Gå til innhold

Forbaska forkjølelse, hvor lenge varte deres forkjølelse??

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ble korona syk for tre dager siden men er oppe å går igjen nå, fikk trent også idag. Kroppen min reparerer seg kjapt, kanskje fordi jeg spiser veldig mye grønt. Har aldri aldri vært sengeliggende i 2-3 uker som noen påstår de har. K36

Anonymkode: 77bd8...098

Det er ikke gitt at "mye grønt" gir mildt forløp, det er flere faktorer som spiller inn. Noen har underliggende sykdom, noen fikk mildt forløp første og andre gang, men verre neste runde. Man er ikke immun mot sykdom selv om man spiser sunt og har nok d vitamin, men det gir likevel kroppen bedre forutsetninger. 

Anonymkode: 77968...799

• Nyttig 2

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke gitt at "mye grønt" gir mildt forløp, det er flere faktorer som spiller inn. Noen har underliggende sykdom, noen fikk mildt forløp første og andre gang, men verre neste runde. Man er ikke immun mot sykdom selv om man spiser sunt og har nok d vitamin, men det gir likevel kroppen bedre forutsetninger. 

Okei. Men hvorfor ga det seg fort for min del? Ryddet kroppen bare fort opp? 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kritiserer ingen, og ser ikke ned på noen. Jeg undrer meg hvorfor folk er mer opptatt av å snakke om "hvor lenge har du vært syk" enn "hva kan jeg gjøre for å styrke immunforsvaret". For slike tråder er det mange av, og nå valgte jeg å kommentere. At du leser kommentaren som arrogant får du bare gjøre (se gjerne på hvordan du selv skriver), men kommentaren er likevel langt mer nyttig enn "jeg er syk på uke nr 5" og dele symptomer. 

Nettopp, dette med opptak av d vitamin er noe veldig mange sliter med, og derfor er det ikke rart at mange går rundt og har mangel og har dårlig immunforsvar når de i tillegg tar lave doser. Jeg må helt opp i 250 mcg daglig for å ha godt nivå av d vitamin, altså 20 x høyere enn anbefalt daglig dose, til tross for at jeg tar magnesium og alltid tar med måltid/fett for best opptak. 

Det lå åpenbar kritikk av andre i det du skrev over.

Igjen, det har med måten du velger å formulere deg på.

Når TS spør andre om en helt spesifikk ting - så er det å svare på det å holde seg til trådens tema.

Du kritiserer altså folk for å holde seg til trådens tema... og du fortsetter å gjøre det...

Anonymkode: 1cd4c...7ea

• Liker 1
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Okei. Men hvorfor ga det seg fort for min del? Ryddet kroppen bare fort opp? 

Du kan ha fått en mild variant, du kan ha godt lager med d vitamin og sink i forkant, du har kanske ikke underliggende sykdom som påvirker. Andre som blir liggende i flere uker kan ha underliggende sykdom, ha for lite d-vitamin, m.m

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det lå åpenbar kritikk av andre i det du skrev over.

Igjen, det har med måten du velger å formulere deg på.

Når TS spør andre om en helt spesifikk ting - så er det å svare på det å holde seg til trådens tema.

Du kritiserer altså folk for å holde seg til trådens tema... og du fortsetter å gjøre det...

Anonymkode: 1cd4c...7ea

Nei det gjorde faktisk ikke det, og se gjerne på din egen måte å formulere deg på. 

Jeg har ikke kritisert noen, jeg har påpekt at det må være mer nyttig å snakke om løsninger fremfor å diskutere symptomer. Det blir man ihvertfall ikke frisk av. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg trenger ikke lese meg opp. Å påstå at d vitaminer ikke nytter ved d vitaminmangel, som forøvrig er den mest vanlige vitamimangelen på verdensbasis, er meningsløst. Mange får ikke i seg nok d vitamin via kost, les deg opp selv.

https://www.nrk.no/vestland/spiste-laks-fem-ganger-i-uka_-men-fikk-ikke-nok-d-vitamin-1.14805567

D-vitaminer er selvsagt bra å ta ved d-vitaminmangel. Det er det overforbruket du forfekter som er så hinsides all seriøs forskning på temaet: https://tidsskriftet.no/2019/04/kronikk/ikke-nodvendig-med-hoydosetilskudd-av-vitamin-d

Anonymkode: 1b25c...b08

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

D-vitaminer er selvsagt bra å ta ved d-vitaminmangel. Det er det overforbruket du forfekter som er så hinsides all seriøs forskning på temaet: https://tidsskriftet.no/2019/04/kronikk/ikke-nodvendig-med-hoydosetilskudd-av-vitamin-d

Jeg snakker ikke om overforbruk, men tilstrekkelig forbruk. Nytter ikke å ta 40 eller 80 mcg hvis det ikke får opp nivåene. Man må ta tilpasset eget behov, når har jeg sagt noe annet? 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du kan ha fått en mild variant, du kan ha godt lager med d vitamin og sink i forkant, du har kanske ikke underliggende sykdom som påvirker. Andre som blir liggende i flere uker kan ha underliggende sykdom, ha for lite d-vitamin, m.m

Enig. Tror de som ligger i flere uker i senga, ligger det noe bak. Kroppen skal som regel rydde opp selv på kort tid om immunforsvaret er bra, som i mitt tilfelle (ikke skryt) . Mulig de som ligger i ukesvis har noe svekket immunforsvar. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg snakker ikke om overforbruk, men tilstrekkelig forbruk. Nytter ikke å ta 40 eller 80 mcg hvis det ikke får opp nivåene. Man må ta tilpasset eget behov, når har jeg sagt noe annet? 

Men da er vi vel enige, da. Gå til legen, sjekk nivåene, og ta den mengden d-vitamin du blir anbefalt. 

• Nyttig 1
AnonymBruker skrev (På 4.10.2023 den 18.21):

3 uker og noen dager, helt jævlig, kjenner folk som har vært syke 4 og 5 uker og, de virusene i år er ille x(

God bedring!

Anonymkode: 993e5...68b

Mangler du vitaminer? Ta blodprøver hos legen å finn ut av hvorfor du ligger ukesvis i sengen. Ikke normalt..  

• Nyttig 1
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig. Tror de som ligger i flere uker i senga, ligger det noe bak. Kroppen skal som regel rydde opp selv på kort tid om immunforsvaret er bra, som i mitt tilfelle (ikke skryt) . Mulig de som ligger i ukesvis har noe svekket immunforsvar. 

Jeg er også itillegg ekstremt lite syk. Det som tok knekken på meg sist var ikke covid, men herpes av alle ting. Da ble jeg dårlig gitt! Er 35år og trener regelmessig, spiser relativt sunt. Herpes får de fleste iløpet av livet sa min lege som også kunne innrømme å ha viruset. ;)

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Underliggende sykdom,nå ble jeg redd.....ts

Anonymkode: d172f...c29

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Neida.. ikke vær engstelig! ❤️ Sjekk blod verdien din hos legen. Mulig du mangler vitaminer som kroppen skal ha for å forsvare seg selv. Ikke verre enn det. Føler du deg slapp ellers? 

Annonse

Det skjønner jeg! Men tenker på de som ligger langsyke (2-3 uker!) Det er altfor lenge i mine øyne. Jeg har årlig forkjølelse, hatt covid tre ganger nå men kommet meg igjen den 3 dagen. Jeg var den "heldige" helsefagarbeidere som fikk AstraZeneca én dag før stans i norge🙈 mulig den ikke ga meg ulemper likevel... 

Endret av Perelandra
Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod.
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det skjønner jeg! Men tenker på de som ligger langsyke (2-3 uker!) Det er altfor lenge i mine øyne. Jeg har årlig forkjølelse, hatt covid tre ganger nå men kommet meg igjen den 3 dagen. Jeg var den "heldige" helsefagarbeidere som fikk AstraZeneca én dag før stans i norge🙈 mulig den ikke ga meg ulemper likevel... 

Er ikke unormalt med forkjølelse som trekker ut i 3 uker..når man nettopp er ferdig med en forkjølelse så er immunforsvar litt nede ,og kan ds lett bli smittet på ny av et annet virus hvis det er flere virus som går. Og da kan en føle at en er  syk i flere uker, men er faktisk 2 forkjølelse man har gått gjennom. 

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Neida.. ikke vær engstelig! ❤️ Sjekk blod verdien din hos legen. Mulig du mangler vitaminer som kroppen skal ha for å forsvare seg selv. Ikke verre enn det. Føler du deg slapp ellers? 

Har gått på wegovy siden april,og kan føle slapphet innimellom, men er vist en bivirkninger av den. Jeg vet i mai i år så hadde jeg litt mangel på d vitamin.

Annonse
10 hours ago, AnonymBruker said:

Nei det skal du ikke være. Sannsynligheten er nok mest at du som folk flest er rammet av for lite d vitamin, og i tillegg trenger mer c vitamin og sink. Det antas at halvparten av nordmenn har for lite d vitamin, og dette er veldig viktig for immunforsvaret. Så når sjekket du sist, og tar du tilskudd (hvilke doser)?

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg vil påstå jeg har godt immunforsvar ellers, jeg er svært sjeldent syk, de siste 6 årene har jeg hatt tre sykedager, og det var pga covid. Jeg vil ikke si det vitner om svekket immunforsvare.

Men virus kan angripe folk helt forskjellig, og selv med godt immunforsvar kan man bli slått ut av virusinfeksjoner. De jeg vet om som har slitt med langvarig forkjølelse eller andre virusinfeksjoner i høst er de som svært sjeldent er syk.

Anonymkode: 228b9...3f1

Jeg er forkjøla nå, etter å ha vært i USA. De blæster på med aircondition der borte, og når man da går ut i 32 grader så blir jeg sjuk. Slapp, snørrete og vondt i hodet, begynte plutselig i går. Håper det går fort over, orker jo ikke trene eller noe som helst :(Og jeg sov til kl. 13:30 i dag, ikke bra! 

Anonymkode: c99a8...484

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er forkjøla nå, etter å ha vært i USA. De blæster på med aircondition der borte, og når man da går ut i 32 grader så blir jeg sjuk. Slapp, snørrete og vondt i hodet, begynte plutselig i går. Håper det går fort over, orker jo ikke trene eller noe som helst :(Og jeg sov til kl. 13:30 i dag, ikke bra! 

Anonymkode: c99a8...484

Det er nok også den tørre luften på flyet som er medvirkende. Men ja, jeg har aldri skjønt hvorfor varme land skal ha det så vanvittig kaldt inne. Jeg pleide å ta med sovepose til et hotel på Ibiza som jeg bodde på en del ganger fordi det var altfor kaldt med air con, men uuthodelig varmt uten, og dynen var for tynn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...