AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #1 Skrevet 4. oktober 2023 Dersom jeg viser målinger på smartklokka som registrerer søvn, puls, HVR, metning og stressnivå som mulig årsak til enkelte symptomer; vil leger ta dette seriøst, eller er dette en typisk slik ting de blir litt «irriterte» på…? Sånn «her kommer nok en pasient som tror at en smartklokke er pålitelig enn mine vurderinger»…? Anonymkode: b2ad6...a95
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #2 Skrevet 4. oktober 2023 Det sistnevnte. Vi behandler symptomer, ikke tall fra en duppedings. Men kan noen ganger se sammenfall mellom symptomer/plager og pulsklokke. Men en utredning må allikevl da utgangspunkt i pasienten plager/symptomer. Anonymkode: 08f03...08d 3 5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #3 Skrevet 4. oktober 2023 Trur du det pga klokken? Eller har du andre grunner til å sjekk de talla? Første nevnt gir grunn til tro det er psykisk. Anonymkode: 3ecc4...09d 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #4 Skrevet 4. oktober 2023 Det gjorde ikke legen jeg var hos. Anonymkode: 85f67...5a8
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #5 Skrevet 4. oktober 2023 Har vært til lege flere ganger siste årene pga uforklarlig hodepine på formiddagen, og unormal trøtthet i forhold til aktivitetsnivå og stress. Har bedt om søvnutredning, men han har hele tiden sagt at så lenge jeg sovner greit om kvelden, er nokså ung og ikke overvektig, så er ikke det nødvendig. Etter 2 uker med smartklokke har den hver bidige natt vist metningsfall ned i 75-80, resp.frekvens på 5-6 og høy puls. (Ikke hele natten selvfølgelig, men minst 7-8 episoder med kraftig metningsfall, og hele timer der den er godt under 90) Anonymkode: b2ad6...a95
enkefru Skrevet 4. oktober 2023 #6 Skrevet 4. oktober 2023 En lege må uansett utrede, noen ganger kan utredning bekrefte indikasjoner fra smartklokke, men virker oftere som det avkrefter. Tolkning av EKG er ikke bare-bare. Har også opplevd (lest) at legen har anbefalt pasienten å ta av klokken ved aktuelle aktivitet (her søvn), nettopp fordi slike klokker ikke er pålitelige og heller forsterker engstelse og frykt - som igjen kan gi symptomer.
Majer Skrevet 4. oktober 2023 #7 Skrevet 4. oktober 2023 (endret) Spørs vel hva det gjelder. Selv de beste klokkene kan hoppe over pulsslag om natta sånn at det ser ut som man har langt lavere puls enn man har på det laveste. Metningen på klokker er ofte for lav den og. Da jeg var innlagt 4000 meter over havet hadde jeg 100% metning selv om klokken min viste 96% og jeg har en klokke til et firesifret tall. Jeg har og løpt 10km på under 40 minutter selv om jeg bare hadde 9% body battery igjen. Å nevne klokke og vise tallene der gjør ofte så legen må bruke lenger tid på konsultasjonen. Det du kan gjøre er å nevne tall kort- eks om respirasjonsfrekvensen din har økt fra 13 til 16. Endret 4. oktober 2023 av Majer
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #8 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har vært til lege flere ganger siste årene pga uforklarlig hodepine på formiddagen, og unormal trøtthet i forhold til aktivitetsnivå og stress. Har bedt om søvnutredning, men han har hele tiden sagt at så lenge jeg sovner greit om kvelden, er nokså ung og ikke overvektig, så er ikke det nødvendig. Etter 2 uker med smartklokke har den hver bidige natt vist metningsfall ned i 75-80, resp.frekvens på 5-6 og høy puls. (Ikke hele natten selvfølgelig, men minst 7-8 episoder med kraftig metningsfall, og hele timer der den er godt under 90) Anonymkode: b2ad6...a95 Ta opp lyden -høres ut som du snorker? Anonymkode: 1a545...38f
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #9 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har vært til lege flere ganger siste årene pga uforklarlig hodepine på formiddagen, og unormal trøtthet i forhold til aktivitetsnivå og stress. Har bedt om søvnutredning, men han har hele tiden sagt at så lenge jeg sovner greit om kvelden, er nokså ung og ikke overvektig, så er ikke det nødvendig. Etter 2 uker med smartklokke har den hver bidige natt vist metningsfall ned i 75-80, resp.frekvens på 5-6 og høy puls. (Ikke hele natten selvfølgelig, men minst 7-8 episoder med kraftig metningsfall, og hele timer der den er godt under 90) Anonymkode: b2ad6...a95 Klokkene er notoriske på å vise feil oksygenmetning på natt. om du har en partner eller andre som kan observere se om du ev snorker eller har pustestans på natt er det en mye mer nyttig observasjon. Anonymkode: 08f03...08d 6
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #10 Skrevet 4. oktober 2023 Jeg tenker at smartklokkemålinger kun fungerer for å vise en tendens, ikke som nøyaktig overvåkning og måling av kroppslige funksjoner. For eksempel kan jeg jo ikke stole 100% på pulsmåleren til min Garmin Lily, men jeg kan nevne det for legen om jeg ser at gjennomsnittlig puls har økt den siste tiden (noe som for min del kan bety økt stoffskifte). Økt hvilepuls er ofte et tegn på at kroppen jobber med noe, omså bare en forkjølelse/influensa. Anonymkode: 0a32f...245 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #11 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ta opp lyden -høres ut som du snorker? Anonymkode: 1a545...38f Snorker visst noe voldsomt, ifølge sønnen min som sover på et annet rom. Helt normalt ifølge legen. hadde egentlig slått meg til ro med at alt var normalt, og at hodepine og trøtthet bare måtte leves med. Vil absolutt ikke «syte», og har som regel full tillit til fagfolks vurdering. Men dette uroet meg litt, samtidig som det virker som en logisk forklaring på symptomene jeg har. Er bare litt redd for å gå til legen med dette igjen, «bare» med målingene fra klokka å vise til, i frykt for å framstå som en som leter etter noe galt, og dermed ødelegge for meg selv ved eventuelle framtidige plager dersom jeg blir oppfattet til å bare «rope ulv». Anonymkode: b2ad6...a95
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #12 Skrevet 4. oktober 2023 Et spørsmål til dere andre: hvordan oppfatter dere at måling av stress fungerer? Min klokke påstår at jeg stresser noe enormt hver eneste dag. Selv dager der jeg har slappet av både fysisk og psykisk, og tenker at i dag har jeg hatt en nydelig dag, så har jeg visstnok stresset så mye at kroppen er nesten helt tom. Bodybatteriet er også konstant lavt. Jeg blir jo rent stresset bare av å se hvor stresset klokken mener jeg er! 😅 Anonymkode: 0a32f...245 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #13 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har vært til lege flere ganger siste årene pga uforklarlig hodepine på formiddagen, og unormal trøtthet i forhold til aktivitetsnivå og stress. Har bedt om søvnutredning, men han har hele tiden sagt at så lenge jeg sovner greit om kvelden, er nokså ung og ikke overvektig, så er ikke det nødvendig. Etter 2 uker med smartklokke har den hver bidige natt vist metningsfall ned i 75-80, resp.frekvens på 5-6 og høy puls. (Ikke hele natten selvfølgelig, men minst 7-8 episoder med kraftig metningsfall, og hele timer der den er godt under 90) Anonymkode: b2ad6...a95 En klokke som sitter på armen din vil jo kunne endre posisjon x antall ganger mens du beveger deg i søvne, så jeg ville ikke stolt så veldig på den. Et pulsoksymeter er klemt ganske tett rundt fingeren, og slutter å måle hvis fingeren endrer posisjon, så en klokke på armen kan vel ikke foreta særlig presise målinger. Anonymkode: c6ebb...3c7 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #14 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Snorker visst noe voldsomt, ifølge sønnen min som sover på et annet rom. Helt normalt ifølge legen. hadde egentlig slått meg til ro med at alt var normalt, og at hodepine og trøtthet bare måtte leves med. Vil absolutt ikke «syte», og har som regel full tillit til fagfolks vurdering. Men dette uroet meg litt, samtidig som det virker som en logisk forklaring på symptomene jeg har. Er bare litt redd for å gå til legen med dette igjen, «bare» med målingene fra klokka å vise til, i frykt for å framstå som en som leter etter noe galt, og dermed ødelegge for meg selv ved eventuelle framtidige plager dersom jeg blir oppfattet til å bare «rope ulv». Anonymkode: b2ad6...a95 Tror du har søvnapne. Konsentrasjonsproblemer og hodepine Den enkelte pasient kan være plaget av døsighet og konsentrasjonsproblemer på dagtid, hodepine eller en følelse av å være sliten. Ved alvorlig søvnapné, kan du ha problemer med å holde deg våken, selv i situasjoner hvor det er viktig å være helt våken, som for eksempel ved bilkjøring. Be om utredning. https://www.helsenorge.no/sykdom/sovnsykdommer/sovnapne/ Anonymkode: 1a545...38f
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #15 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tror du har søvnapne. Konsentrasjonsproblemer og hodepine Den enkelte pasient kan være plaget av døsighet og konsentrasjonsproblemer på dagtid, hodepine eller en følelse av å være sliten. Ved alvorlig søvnapné, kan du ha problemer med å holde deg våken, selv i situasjoner hvor det er viktig å være helt våken, som for eksempel ved bilkjøring. Be om utredning. https://www.helsenorge.no/sykdom/sovnsykdommer/sovnapne/ Anonymkode: 1a545...38f Ja, var dette jeg lurte litt på… nevnte det for han for et års tid siden at det kanskje kunne være greit med en søvnregistrering, men dette avfeide han da blodtrykk, puls og metning var helt normalt da han sjekket. Så jeg har liksom slått meg til ro med dette. Anonymkode: b2ad6...a95
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #16 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Et spørsmål til dere andre: hvordan oppfatter dere at måling av stress fungerer? Min klokke påstår at jeg stresser noe enormt hver eneste dag. Selv dager der jeg har slappet av både fysisk og psykisk, og tenker at i dag har jeg hatt en nydelig dag, så har jeg visstnok stresset så mye at kroppen er nesten helt tom. Bodybatteriet er også konstant lavt. Jeg blir jo rent stresset bare av å se hvor stresset klokken mener jeg er! 😅 Anonymkode: 0a32f...245 TS her Usikker på påliteligheten til stressmåling/bodybattery. I dag har jeg f.eks tatt livet med knusende ro, men gjennomsnittlig stress er likevel over 50. Har heller ikke hatt bodybattery over 45 siden jeg begynte med klokka for 2 uker siden 😅 stoler selvsagt ikke blindt på puls- og metningsmåler heller, men har gjort enkelte forsøk på «kvalitetssjekk» på dagtid, blant annet ved å måle etter å ha ligget på armen, ved å sjekke sammen med min mormors metningsmåler på fingeren samtidig, osv. I tillegg til at avvikene vil være en mulig forklaring på symptomer jeg har hatt i lang tid. Anonymkode: b2ad6...a95
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #17 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Snorker visst noe voldsomt, ifølge sønnen min som sover på et annet rom. Helt normalt ifølge legen. hadde egentlig slått meg til ro med at alt var normalt, og at hodepine og trøtthet bare måtte leves med. Vil absolutt ikke «syte», og har som regel full tillit til fagfolks vurdering. Men dette uroet meg litt, samtidig som det virker som en logisk forklaring på symptomene jeg har. Er bare litt redd for å gå til legen med dette igjen, «bare» med målingene fra klokka å vise til, i frykt for å framstå som en som leter etter noe galt, og dermed ødelegge for meg selv ved eventuelle framtidige plager dersom jeg blir oppfattet til å bare «rope ulv». Anonymkode: b2ad6...a95 Kan du be om utredning for søvnapné? Anonymkode: 02e41...e9e
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #18 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, var dette jeg lurte litt på… nevnte det for han for et års tid siden at det kanskje kunne være greit med en søvnregistrering, men dette avfeide han da blodtrykk, puls og metning var helt normalt da han sjekket. Så jeg har liksom slått meg til ro med dette. Anonymkode: b2ad6...a95 Gå privat. Eller skift fastlege. Er dette en av disse fastlegene som setter sin prestisje foran din helse, en av de som ikke vil henvise videre? Anonymkode: 1a545...38f
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #19 Skrevet 4. oktober 2023 De fleste leger er ikke eksperter på dette området. Anonymkode: e1dd0...784 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #20 Skrevet 4. oktober 2023 Legen her valgte å følge med på den, + at jeg fikk måle blodtrykk selv og registrere, kun fordi jeg er helt umulig å få normal puls og blodtrykk på hos legen. I dette tilfellet var det nødvendig i forbindelse med doseøkning på medisin som er kjent for å påvirke både puls og blodtrykk. Så var bedre at "noen" målinger ble gjort, enn at man fikk totalt feil tall hele veien. Anonymkode: 8cbb0...439
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå