AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #1 Skrevet 4. oktober 2023 Mitt eldste barn er ferdig med VGS og tar nå et friår. I dette friåret har han nå fått jobb innen sin lidenskap og hobby. Nå ser det ut til at han egentlig helst bare vil fortsette innen dette yrket, lære seg gjennom å jobbe, og kanskje ikke ta noen formell utdanning i det hele tatt. Det er jo fantastisk at han er så engasjert i dette og liker det så godt. Han er veldig flink, og det synes tydeligvis sjefene hans også, for han får mye skryt og mange vakter. Men det er et yrke som har veldig lav lønn, også selv om man jobber seg opp på høyere nivå og blir sjef. Det er arbeid på tider da de fleste andre har fri, så skal man stifte familie vil man egentlig omtrent aldri se dem. Og det er et yrke kjent for myte press, mye stress , mye frafall. Han har andre ting han er svært interessert i også, og som man kan utdanne seg innen (heller ikke kjent for yrker med høy lønn), men akkurat nå er det altså dette som gir ham glede og energi. Hva gjør man? Skal jeg presse litt på for at han begynner å studere noe etter friåret? Eller bare la ham styre dette selv og se hvor det bærer? Anonymkode: 05555...349
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mitt eldste barn er ferdig med VGS og tar nå et friår. I dette friåret har han nå fått jobb innen sin lidenskap og hobby. Nå ser det ut til at han egentlig helst bare vil fortsette innen dette yrket, lære seg gjennom å jobbe, og kanskje ikke ta noen formell utdanning i det hele tatt. Det er jo fantastisk at han er så engasjert i dette og liker det så godt. Han er veldig flink, og det synes tydeligvis sjefene hans også, for han får mye skryt og mange vakter. Men det er et yrke som har veldig lav lønn, også selv om man jobber seg opp på høyere nivå og blir sjef. Det er arbeid på tider da de fleste andre har fri, så skal man stifte familie vil man egentlig omtrent aldri se dem. Og det er et yrke kjent for myte press, mye stress , mye frafall. Han har andre ting han er svært interessert i også, og som man kan utdanne seg innen (heller ikke kjent for yrker med høy lønn), men akkurat nå er det altså dette som gir ham glede og energi. Hva gjør man? Skal jeg presse litt på for at han begynner å studere noe etter friåret? Eller bare la ham styre dette selv og se hvor det bærer? Anonymkode: 05555...349 Du gjør ingenting og lar ungen din bestemme selv. Anonymkode: bd40b...9a1 47 7
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #3 Skrevet 4. oktober 2023 Det er høst - vent til over jum og se om du kan motivere ham til å søke nie videre som en plan B da, men la det ligge helt rolig imens. Det kan være det endrer seg innen neste høst… Anonymkode: f70ac...767 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #5 Skrevet 4. oktober 2023 Du gjør absolutt ingen verdens ting. Det er hans valg. Og han som må få gjøre egne valg, og egne feil, om det viser seg å være det - ikke alle er så opptatt av penger og at det er hard og mye jobb. Anonymkode: bd69c...cb6 9
nattsvermer Skrevet 4. oktober 2023 #6 Skrevet 4. oktober 2023 La han få styre selv. Jeg mener det aldri er for sent å ta utdanning om han vil det senere. 7
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #7 Skrevet 4. oktober 2023 Det skader ingen å utsetteresten av utdannelsen noen år for å jobbe som noe annet. Dette må han finne ut av selv. Anonymkode: cddb1...cd9 5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #8 Skrevet 4. oktober 2023 Han kan jo bare ta ny utdanning hvis han ønsker det senere. Er yrket kokk? Hvorfor anonymiserer du yrket? Ikke så lett å gi gode svar da. Anonymkode: d92ec...b71 3 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #9 Skrevet 4. oktober 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Han kan jo bare ta ny utdanning hvis han ønsker det senere. Er yrket kokk? Hvorfor anonymiserer du yrket? Ikke så lett å gi gode svar da. Anonymkode: d92ec...b71 Ja, det er det. (lurer forresten på hvorfor dette innlegget ble flyttet fra "BARN og familie" til "samliv og kjærlighetsrelasjoner". Passet vel bedre der det var...?) Anonymkode: 05555...349 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #10 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det er det. (lurer forresten på hvorfor dette innlegget ble flyttet fra "BARN og familie" til "samliv og kjærlighetsrelasjoner". Passet vel bedre der det var...?) Anonymkode: 05555...349 Han har jo mulighet til å ta fagbrev på jobb etterhvert om han ønsker, det er en egen ordning. Anonymkode: 6f2fb...7c0 4
Daria Skrevet 4. oktober 2023 #11 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): akkurat nå er det altså dette som gir ham glede og energi. Burde ikke dette være viktigere for deg som mor enn lønnsutsikter? Han er voksen og myndig, selvfølgelig skal du la ham styre det selv. Et yrkesvalg er dessuten ikke en livstidsdom, om han om noen år finner ut at han heller vil gjøre noe annet, er det ingenting som hindrer ham i å bytte jobb eller begynne å studere. 7 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #12 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, det er det. (lurer forresten på hvorfor dette innlegget ble flyttet fra "BARN og familie" til "samliv og kjærlighetsrelasjoner". Passet vel bedre der det var...?) Anonymkode: 05555...349 Burde vel heller bli flyttet til "Karriere, arbeidsliv og utdanning" Anonymkode: fece9...0d6 4
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #13 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, det er det. (lurer forresten på hvorfor dette innlegget ble flyttet fra "BARN og familie" til "samliv og kjærlighetsrelasjoner". Passet vel bedre der det var...?) Anonymkode: 05555...349 Burde vel heller bli flyttet til "Karriere, arbeidsliv og utdanning" Anonymkode: fece9...0d6 1
Tonjemor74 Skrevet 4. oktober 2023 #14 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mitt eldste barn er ferdig med VGS og tar nå et friår. I dette friåret har han nå fått jobb innen sin lidenskap og hobby. Nå ser det ut til at han egentlig helst bare vil fortsette innen dette yrket, lære seg gjennom å jobbe, og kanskje ikke ta noen formell utdanning i det hele tatt. Det er jo fantastisk at han er så engasjert i dette og liker det så godt. Han er veldig flink, og det synes tydeligvis sjefene hans også, for han får mye skryt og mange vakter. Men det er et yrke som har veldig lav lønn, også selv om man jobber seg opp på høyere nivå og blir sjef. Det er arbeid på tider da de fleste andre har fri, så skal man stifte familie vil man egentlig omtrent aldri se dem. Og det er et yrke kjent for myte press, mye stress , mye frafall. Han har andre ting han er svært interessert i også, og som man kan utdanne seg innen (heller ikke kjent for yrker med høy lønn), men akkurat nå er det altså dette som gir ham glede og energi. Hva gjør man? Skal jeg presse litt på for at han begynner å studere noe etter friåret? Eller bare la ham styre dette selv og se hvor det bærer? Anonymkode: 05555...349 Du beskriver jo egentlig jobben til en sykepleier. Jeg klarer meg fint både økonomisk, har 3 barn og livet går fint! Utrolig viktig å jobbe med noe som motiverer og som han trives i! Og dessuten kan han jo studere senere i livet om han ombestemmer seg. Så la han følge magefølelsen. Det er mye livskvalitet i seg selv å trives godt i jobben!! 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #15 Skrevet 4. oktober 2023 Tenker det er viktig å lytte. Det er viktig å være realistisk og det er veldig viktig å ta hensyn til hva han faktisk har lyst å jobbe med. Når det er sagt, ville jeg også informert om ulempene med det yrket. Feks som sykepleier jobber man ukurant, får ukurant lønn og han blir avhengig av en partner som kan kompensere for dårlige lønnskår. Det må jo bli en helhetsvurdering tenker jeg. Anonymkode: 49bb1...5a6
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #16 Skrevet 4. oktober 2023 Hvis ungdommen ikke har generell studiekompetanse, ville jeg nok oppfordret til å ta dette så fort som mulig etter videregående. Rett og slett fordi jeg har sett at hos de som må ta det senere, når de ønsker å begynne å studere, ofte har slitt veldig med å gå tilbake til skolebenken for å ta de obligatoriske fagene. Det er annerledes å senere kanskje studere noe man er interessert i, enn å ta fag fra videregående. Utover det tenker jeg at det overhodet ikke er noen krise å utsette studiene noen år. Jeg har selv studert i flere omganger, og jo eldre jeg har blitt, jo lettere syns jeg mange av studiene har blitt. Man har mange flere knagger å henge ting på som voksen enn da man var 19 og akkurat ferdig på videregående. Anonymkode: 8c8bd...ab3 2
Disco Skrevet 4. oktober 2023 #17 Skrevet 4. oktober 2023 Ja, kokkeyrket er kjent for de tingene du nevner, men det er også mye positivt hvis man er virkelig god. Og det må være gøy å jobbe med noe som vekker litt lidenskap! Syns absolutt han må få prøve seg hvis det er noe han brenner for. 3
Daria Skrevet 4. oktober 2023 #18 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenker det er viktig å lytte. Det er viktig å være realistisk og det er veldig viktig å ta hensyn til hva han faktisk har lyst å jobbe med. Når det er sagt, ville jeg også informert om ulempene med det yrket. Feks som sykepleier jobber man ukurant, får ukurant lønn og han blir avhengig av en partner som kan kompensere for dårlige lønnskår. Det må jo bli en helhetsvurdering tenker jeg. Anonymkode: 49bb1...5a6 Sønn jobber med dette, gjør seg egne erfaringer og omgås sannsynligvis folk med lang fartstid i bransjen. Mor har tilsynelatende bare annenhåndskunnskapen "alle" har. Da er det vel strengt tatt ganske begrenset hvor mye hun kan informere og belære om hvordan ting faktisk er... 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #19 Skrevet 4. oktober 2023 Trodde han skulle bli stallansatt eller noe sånt jeg. Som kokk har han jo store muligheter dersom penger er viktig, til å feks jobbe offshore eller på skip. Anonymkode: 56554...7f6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå