pinnekjøtt/ribbe-middag kl 16, riskrem og gaveåpning. 

Svigers vil gjerne komme å feire jul med oss, noe de har gjort de tre siste julene siden vi har vært hjemme uansett. Jeg har det ikke i meg og nekte svigers å feire med oss når vi uansett skal være hjemme, og ville aldri gjort meg vrang i forhold til det.

Problemet mitt er at selv om julefeiringen foregår i vårt hjem, vil svigers absolutt ta over julefeiringen med sine tradisjoner. 
De vil ikke spise middag før nærmere 19, krever å lage maten selv på vårt kjøkken, og kan visst hverken ha pinnekjøtt eller ribbe da de ikke klarer lukta. De vil servere fisk. Ikke vil de se vin eller øl bli servert heller, og dette sier de klart ifra om på forhånd.

Jeg må innrømme at jeg har prøvd å være fleksibel og imøtekommende da det er min samboers familie, men likevel kjenner jeg nå at jeg ikke ønsker å feire jul med dem i år. Jeg ønsker tidligere middag, vin til maten og ikke minst tradisjonell norsk julemiddag på menyen uten at noen skal reagere eller overkjøre meg.

Samboeren min er vant til disse julefeiringene, så for han er hverken sen middag eller fisk på menyen et problem. 
Han mener vi kan spise ribbe og pinnekjøtt i romjula når de ikke er hos oss. 

Jeg kjenner likevel på følelsen av at jeg ikke ønsker enda en jul på deres premisser. Men vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere det uten at det blir et slags problem. 

Anonymkode: be13b...ff2

• Liker 11
  • Hjerte 21
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her må du stå på ditt. Ditt hus dine regler.

Hva med å ha ribbe og pinnekjøtt,så får svigers spise fisk. 
De kan virkelig ikke bestemme om det skal drikkes vin til maten. Du åpner en flaske vin og tar deg et glass. Tåler de ikke det så får de gå hjem.

Anonymkode: e0630...8c1

• Liker 40
  • Nyttig 3
Skrevet

Eh...si i fra...at deres hu..deres jul..ol de ikke liker det får de holde seg hjemme 

• Liker 4
Skrevet

I utgangspunktet vil jeg strekke meg langt for familien i jula. Det forutsetter at de gjør det samme.

Et mulig kompromiss er å lage både fisk og ribbe. Svigers må tåle at du drikker vin selv om de ikke vil ha. Drikk med måte hvis det er barn der.

Mange har gode minner fra barndommens jul (meg selv inkludert). Hvis man feirer med egne foreldre så kan man havne i en «felle» med å prøve å gjenoppleve barndommens jul, og egne foreldre har også lyst til at alt «skal bli som det var». Det er forståelig. Da kan du fort bli et «fremmedelement» eller havne ut på sidelinja. Det er ikke greit. Samboeren din har valgt deg og du har like stor rett til å bli tatt hensyn til som alle andre denne dagen.

Jeg ville ha avklart dette tidlig med sambo og svigers. Hvis de har absolutte krav som er urimelige ovenfor deg så ville jeg ha foreslått at de feirer uten deg fram til de er villige til å kompromisse.

Anonymkode: b1cea...6c7

• Liker 8
Skrevet

Da får du gjøre deg høytidelig! Du skriver invitasjoner med tydelig innhold om når middagen begynner å hva som serveres som feks ; dere inviteres herved til årets julefeiring i stallveien 2. 

Middagen serveres kl 16 å det står pinnekjøtt og ribbe på menyen  med tilbehør og passende drikke til.

Det serveres dessert, kaker og kaffe kl ..

Si i fra om dere ikke kan komme  innen  12/12.

Dette kan de ikke krangle på. Gi klar beskjed til mannen din om han kødder med jula di i år så tar du ungene å reiser til dine foreldre så kan han feire alene med sine i år.

Inviter gjerne dine foreldre også!

Svigers kan feire hos seg selv hvor de får det sånn som de vil eller de kan holde kjeft og tilpasse seg! Lykke til.

• Liker 30
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet

Sånn går det når man ikke sjekker ut juletradisjoner tidlig i datingfasen. Feil julemat er dumpegrunn:D.

Spøk til side, du og mannen må bli enige om hva som skal være julemiddag hjemme hos dere. Trekke lodd, annen hvert år, eller en må gi seg.

Når dere har bestemt dere, inviterer dere gjestene.

Personlig vil jeg ikke spise middag før jula ringes inn, dvs tidligst kl 17. Men dere må bestemme dette dere i mellom.

Dersom dere ikke vil ha hjelp på kjøkkenet, fjør det klart på forhånd.

Det med alkohol er litt vanskelig  dere bestemmer, men å vise hensyn hvis noen har et anstrengt forhold til alkohol kan være bra.

Anonymkode: bf59f...010

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har en samboer med en familie som har for tradisjon å feire hver eneste jul sammen.

Min familie bor på andre siden av landet, så det blir både dyrt og slitsomt å reise til dem med tre barn.

Vi feirer julen hjemme, og jeg har vokst opp med klassisk norsk jul med pinnekjøtt/ribbe-middag kl 16, riskrem og gaveåpning. 

Svigers vil gjerne komme å feire jul med oss, noe de har gjort de tre siste julene siden vi har vært hjemme uansett. Jeg har det ikke i meg og nekte svigers å feire med oss når vi uansett skal være hjemme, og ville aldri gjort meg vrang i forhold til det.

Problemet mitt er at selv om julefeiringen foregår i vårt hjem, vil svigers absolutt ta over julefeiringen med sine tradisjoner. 
De vil ikke spise middag før nærmere 19, krever å lage maten selv på vårt kjøkken, og kan visst hverken ha pinnekjøtt eller ribbe da de ikke klarer lukta. De vil servere fisk. Ikke vil de se vin eller øl bli servert heller, og dette sier de klart ifra om på forhånd.

Jeg må innrømme at jeg har prøvd å være fleksibel og imøtekommende da det er min samboers familie, men likevel kjenner jeg nå at jeg ikke ønsker å feire jul med dem i år. Jeg ønsker tidligere middag, vin til maten og ikke minst tradisjonell norsk julemiddag på menyen uten at noen skal reagere eller overkjøre meg.

Samboeren min er vant til disse julefeiringene, så for han er hverken sen middag eller fisk på menyen et problem. 

Jeg kjenner likevel på følelsen av at jeg ikke ønsker enda en jul på deres premisser. Men vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere det uten at det blir et slags problem. 

Her ville jeg helt klart gått for et kompromiss. De får tidspunkter og du får maten og vinen. Da blir det perfekt. Kl. 16 er jo sen lunsj egentlig, så forstår ikke hvorfor vi skal stresse sånn med maten. 

• Liker 3
Skrevet

Tenker at nå har de fått sin vilje hvert år så da får de klare seg. Så syns dere skal invitere på pinnekjøtt middag klokken 16, evt kan dere velge å ha det 17.30 sånn det blir midt på fra hva du og din mann er vandt med.  Om du føler deg veldig gavmild kan dere lage både pinnekjøtt og fisk sånn både du og din mann får noe dere et vandt til, men absolutt ikke nødvendig. Håper du får en fin jul der dine tradisjoner også blir tatt med. Du og din mann burde jo finne egne tradisjoner 

Anonymkode: d11fa...b9d

• Liker 8
Skrevet

«Nå har jeg spist fisk til jul i tre år! Det holder for en stund. Nå blir det tre år med min julemat, og mine tradisjoner!»

Hvis svigers protesterer så er de velkommen på kalkun i romjula. 

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tenker at de som har jula i sitt hus bestemmer meny og program i hovedsak, og så kan gjestene f.eks. ha med og tilberede fisk selv om det er et veldig stort ønske. Og så skjønner jeg at det blir litt mer komplisert når svigers jul også er mannens jul. Men du og mannen skal jo få skape deres egne tradisjoner sammen i eget hus. Så jeg tenker først og fremst at dere må snakke sammen om det, og legge en plan.

Ellers så syns jeg at å sende en innbydelse som en foreslo over, er ganske smart. Det gjorde vi da vi inviterte svigers og mine foreldre til julaften i vårt hus, og ville spise julemiddag vi selv valgte og likte godt, det vil si ikke noen tradisjonell julemiddag. Det sa vi i fra om, så kunne de som ble bedt selv velge om de ville komme. Faren min surmulte fordi det ikke var ribbe, og lukt av ribbe. Men alle andre var fornøyde, og innfant seg med at sånn ble det hos oss i hvert fall. 

Anonymkode: cef46...948

• Liker 6
Skrevet

Middag kl 19 passer jo ikke om man har barn?🤔Dette burde de forstå.

Anonymkode: 75c8a...004

• Liker 27
  • Nyttig 7
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså, svigers kommer til dere med fulle handleposer, annekterer kjøkkenet og serverer fiskemiddag kl. 19... mens maten du hadde kjøpt inn og tenkt å servere kl. 16 blir liggende kvar i kjøleskapet?

Anonymkode: 65286...666

• Liker 1
Skrevet
avent skrev (45 minutter siden):

Da får du gjøre deg høytidelig! Du skriver invitasjoner med tydelig innhold om når middagen begynner å hva som serveres som feks ; dere inviteres herved til årets julefeiring i stallveien 2. 

Middagen serveres kl 16 å det står pinnekjøtt og ribbe på menyen  med tilbehør og passende drikke til.

Det serveres dessert, kaker og kaffe kl ..

Si i fra om dere ikke kan komme  innen  12/12.

Dette kan de ikke krangle på. Gi klar beskjed til mannen din om han kødder med jula di i år så tar du ungene å reiser til dine foreldre så kan han feire alene med sine i år.

Inviter gjerne dine foreldre også!

Svigers kan feire hos seg selv hvor de får det sånn som de vil eller de kan holde kjeft og tilpasse seg! Lykke til.

Har mer sans for å si ting som de er - dog klart og tydelig , enn å drive sånt spill innad i nærmeste familie!

Tror det fort bare kan bli mer passiv aggresjon av slikt..

Anonymkode: 42ef4...2c6

• Liker 4
Skrevet

Si ifra? 

«I år skal vi spise julemiddag kl 16, vi må ta hensyn til barna (kl 19 er sent å begynne å spise på julaften når man har barn). Det blir servert ribbe og riskrem. Dere er hjertelig velkommen til oss på julefeiring😊»  

Anonymkode: f1f79...64a

• Liker 12
Skrevet

Gjentar, som i alle andre liknende tråder:

Mannen din er en tafatt idiot. 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Si ifra? 

«I år skal vi spise julemiddag kl 16, vi må ta hensyn til barna (kl 19 er sent å begynne å spise på julaften når man har barn). Det blir servert ribbe og riskrem. Dere er hjertelig velkommen til oss på julefeiring😊»  

Ville forresten lagt til i meldingen « det blir tradisjon tro - servert vin og øl til maten, men vi kan ordne alkoholfritt øl til dere hvis dere ønsker det😊» 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så koselig at de har tradisjonen med å feire jul sammen hvert år. Det er mange som har det :) 

Med tanke på at dere er i eget hjem betyr det absolutt, og ganske enkelt, at det er dere som skal følge tradisjonene deres. Dere skal bestemme. Ikke la svigers overkjøre dere. Fortsetter dere med det, fortsetter de med sitt. Hva med å be noen i  familien din over i år, eller dra til dem for en gangs skyld? Hvis noen av dem kommer til dere, selv om det krever reise og opphold, så kan jo de være med og "overkjøre" svigers litt. 

Fortell svigers at dere har tre barn som skal tas hensyn til, og at det er dere som skal skape juletradisjoner i hjemmet, - ikke svigers. Det er deres hjem, og dere skal styre selv. Jula ringes inn kl 17, og det er da det er mest vanlig å spise middag. Men har man små barn spiser man jo gjerne litt før, og når man kommer til kl 19 er det normalt sengetid for de minste, overtrøtte barn, og kanskje er ikke gaveåpning unnagjort. 

Det er dere som skal servere maten, og dere serverer det som er tradisjonell julemiddag for deg. Om det lukter av maten får de holde seg for nesa, eller dere får stikke kjøttet under nesa på dem daglig flere dager i forveien. De må bare innse det. Fisk spiser man i romjula, og når som helst ellers i året. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Middag kl 19 passer jo ikke om man har barn?🤔Dette burde de forstå.

Anonymkode: 75c8a...004

Hvorfor ikke? Det går helt fint. De kan pakke opp noen gaver før middag.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...