AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #1 Skrevet 4. oktober 2023 Jeg har begynt i ny jobb hvor jeg egentlig trives veldig godt. Men jeg har hatt mye dårlig arbeidsmiljø tidligere og slitt masse med angst. Nå har jeg dessverre fått angstanfall på jobb som jeg tror er trigget av denne nye jobbsituasjonen. Det medfører at jeg må være 15-20 min på toalettet og puste meg gjennom det. Jeg går til psykolog, men disse anfallene har kommet veldig brått. Jeg har snakket flere ganger med legen tidligere om jeg kan få medisiner som kan roe meg ned. Det eneste hun har villet gi meg er å Sobril. Jeg har aldri tatt det, men nå kjenner jeg at jeg faktisk må prøve, for jeg kan ikke ha angstafall i ny jobb og bli borte så lenge av gangen. Jeg skal selvsagt fortsette å jobbe med psykologen, men jeg må gjøre noe her og nå. Jeg vet man ikke skal diskutere doser, og jeg skal holde meg til det legen har foreslått. Men kan noen som har tatt Sobril fortelle meg om jeg bør ta det på kvelden, eller kan jeg ta det på morgenen før jobb? Er redd for å bli veldig sløv/trøtt på jobb. Anonymkode: b0d3a...f0f
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #2 Skrevet 4. oktober 2023 Har du fortalt sjefen din om dette? Kanskje det kan dempe angsten litt hvis du har en dialog med lederen din? At de demper presset på en måte? Anonymkode: d6746...585 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #3 Skrevet 4. oktober 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har du fortalt sjefen din om dette? Kanskje det kan dempe angsten litt hvis du har en dialog med lederen din? At de demper presset på en måte? Anonymkode: d6746...585 Jeg har vurdert det, men dessverre kan det nok bli brukt mot meg. Hvis man ikke har noen erfaring med angst selv kan man fort mistolke og tenke at man ikke duger i en jobb. Jeg er jo i prøvetid i 6 mnd, så tror nok det er best å jobbe seg gjennom det. Jeg har gjort en god jobb så langt (fikk høre det seneste i dag av sjefen), så denne angsten går kun utover meg og mitt overskudd, jeg er helt ferdig etter jobb og i helgene. Anonymkode: b0d3a...f0f 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #4 Skrevet 4. oktober 2023 Du må snakke med sjefen din så du ikke får problemer av å trekke deg ut for puste deg gjennom anfallet. Anonymkode: 973d7...75c
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #5 Skrevet 4. oktober 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Du må snakke med sjefen din så du ikke får problemer av å trekke deg ut for puste deg gjennom anfallet. Anonymkode: 973d7...75c Jeg tror ingen legger merke til at man er borte et kvarter i løpet av en hel dag, så det er ikke problemet. Og jeg kan fint være på jobb med generalisert angst. Men får jeg et angstanfall så blir det hyperventilering og jeg klarer ikke prate. Da må jeg trekke meg bort. Mitt spørsmål var om Sobril fordi jeg trenger å få roet systemet i en oppstartsfase. Anonymkode: b0d3a...f0f
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #6 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har vurdert det, men dessverre kan det nok bli brukt mot meg. Hvis man ikke har noen erfaring med angst selv kan man fort mistolke og tenke at man ikke duger i en jobb. Jeg er jo i prøvetid i 6 mnd, så tror nok det er best å jobbe seg gjennom det. Jeg har gjort en god jobb så langt (fikk høre det seneste i dag av sjefen), så denne angsten går kun utover meg og mitt overskudd, jeg er helt ferdig etter jobb og i helgene. Anonymkode: b0d3a...f0f Du bør nok både lese deg opp på arbeidsmiljøloven og ta en prat med fagforeningen din om realitetene i norsk arbeidsliv. «prøvetiden» er ikke en periode der det på noe vis er lettere for arbeidsgiver å kvitte seg med deg - de må kjøre full prosess og bevise udugelighet. Det er en periode der du kan slutte raskere om du opplever å ikke trives. Snakk med leder. Og gjør deg noen tanker på hva som utløser anfallene, om du kan forebygge dem feks ved å sove lengre, trene, spise bedre eller meditere. Altså stille mer uthvilt. Uthvilt tåler vi ting vi knekker sammen av om vi er slitne. Om du velger å gå rundt og tro ting om norsk arbeidsliv som ikke stemmer så gjør du jo bare deg selv unødig mer engstelig. Anonymkode: 05d3f...8e5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #7 Skrevet 4. oktober 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Du bør nok både lese deg opp på arbeidsmiljøloven og ta en prat med fagforeningen din om realitetene i norsk arbeidsliv. «prøvetiden» er ikke en periode der det på noe vis er lettere for arbeidsgiver å kvitte seg med deg - de må kjøre full prosess og bevise udugelighet. Det er en periode der du kan slutte raskere om du opplever å ikke trives. Snakk med leder. Og gjør deg noen tanker på hva som utløser anfallene, om du kan forebygge dem feks ved å sove lengre, trene, spise bedre eller meditere. Altså stille mer uthvilt. Uthvilt tåler vi ting vi knekker sammen av om vi er slitne. Om du velger å gå rundt og tro ting om norsk arbeidsliv som ikke stemmer så gjør du jo bare deg selv unødig mer engstelig. Anonymkode: 05d3f...8e5 Takk for svar, men jeg er nok litt uenig med deg. Har sett flere rundt meg miste jobben i det offentlige, f. eks ved å bli fryst ut og baksnakket så de til slutt sier opp selv. Det er mange måter å bli kvitt en ansatt på hvis man absolutt ønsker. Jeg tror jo ikke dette er noe som vil skje med meg, men jeg vil heller ikke være "hun nye med angst", spesielt når jeg vet at dette vil bli bedre når jeg er litt mer varm i jobben. Jeg gjør "alt" riktig, legger meg tidlig hver kveld, spiser sunt, gjør masse yoga og meditasjon. Men dessverre opplever jeg nå økt angst i en oppstartsfase i jobb. Det er nok veldig ubevisste tanker som jeg skal jobbe med hos psykolog for å få tak i, for meg kommer det helt ut av det blå. Anonymkode: b0d3a...f0f
AprilLudgate Skrevet 4. oktober 2023 #8 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du bør nok både lese deg opp på arbeidsmiljøloven og ta en prat med fagforeningen din om realitetene i norsk arbeidsliv. «prøvetiden» er ikke en periode der det på noe vis er lettere for arbeidsgiver å kvitte seg med deg - de må kjøre full prosess og bevise udugelighet. Det er en periode der du kan slutte raskere om du opplever å ikke trives. Snakk med leder. Og gjør deg noen tanker på hva som utløser anfallene, om du kan forebygge dem feks ved å sove lengre, trene, spise bedre eller meditere. Altså stille mer uthvilt. Uthvilt tåler vi ting vi knekker sammen av om vi er slitne. Om du velger å gå rundt og tro ting om norsk arbeidsliv som ikke stemmer så gjør du jo bare deg selv unødig mer engstelig. Anonymkode: 05d3f...8e5 Neida, de trenger bare gå for overtallighet. Få ansatte til å si opp selv.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #9 Skrevet 4. oktober 2023 Det er slitsomt med alt nytt info i ny jobb. Jeg pleier å bli varm i trøya etter ca. en mnd. Ta en dag om gangen. Anonymkode: a62b0...087
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #10 Skrevet 4. oktober 2023 (endret) Jeg trener og gjør masse yoga, så avspenning og pusting er noe jeg jobber med hver dag. Men nå får jeg likevel hyppige angstanfall på jobb. Går også til psykolog. Men jeg ville ha råd om Sobril fordi jeg vil unngå sykmelding og enda hyppigere anfall. Jeg har ingen intensjon om å ta Sobril daglig (har hatt de i nattbordskuffen i et halvt år uten å ta de) i lengre tid, og jeg har fått foreskrevet en veldig lav dose av legen. Anonymkode: b0d3a...f0f Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. Endret 5. oktober 2023 av Perelandra
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #11 Skrevet 4. oktober 2023 Har du prøvd å reflektere rundt hva som skaper situasjonene? Er det noe spesielt som skjer i forkant? Eller kommer det ut av det blå? Anonymkode: 863c8...ddb
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #12 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg tror ingen legger merke til at man er borte et kvarter i løpet av en hel dag, så det er ikke problemet. Og jeg kan fint være på jobb med generalisert angst. Men får jeg et angstanfall så blir det hyperventilering og jeg klarer ikke prate. Da må jeg trekke meg bort. Mitt spørsmål var om Sobril fordi jeg trenger å få roet systemet i en oppstartsfase. Anonymkode: b0d3a...f0f Leste du ikke tråden der en dame tok tiden på kollegaenes toalettbesøk? Anonymkode: 973d7...75c
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #13 Skrevet 4. oktober 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Har du prøvd å reflektere rundt hva som skaper situasjonene? Er det noe spesielt som skjer i forkant? Eller kommer det ut av det blå? Anonymkode: 863c8...ddb Det har kun kommet på jobb, og jeg tror nok at jeg ubevisst har tenkt tanker om at jeg ikke får til jobben eller er stressa for at noen skal be om meg om å gjøre noe jeg tror jeg ikke klarer. Men det er altså helt ubevisst, og det var først denne uka jeg skjønte at jeg fikk angstanfall (angsten min er vanligvis generalisert). I tidligere jobber har jeg opplevd at leder ikke har vært fornøyd med meg i en oppstartsfase, og istedet for å si det til meg så har vedkommende tatt det i plenum med andre kollegaer. Så jeg er nok veldig bevisst på å være ny og skulle bevise at jeg gjør en god jobb. Men jeg vet at jeg er godt kvalifisert for jobben og fikk senest i dag gode tilbakemeldinger. Og dette jobber jeg altså med hos psykolog. Anonymkode: b0d3a...f0f
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #14 Skrevet 4. oktober 2023 Min erfaring er at om jeg ikke har sovet ordentlig, så blir jeg ekstremt trøtt av Sobril på dagtid, men om jeg har sovet greit, så går det fint. Anonymkode: 3d50f...63a
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #15 Skrevet 4. oktober 2023 Sobril har vel en halveringstid på 10-15 timer, så for effekt ville jeg tatt det på morgenen før jobb. Jeg personlig ville ikke vært komfortabel med å hatt beroligende midler i kroppen mens jeg var på jobb, men jobber på sykehus og har mye ansvar. Har man en kontorjobb er det kanskje ikke like kritisk? Men regner med legen din synes det er greit siden det er skrevet ut. Uansett masse god bedring, blir nok bedre etterhvert❤️ Anonymkode: 4152d...84f
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #16 Skrevet 4. oktober 2023 Det går over. Alle har "ny-jobb-nerver". Ikke så ille som deg, men etter hvert så blir alle mer komfortable i den nye settingen. Angsten brenner seg ut. Ta gjerne Sobril om du føler du må, men ja, du kan risikere å bli sløv og gjøre feil. Uansett, med eller uten hjelpemidler, vil jobben bli en rutine som ikke føles så skummel etter hvert. Vi var mange som kjente litt på sosial angst da vi kom tilbake til kontoret etter år med hjemmekontor. Men det gikk over etter en stund. Anonymkode: ca06f...3bb 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #17 Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg tror ingen legger merke til at man er borte et kvarter i løpet av en hel dag, så det er ikke problemet. Og jeg kan fint være på jobb med generalisert angst. Men får jeg et angstanfall så blir det hyperventilering og jeg klarer ikke prate. Da må jeg trekke meg bort. Mitt spørsmål var om Sobril fordi jeg trenger å få roet systemet i en oppstartsfase. Anonymkode: b0d3a...f0f Du tar Sobril om morgenen, før du skal på jobb . Anonymkode: 4a8e5...b36
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #18 Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det har kun kommet på jobb, og jeg tror nok at jeg ubevisst har tenkt tanker om at jeg ikke får til jobben eller er stressa for at noen skal be om meg om å gjøre noe jeg tror jeg ikke klarer. Men det er altså helt ubevisst, og det var først denne uka jeg skjønte at jeg fikk angstanfall (angsten min er vanligvis generalisert). I tidligere jobber har jeg opplevd at leder ikke har vært fornøyd med meg i en oppstartsfase, og istedet for å si det til meg så har vedkommende tatt det i plenum med andre kollegaer. Så jeg er nok veldig bevisst på å være ny og skulle bevise at jeg gjør en god jobb. Men jeg vet at jeg er godt kvalifisert for jobben og fikk senest i dag gode tilbakemeldinger. Og dette jobber jeg altså med hos psykolog. Anonymkode: b0d3a...f0f Der har du nok svaret på angsten din. Anonymkode: 4a8e5...b36
Perelandra Skrevet 5. oktober 2023 #19 Skrevet 5. oktober 2023 Tråden er ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner, medisintips og avsporinger. Minner om følgende regelpresisering Sitat * Det er ikke tillatt å diskutere dosering av medisiner, kosttilskudd og lignende. Diskusjon rundt dosering av medisiner og kosttilskudd, og "medisintips" slettes. Kvinneguiden har ikke nødvendig kompetanse til å luke ut potensielt farlige råd og tips, og vi vil derfor ha en nulltoleranse på dette. Erfaringer knyttet til medisinbruk, som ikke går på diskusjon av dosering og "tipsing" kan ved noen tilfeller bli stående, dette blir vurdert av moderatorene fra gang til gang. Er man usikker på noe i forhold til legemidler/dosering kan man konferere med Felleskatalogen, eller aller best; ta kontakt med apotek eller lege Perelandra, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå