AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #1 Skrevet 4. oktober 2023 Og eier må tviholde på hunden, så den ikke går til angrep. Er det tegn på dårlig oppdragelse? Anonymkode: 26b93...e8f
Kira123 Skrevet 4. oktober 2023 #3 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Og eier må tviholde på hunden, så den ikke går til angrep. Er det tegn på dårlig oppdragelse? Anonymkode: 26b93...e8f Nei absolutt ikke, men det kan og være det. Det kan likevel være dårlig genetikk eller at hunden er tidligere angrepet av andre hunder, eller rett og slett fordi den er dårlig sosialisert. Har en selv om bjeffer og knurrer mot andre hunder, ikke fordi hun er aggressiv. Men fordi hun er redd. Hun har blitt angrepet av andre hunder flere ganger som valp. Tok privattimer i over et halvt år med spesialutdannet instruktør på dette. Vi trener enda daglig, men jeg har innsett at det vil nok aldri gå 100% bort. Men hun blir stadig bedre. Men tenker det er viktig å være forsiktig med å dømme for man vet ikke hva som ligger bak. Noen hunder blir ikke påvirket etter et angrep, men slik som for min så ble hun livredd allerede etter første gangen. En hund jeg hadde før det ble ikke rett etter å ha blitt angrepet av andre hunder. 10 4
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #4 Skrevet 4. oktober 2023 Er det slik du tenker? Jeg får sympati, og tenker: «Huff, det må være slitsomt. Takknemlig for at jeg har en hund som går pent og pyntelig sammen med meg på tur.» Anonymkode: 5dcec...d28 5 4 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #5 Skrevet 4. oktober 2023 Det kan også være fordi eieren blir stresset og nervøs, og hunden føler den må ta ansvar og passe på. Anonymkode: 6df2f...6e2 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #6 Skrevet 4. oktober 2023 Kira123 skrev (5 minutter siden): Nei absolutt ikke, men det kan og være det. Det kan likevel være dårlig genetikk eller at hunden er tidligere angrepet av andre hunder, eller rett og slett fordi den er dårlig sosialisert. Har en selv om bjeffer og knurrer mot andre hunder, ikke fordi hun er aggressiv. Men fordi hun er redd. Hun har blitt angrepet av andre hunder flere ganger som valp. Tok privattimer i over et halvt år med spesialutdannet instruktør på dette. Vi trener enda daglig, men jeg har innsett at det vil nok aldri gå 100% bort. Men hun blir stadig bedre. Men tenker det er viktig å være forsiktig med å dømme for man vet ikke hva som ligger bak. Noen hunder blir ikke påvirket etter et angrep, men slik som for min så ble hun livredd allerede etter første gangen. En hund jeg hadde før det ble ikke rett etter å ha blitt angrepet av andre hunder. Det var en diger hund, som knurret mot en liten hund. TS Anonymkode: 26b93...e8f
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #7 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Og eier må tviholde på hunden, så den ikke går til angrep. Er det tegn på dårlig oppdragelse? Anonymkode: 26b93...e8f Min gjør det, dvs han knurrer ikke, men bjeffer og løper mot dem, men bare mot noen. Han ble angrepet av en annen hund og har etter det vært nervøs og stresset overfor enkelte andre hunder. Anonymkode: 9e983...aee 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #8 Skrevet 4. oktober 2023 Jeg har en stor hund som knurrer og bjeffer til andre store hannhunder og de kommer for nær. Ikke tisper og ikke små hunder. Jeg ser det lenge før på ham og den andre hunden. De blir stiv og blåser seg opp og «stirrer hverandre i senk». Da er det vanskelig å få oppmerksomhet. Det handler nok om å vise hvem som er «top dog». Og han er en ganske selvbevisst type. Vi ha trent med avledning, godbiter og ros, men det er vanskelig. Anonymkode: 7a30b...a2c 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #9 Skrevet 4. oktober 2023 Naboens hund knurret og bjeffet på vår valp. Viste seg at den kun var redd. Var veldig spak når de fikk hilst. Anonymkode: 75446...6d8
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #10 Skrevet 4. oktober 2023 Enkelte raser har anlegg for å bjeffe og knurre. Såkalt vakthunder. Vi skaffet oss en chihuahua rett før pandemien, så den ble ikke sosialisert skikkelig. Får dessverre ikke trent vekk bjeffinga, men lange turer hjelper på. Da blir hun sliten. Anonymkode: 03d93...430 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #11 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Og eier må tviholde på hunden, så den ikke går til angrep. Er det tegn på dårlig oppdragelse? Anonymkode: 26b93...e8f Nei, noen hunder liker bare ikke andre hunder rett og slett Anonymkode: 2cb03...fa0 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #12 Skrevet 4. oktober 2023 Litt merkelig at en svær Mastiff skal være redd for en liten Chihuahua, som bare gikk rolig rundt å snuste. Begynte å pipe da den store hunden knurret. TS Anonymkode: 26b93...e8f
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #13 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Litt merkelig at en svær Mastiff skal være redd for en liten Chihuahua, som bare gikk rolig rundt å snuste. Begynte å pipe da den store hunden knurret. TS Anonymkode: 26b93...e8f Er den aggressiv da? Flekker den tenner? Prøver angripe? Ser du andre tegn? Noen hunder knurrer av andre årsaker. Det kan også være lyder som høres ut som knurring, som ikke er det. Vi har en stor hund lager «knurrelyd» når hun er glad. Det kommer fra dypet, for hun vil hilse. Hun lager denne lyden kun i muntre situasjoner. For andre høres det kanskje ut som knurring, men når hun knurrer, da vet man at hun knurrer. Men utover det, størrelse har ingenting å si i hundeverden. Anonymkode: a9b36...3a9
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #14 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er den aggressiv da? Flekker den tenner? Prøver angripe? Ser du andre tegn? Noen hunder knurrer av andre årsaker. Det kan også være lyder som høres ut som knurring, som ikke er det. Vi har en stor hund lager «knurrelyd» når hun er glad. Det kommer fra dypet, for hun vil hilse. Hun lager denne lyden kun i muntre situasjoner. For andre høres det kanskje ut som knurring, men når hun knurrer, da vet man at hun knurrer. Men utover det, størrelse har ingenting å si i hundeverden. Anonymkode: a9b36...3a9 Den flekket tenner og var tydelig aggressiv. TS Anonymkode: 26b93...e8f
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #15 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Den flekket tenner og var tydelig aggressiv. TS Anonymkode: 26b93...e8f Men, da har eieren kontroll på den og har den i bånd, og de jobber sikkert med saken. Så jeg ville bare tenkt: Stå på! I en slik situasjon. Anonymkode: a9b36...3a9 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #16 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men, da har eieren kontroll på den og har den i bånd, og de jobber sikkert med saken. Så jeg ville bare tenkt: Stå på! I en slik situasjon. Anonymkode: a9b36...3a9 Eier måtte dra vekk hunden, og snu for å gå tilbake. TS Anonymkode: 26b93...e8f
Anonymbruker*** Skrevet 4. oktober 2023 #17 Skrevet 4. oktober 2023 (endret) Jeg holder meg heller ikke for god til å dømme andre hundeiere avogtil, selv om min egen også kan finne på å avreagere. Men det finnes jo grader. Her om dagen så jeg en dobberman miste hodet helt i passering forbi en bitteliten krøllete skapning som sto i ro dønn stille. Hoppet såpass at alle labbene var i lufta, knurret, bjeffet og dro febrilsk mot den andre hunden. Eieren, en fullvoksen mann, slet med å holde den igjen. Det er forbi min fatteevne hvorfor noen skulle velge å lufte en slik hund i bymiljø. Og toppen av kransekaka var at den var ustyrt med "pinch collar". Bare der går rullegardinen ned for meg... Endret 4. oktober 2023 av Anonymbruker*** 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #18 Skrevet 4. oktober 2023 Anonymbruker*** skrev (1 minutt siden): Jeg holder meg heller ikke for god til å dømme andre hundeiere avogtil, selv om min egen også kan finn på å avreagere. Men det finnes jo grader. Her om dagen så jeg en dobberman miste hodet helt i passering forbi en bitteliten krøllete skapning som sto i ro dønn rolig. Hoppet såpass at alle labbene var i lufta, knurret, bjeffet og dro febrilsk mot den andre hunden. Eieren, en fullvoksen mann, slet med å holde den igjen. Det er forbi min fatteevne hvorfor noen skulle velge å lufte en slik hund i bymiljø. Og toppen av kransekaka var at den var ustyrt med "pinch collar". Bare der går rullegardinen ned for meg... Høres veldig likt ut, det jeg opplevde. TS Anonymkode: 26b93...e8f
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #19 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Litt merkelig at en svær Mastiff skal være redd for en liten Chihuahua, som bare gikk rolig rundt å snuste. Begynte å pipe da den store hunden knurret. TS Anonymkode: 26b93...e8f En svær mastiff kan fint være redd en liten hund hvis den har dårlige erfaringer med små hunder i bagasjen. Anonymkode: 3685f...892 3 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #20 Skrevet 4. oktober 2023 Jeg har en stor hannhund og opplever ofte andre (gjerne mindre) hunder som legger seg ut rett foran min hund og bjeffer/knurrer mot den. Veldig irriterende, fordi min hun også kan støkke - selv om han er stor. I de aller fleste tilfeller går det helt fint og han bryr seg ikke, bare tusler forbi og ser litt forskremt mot spetakkelet. Men jeg har, heldigvis kun ved et par anledninger, opplevd at han har syntes tilnærmingen har vært ubehagelig og han har bjeffet/knurret tilbake. Veldig irriterende når eiere mest sannsynlig vet at hundene deres gjerne blir usikre/«utagerende» mot andre i bånd, men ikke bryr seg med å holde hunden til siden og lar den hoppe ut rett mot oss idet vi passerer (sikkert fordi den er mindre enn min🥲) Nå vet jeg ingenting om hva som skjedde i deres tilfelle, men det er klart at en slik situasjon er ubehagelig og ikke ønsket for noen av partene sin side! Anonymkode: 42d82...f8a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå