Gå til innhold

Kan man se gamle brudd på røntgen?

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg brakk ryggen da jeg var barn etter mishandling. Kan slike gamle brudd sees på røntgen? I så fall på MR, CT eller vanlig røntgen?

Hvor i ryggen ville et slikt brudd sannsynligvis ha vært? Jeg ble løftet opp i lufta over hodet på gjerningspersonen og kastet av all kraft i bakken, minst fem ganger. Jeg hadde smerter lenge etterpå og kunne ikke gå skikkelig (det første døgnet kunne jeg ikke gå i det hele tatt), men var aldri hos noe lege elns. 

Er det sannsynlig å kunne få henvisning for røntgen på dette grunnlaget?

Anonymkode: a24fc...963

• Hjerte 1

Fortsetter under...

Så leit at det skjedde deg ❤️❤️ men ja, man kan se at noe har vært knekt og grodd sammen igjen. Det blir "arr" på skjelettet hvor det brakk eller fikk skade og grodde sammen igjen. 

Anonymkode: b742a...04b

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror jeg brakk ryggen da jeg var barn etter mishandling. Kan slike gamle brudd sees på røntgen? I så fall på MR, CT eller vanlig røntgen?

Hvor i ryggen ville et slikt brudd sannsynligvis ha vært? Jeg ble løftet opp i lufta over hodet på gjerningspersonen og kastet av all kraft i bakken, minst fem ganger. Jeg hadde smerter lenge etterpå og kunne ikke gå skikkelig (det første døgnet kunne jeg ikke gå i det hele tatt), men var aldri hos noe lege elns. 

Er det sannsynlig å kunne få henvisning for røntgen på dette grunnlaget?

Ja til første spørsmål, nei til andre 

Anonymkode: eebf1...86f

• Liker 3
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor vil du påvise dette da? Man må ha en god grunn til å stråle folk, ikke kun nysgjerrighet.

Anonymkode: c569f...ea4

Jeg har slitt med ryggproblemer hele livet etter det, og har lurt på om det er en sammenheng. 

I tillegg ville det ha vært et «bevis». Klarer ikke forklare det bedre. 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Hvorfor vil du påvise dette da? Man må ha en god grunn til å stråle folk, ikke kun nysgjerrighet.

Fordi TS kanskje skal få gjerningspersonen dømt for mishandling? Oppreisning og erstatning… 

Anonymkode: 8cd6d...476

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje det er snakk om et erstatningssøksmål?

Anonymkode: a14a4...5cb

Du kan be legen henvise til MR for å se etter gamle brudd 😊 Jeg har tatt MR 6-7 ganger (ikke pga mishandling), men har også tatt røntgen og der har de ikke sett bruddene engang NÅR det har vært brudd. 

Veldig leit for at dette skjedde med deg❤️ Håper du får den hjelpen du fortjener. Ryggproblemer kan fort skyldes gamle skader,ja. Det kan sitte hvor som helst egentlig, men hos meg satt det nederst i ryggen. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor skal det IKKE påvises at ts har vært utsatt for sånn vold mener du? 

Anonymkode: b9bd9...936

• Liker 1

Mishandling er en veldig god grunn og en av grunnene til at man oppdager mishandling på barn er nettopp at man blir tatt røntgen eller MR av. 

Mishandling er en veldig god grunn og en av grunnene til at man oppdager mishandling på barn er nettopp at man blir tatt røntgen eller MR av. 

Det er forskjell på mishandling som nylig har skjedd og mishandling som skjedde for 20 år siden

• Liker 2

men ble det ikke tatt bilder når du var liten? for hvis det var tatt bilder da kan man jo bare hente di bildene hos legen

Anonymkode: 69cfb...697

Nei. Som jeg skriver var jeg aldri hos lege eller gjennomgikk noen form for undersøkelse etterpå. 

Annonse

Det er forskjell på mishandling som nylig har skjedd og mishandling som skjedde for 20 år siden

Eneste forskjellen er at hvis TS hadde blitt tatt med til sykehus for MR når skaden var oppstått så hadde de kunne behandle det riktig med en gang og meldt vedkommende for mishandling (og muligens reddet TS for gjentagende mishandling).

Somatisk er forskjellen at det nå er ryggproblemer som kan skyldes en gammel skade, og som muligens bør opereres eller behandles. I tillegg til at det kan styrke en eventuell sak (hvis TS skal kreve oppreisning og erstatning av mishandler og/eller kommunen (hvis BV har sviktet grovt).

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har tatt MR 6-7 ganger (ikke pga mishandling), men har også tatt røntgen og der har de ikke sett bruddene engang NÅR det har vært brudd. 

Så MR er bedre enn røntgen, om jeg forstår deg rett?

Eneste forskjellen er at hvis TS hadde blitt tatt med til sykehus for MR når skaden var oppstått så hadde de kunne behandle det riktig med en gang og meldt vedkommende for mishandling (og muligens reddet TS for gjentagende mishandling).

Somatisk er forskjellen at det nå er ryggproblemer som kan skyldes en gammel skade, og som muligens bør opereres eller behandles. I tillegg til at det kan styrke en eventuell sak (hvis TS skal kreve oppreisning og erstatning av mishandler og/eller kommunen (hvis BV har sviktet grovt).

BV var aldri inne i bildet. Det BURDE de ha vært. 

Ja, det er rart å tenke på hvor forskjellig alt kunne vært om noen hadde gjort noe den gangen, men jeg har jo ingen garanti for at det hadde blitt bedre. 

• Liker 1
Annonse

Ja, har man plager så kan man henvises,men i HI spør ts om man kan henvises for å finne ut av om hun har  blitt mishandlet for mange år siden. Det kan man altså ikke

• Liker 1

Så MR er bedre enn røntgen, om jeg forstår deg rett?

Når man skal se på skjellet ja :) Ikke alltid ferske brudd synes på vanlig røntgen engang. Noen får forkalkning / utvoksninger på bruddene når de er grodd. Du må snakke med legen din (vet ikke hvilken oppfølging du har ift plagene). Om det er fastlege du går til, revmatolog eller ortoped. Og du må være ærlig om hva som skjedde med deg, hvorfor du ikke var til lege når skaden i ryggen skjedde, om det har/kan vært flere skader. 

Ja, har man plager så kan man henvises,men i HI spør ts om man kan henvises for å finne ut av om hun har  blitt mishandlet for mange år siden. Det kan man altså ikke

Det er feil. Jeg spør ikke om jeg kan henvises for å finne ut av om jeg ble mishandlet. Jeg spør om jeg kan henvises for å se om det var brudd. 

Selvsagt ble jeg mishandlet. 

• Liker 1

Det er feil. Jeg spør ikke om jeg kan henvises for å finne ut av om jeg ble mishandlet. Jeg spør om jeg kan henvises for å se om det var brudd. 

Selvsagt ble jeg mishandlet. 

Du kan bare henvises hvis du er plaget med ryggen, noe jeg etter HI ser at du er

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...