AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #1 Skrevet 4. oktober 2023 Dere som driver med dette, for eksempel grønnsaker, kjøtt eller fisk på glass, hvor forsiktig er dere? Følger dere nøye oppskrifter eller eksperimenter dere? Er noen anaerobe bakterier som kan trives der og som er veldig farlige. I Frankrike var det nylig tilfeller av botulisme med en død og flere på sykehus pga restaurant som lagde egen fisk på boks.. Heldigvis er det en sjelden sykdom, men sinnsykt farlig.. Veldig uvanlig i kommersielle produkter hvor de er veldig strenge med renhold og prosedyrer Anonymkode: c06db...e42
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #2 Skrevet 6. oktober 2023 Er forsiktig ja. Å eksperimentere med oppskrifter betyr jo ikke at man eksperimenterer med hygienen. Med fisk (og hvitløk!) er det visse konserveringsmåter man bør være litt ekstra forsktig med. Jeg tenker at de helsemessige gevinstene man oppnår ved å spise forsvarlig fermentert mat er såpass store, og risikoen så lav, at det er verdt det. Anonymkode: 7732b...aa4 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #3 Skrevet 7. oktober 2023 Kjøtt eller fisk ser jeg ikke meningen med å drive og hermetisere selv? Det krever spesialutstyr i form av trykkoker til hermetisering, og jeg har da en fryser. Om jeg absolutt måtte konservert sånt uten fryser ville jeg saltet det ned. Fermentering blir noe annet, der blir det jo "surt" pga melkesyre og dermed trives ikke bakteriene som gir botulisme. Anonymkode: e9e6f...146
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå