Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Topsi skrev (7 minutter siden):

Men tror du at abort skjer på 1-cellestadiet? Så godt som alle aborter skjer på embryo og foster med hjerteslag, og 2 av 3 aborter skjer på kvinner som ikke har brukt prevensjon. Dette er forferdelig! Selv om det ikke er trådens tema

Jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor du syntes det er så forferdelig når fosteret enda ikke har tanker eller følelser? Jeg er enig i at det er værre om man er i den situasjonen av at man med et uhell ble gravid pga mangel på prevansjon og venter til f.eks uke 11/12 da fosteret har utviklet seg en del. Men over 80% av aborter i Norge blir avsluttet før uke 9. Det er jo ikke sånn at fosteret ligger inne i magen og tenker på livet den skal få leve om flere måneder? Det er også færre og færre kvinner som går på prevansjon da det har så utallige mange bivirkninger som påvirker kvinnehelsen negativt. 

Endret av antikaren
  • Liker 2
Skrevet (endret)
antikaren skrev (5 minutter siden):

Jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor du syntes det er så forferdelig når fosteret enda ikke har tanker eller følelser? Jeg er enig i at det er værre om man er i den situasjonen av at man med et uhell ble gravid pga mangel på prevansjon og venter til f.eks uke 11/12 da fosteret har utviklet seg en del. Men over 80% av aborter i Norge blir avsluttet før uke 9. Det er jo ikke sånn at fosteret ligger inne i magen og tenker på livet den skal få leve om flere måneder?

Jeg graderer ikke menneskelivet basert på modenhet eller kognisjon. Et menneske er man fra starten av, dette livet er det man har, og fosteret er et unikt, dog avhengig,  individ som kun får en sjanse til å leve. Tidlige aborter tar liv på samme måte som sene aborter selv om fosteret nok ikke lider på samme måte

Endret av Topsi
Skrevet
On 10/5/2023 at 7:20 AM, AnonymBruker said:

Ta ut fosteret, og la det leve livet sitt da. La kvinnen få sin egen kropp tilbake, og fosteret kan jo prøve å klare seg selv.

Problemet oppi alt det her, er jo at kvinner blir dømt til å gjennomgå en graviditet som de ikke ønsker, som krever ekstremt mye av kroppen hennes, som kan direkte kreve livet hennes. Og hun har rett på sin egen kropp.

Fosteret kan jo få en sjanse det, bare ta det ut fra morens kropp og la hun gå fri.

Anonymkode: c1862...d66

Problemet er at det 99% av tiden er kvinnen som har skapt situasjonen ved å bli gravid.

Fosteret er avhengig av henne for å overleve fordi hun har skapt den situasjonen.

Det å si at man har rett til å bestemme hva som skjer med egen kropp og derfor bør kunne ta abort blir som at jeg sier at jeg har rett til å bestemme over hvem som skal være båten min, så derfor er det greit å hive deg ut 5 km fra land.

Det er ikke sånn det funker. Jeg har rett til å nekte deg å komme ombord, men når du først er ombord og vi er ute til sjøs, så MÅ jeg faktisk la deg bli ombord til vi er tilbake ved kaien. Hiver jeg deg ut halvveis fordi jeg ombestemte meg så havner jeg i fengsel for drap.

• Hjerte 1
Skrevet
Kipling skrev (2 minutter siden):

Problemet er at det 99% av tiden er kvinnen som har skapt situasjonen ved å bli gravid.

Fosteret er avhengig av henne for å overleve fordi hun har skapt den situasjonen.

Det å si at man har rett til å bestemme hva som skjer med egen kropp og derfor bør kunne ta abort blir som at jeg sier at jeg har rett til å bestemme over hvem som skal være båten min, så derfor er det greit å hive deg ut 5 km fra land.

Det er ikke sånn det funker. Jeg har rett til å nekte deg å komme ombord, men når du først er ombord og vi er ute til sjøs, så MÅ jeg faktisk la deg bli ombord til vi er tilbake ved kaien. Hiver jeg deg ut halvveis fordi jeg ombestemte meg så havner jeg i fengsel for drap.

Nettopp!

Skrevet
Topsi skrev (2 minutter siden):

Jeg graderer ikke menneskelivet basert på modenhet eller kognisjon. Et menneske er man fra starten av, dette livet er det man har, og fosteret er et unikt, dog avhengig,  individ som kun får en sjanse til å leve. 

Så når en jente på 17 år, f.eks uten stor behjelpelig familie, dårlig privatøkonomi, ikke ferdig på skole og ikke mentalt klar for barn, glemte p-pillen sin en dag og nå er gravid - syns du det er etisk at dette barnet skal vokse opp i slike vilkår, mest sansynlig må inn i systemet pga mor ikke klarer ta vare på barnet og at hele fremtiden og livet til jenta skal bli snudd på hodet på grunn av en glemt pille som vi må passe på å ta til samme tid hver dag? Eller værre om man blir voldtatt eller er noen i risiko for at man ikke kan gå igjennom graviditeten uten komplikasjoner så skal man fortsatt måtte gå gjennom det? Det er ikke bare svart på hvitt.

• Liker 1
Skrevet
antikaren skrev (4 minutter siden):

Så når en jente på 17 år, f.eks uten stor behjelpelig familie, dårlig privatøkonomi, ikke ferdig på skole og ikke mentalt klar for barn, glemte p-pillen sin en dag og nå er gravid - syns du det er etisk at dette barnet skal vokse opp i slike vilkår, mest sansynlig må inn i systemet pga mor ikke klarer ta vare på barnet og at hele fremtiden og livet til jenta skal bli snudd på hodet på grunn av en glemt pille som vi må passe på å ta til samme tid hver dag? Eller værre om man blir voldtatt eller er noen i risiko for at man ikke kan gå igjennom graviditeten uten komplikasjoner så skal man fortsatt måtte gå gjennom det? Det er ikke bare svart på hvitt.

Det er konsekvensene av å ha sex. Har man sex, må man være forberedt på at det kan skje tenker jeg. 

Anonymkode: 87c3a...eaf

Skrevet
27 minutter siden, antikaren said:

Jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor du syntes det er så forferdelig når fosteret enda ikke har tanker eller følelser? Jeg er enig i at det er værre om man er i den situasjonen av at man med et uhell ble gravid pga mangel på prevansjon og venter til f.eks uke 11/12 da fosteret har utviklet seg en del. Men over 80% av aborter i Norge blir avsluttet før uke 9. Det er jo ikke sånn at fosteret ligger inne i magen og tenker på livet den skal få leve om flere måneder? Det er også færre og færre kvinner som går på prevansjon da det har så utallige mange bivirkninger som påvirker kvinnehelsen negativt. 

Av nysgjerrighet: når mener du at fosteret får menneskeverd og tilhørende rettigheter? Skal man ha rettigheter ut fra kognitive evner?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er konsekvensene av å ha sex. Har man sex, må man være forberedt på at det kan skje tenker jeg. 

Det er en veldig gammel tankegang? Sex er ikke bare for å reprodusere, det er også nytelse. 

• Nyttig 2
Skrevet
On 10/4/2023 at 5:20 PM, AnonymBruker said:

Er dere i mot abort om barnet har blitt til på grunn av voldtekt eller om mor kan dø av ett svangerskap/fødsel også? 

Anonymkode: 65991...6b6

Nei, jeg er ikke det. Om det foreligger alvorlige grunner bak, så er jeg ikke i mot abort. Samtidig er jeg opptatt av at kvinner skal få gjøre som de selv vil, men personlig stemmer jeg på konservative partier med konservative holdninger. 

Anonymkode: 70fc7...85c

Skrevet
linsejesus skrev (2 minutter siden):

Av nysgjerrighet: når mener du at fosteret får menneskeverd og tilhørende rettigheter? Skal man ha rettigheter ut fra kognitive evner?

Jeg mener at KVINNEN som bærer på noe i SIN kropp skal ha rettigheter.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.10.2023 den 17.20):

Er dere i mot abort om barnet har blitt til på grunn av voldtekt eller om mor kan dø av ett svangerskap/fødsel også? 

Anonymkode: 65991...6b6

Nei.

Jeg er i mot abort FOR MIN EGEN DEL. Det vil si at for meg personlig, så er abort noe som er absolutt siste utvei, og som kun gjennomføres dersom det er fare for liv og helse enten hos mor eller foster. 

Hvis min 14 år gamle datter skulle blitt gravid nå, for eksempel, så hadde jeg heller hjulpet henne med å beholde barnet (dersom det var hennes ønske selvfølgelig) enn å forsøke å få henne til å ta abort. Dersom hun selv ønsket abort hadde jeg selvfølgelig støttet henne 100 % i den avgjørelsen. 

Skrevet
antikaren skrev (39 minutter siden):

At abort blir "misbrukt" i Norge er ganske å ta i. Jeg tror nok ikke du har vært igjennom en abort om du tenker at det er like enklt og raskt som å ta nødprevansjon. Å gå igjennom en abort går ofte hardt utover kroppen og psyken hos mange og er absolutt noe man skulle vært foruten - så når både du selv og legen har kommet til den beslutningen er det for god grunn. Det faktum at vi i Norge kan tenke rasjonelt og ta ett klokt valg om man egentlig skal bringe ett barn inn i verden er en positiv ting. Det er ekstremt mange barn i visse stater i USA der abort er ulovlig, som må vokse opp i forferdelige kår, i ett utrygt og ustabilt hjem, med foreldre som ikke kan ta vare på de, barn som må "inn" i systemet og som deretter blir sviktet av systemet. Tenk at vi i Norge kan ta en fornuftig beslutning og avslutte svangerskapet (ett svangerskap er IKKE ett barn eller person når det fortsatt kun er en eggcelle som er smeltet sammen med en sædcelle. En CELLE), slik at et lite barn som ikke kan forsvare eller forsørge seg selv slipper å vokse opp i uheldige kår og ikke ha det bra. For ikke minst å nevne at det er VÅR kropp. Samfunnet skal ikke ha noen beslutningsmakt når det kommer til andre sine kropper. Den tilhører kun enkelt individet, ferdig snakka. 

Så fint at du bare antyder at jeg ikke har opplevd en abort når du ikke har noe kjennskap til meg. Jeg har gått gjennom en sen spontanabort, så jeg vet godt at det er ufattelig tungt og vondt å gå gjennom. Denne opplevelsen gjorde til at jeg i alle fall ikke har noe forståelse for hvordan noen klarer å bare fjerne et barn som allerede er skapt og har et helt liv foran seg.
Når unge jenter tar abort fordi de tilfeldigvis ble gravide etter et ligg ser jeg på som misbruk av abort. Har man sex så må man ta konsekvensene også. Så enkelt er det. 

Skrevet
Lorieen skrev (1 minutt siden):

Nei.

Jeg er i mot abort FOR MIN EGEN DEL. Det vil si at for meg personlig, så er abort noe som er absolutt siste utvei, og som kun gjennomføres dersom det er fare for liv og helse enten hos mor eller foster. 

Hvis min 14 år gamle datter skulle blitt gravid nå, for eksempel, så hadde jeg heller hjulpet henne med å beholde barnet (dersom det var hennes ønske selvfølgelig) enn å forsøke å få henne til å ta abort. Dersom hun selv ønsket abort hadde jeg selvfølgelig støttet henne 100 % i den avgjørelsen. 

Dette var bra skrevet. Jeg syns det er fint at man har muligheten til å velge, og at det er opptil en enkelt person - men at det kanskje burde bli mer tilbud av hjelp til de som er gravide og f.eks dårlig råd eller lite hjelp rundt seg om det er det man trenger for å kunne oppdra ett barn og gi barnet et godt liv. Det handler jo om at barnet skal kunne ha det bra og ikke bare "eksistere" på grunn av ett uhell. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så fint at du bare antyder at jeg ikke har opplevd en abort når du ikke har noe kjennskap til meg. Jeg har gått gjennom en sen spontanabort, så jeg vet godt at det er ufattelig tungt og vondt å gå gjennom. Denne opplevelsen gjorde til at jeg i alle fall ikke har noe forståelse for hvordan noen klarer å bare fjerne et barn som allerede er skapt og har et helt liv foran seg.
Når unge jenter tar abort fordi de tilfeldigvis ble gravide etter et ligg ser jeg på som misbruk av abort. Har man sex så må man ta konsekvensene også. Så enkelt er det. 

Da burde du jo forstå ganske godt at man ikke bare tar abort som nødprevansjon. Man får ganske klar beskjed og gjennomgang fra legen over hva man er i ferd med å gjøre og hva som vil skje med kroppen. Jeg tenker at når man likevel velger abort så har kvinnen god grunn til det både for sin egen del og fosteret.

• Liker 1
Skrevet
antikaren skrev (19 minutter siden):

Jeg der ikke på det å ta liv som løsningen på vanskelige situasjoner. Da må man hjelpe på annet vis

Skrevet
antikaren skrev (17 minutter siden):

Wow, jeg har aldri satt så pris på abortloven vår i Norge som nå. Dere gir meg en ny type takknemlighet for samfunnet vi lever i og reglene om at man kan velge over sin egen kropp :) Tankegangen deres passer godt inn i USA der menn bestemmer over kvinnens kropp :D

Men man bestemmer ikke over egen kropp, man bestemmer over en annens kropp, det er hele problemet

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.10.2023 den 23.08):

Dagens rasistiske 😶 Skal en vestlig kvinne som har ufrivillig gravid føde en uønsket barn for å unngå "økonomisk nedgang og samfunnskollaps?"

I tillegg er du utrolig uvitende, så om du er vestlig så er du allerede et tegn på "samfunnskollaps" pga din uvitenhet. Japan er det landet med lavest befolkningsvekst (Asiatisk). I Iran (Arabisk) er fødselsraten 1,7 omtrent det samme som i Norge. 

Selvbestemt abort er lovlig i Norge, og om du motsetter deg norsk lov er du en trussel mot norske verdier. 

Anonymkode: 0952e...725

Det var ingenting rasistisk i det vedkommende skrev. Det er fakta. Befolkningsveksten i fattige land øker med stormskritt. Mye av dette er fordi skolegang mangler for de fattigste. De har ikke råd til skole og barna må ofte hjelpe til hjemme i stedet for å gå på skole. Hadde skolesystemet i disse landene vært bedre slik at alle kan gå på skolen og i tillegg få seksualundervisning, er dette et skritt i riktig retning.

Slutt å bli krenka på andres bekostning.

Anonymkode: e34f8...6c1

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Men å ta en abort ER jo å ta konsekvensene! Det er et vanskelig og vondt valg som man tar fordi man ikke er moden nok, har bra nok helse, ikke har penger, allerede har nok barn, osv. Det som derimot er uansvarlig er å føde en unge du ikke er istand til å ta vare på. Synes du det er rettferdig å la et barn vokse opp i dårlige kår bare for at moren skal lære seg en lekse? 

Anonymkode: e37dd...cb1

• Liker 2
Skrevet
Topsi skrev (2 minutter siden):

Jeg der ikke på det å ta liv som løsningen på vanskelige situasjoner. Da må man hjelpe på annet vis

Og når moren får et barn som resultat av voldtekt? Er du så sikker på at dette barnet får det godt? Nei, det vil bli satt bort og ha et helvetes liv.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og når moren får et barn som resultat av voldtekt? Er du så sikker på at dette barnet får det godt? Nei, det vil bli satt bort og ha et helvetes liv.

Mange adopterte barn får utmerkede liv, hvis det var det du siktet til. Og de får leve, ikke minst

Endret av Topsi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...