AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #21 Del Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke alle sliter. Midtre del av middelklasse og oppover tjener MYE mer enn her. Jeg har en ganske spesifikk utdanning, tjener 800k (NOK) i året (20 års ansiennitet, nærmere 10 år med høyere utdanning). I USA tjener nyutdannede nå godt over 100k (opp imot 150k) (USD)man kommer fort over 200-250k (USD), er du spesialist tjener du mer. Dette med arbeidsuker ned til 30 timer. Dessuten betaler de mye mindre skatt. Biler er mye billigere etc. Jeg var i USA i sommer, og jeg hadde heller ikke inntrykk av at mat og dagligvarer egentlig var så dyrt, det handlet mest om den elendige kronekursen. Hovedproblemet blir jo om man må betale for barnepass, for barn som skal gå på college, eller hvis man får store helseutgifter. Klasseskillene er store, og plutselige helseutfordringer kan føre til at du mister alt på kort tid. Det er de store forskjellene. Anonymkode: 4629e...96c Dette ble uklart, jeg la inn valuta i bold over. Anonymkode: 4629e...96c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #22 Del Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvor har du handlet?! En 50-pk med tamponger koster 10 dollar på Walmart. En sixpack med coronøl koster vel 250 kr i Norge, så det er jo mye dyrere enn i USA. Anonymkode: 3b187...2b4 Walgreens var nærmeste butikk. Er klar over at det finnes større supermarkeder som er billigere, men da må man ha bil og det hadde ikke jeg. Er livredd for å kjøre så tok taxi stort sett. Jeg sjekka kvitteringa igjen nå, det var en 4-pack med Corona jeg hadde kjøpt og ikke 6-pack. Men alkohol var ikke veldig billig i Miami altså. Aner ikke hva øl koster i Norge, lenge siden jeg har kjøpt det her. Hva koster det på bar i Norge, er vel neppe under 100 kr? Jeg vet at kronekursen er elendig, som gjør at det blir dyrt for oss nordmenn. Merket stor forskjell fra Athen der jeg også har jobbet. Er klar over at Hellas sine priser ikke kan sammenlignes med USA, men til å være en storby så syns jeg Athen var veldig billig! Miami er sikkert en dyrere by enn om jeg hadde vært i Kansas city, men det kan vel ikke bare bo millionærer i Miami? Lurer bare på hvordan vanlige folk klarer seg. De som tjener 40-60.000 USD i året og ikke har store mansions /yachter og Escalades. Anonymkode: f4366...fe3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #23 Del Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Var noen uker i USA i 2018. Det eneste som var billig var usunn mat og snop. Betalte over 100kr for en liten pose Amandinepoteter. Fantes selvsagt billigere poteter, men det er uansett over dobbelt så dyrt som i Norge. Anonymkode: 07f44...ce3 Ja, var sånn nå og! Gigaposer med chips og sjokolade kostet veldig lite. Melon, kiwi og flaskevann var dyrt! Anonymkode: f4366...fe3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #24 Del Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): En pakke tamponger, 13 USD 😮 Og det var billigste merke, + tax kom i tillegg. Fikk sjokk da jeg var i butikken der. En 6-pack med Corona, 15 USD 😮 Norge er jo megabillig i forhold. Men hvordan har folk råd til å bo i et land som er så dyrt? De som skryter av at de betaler så lite skatt. Frukt og grønnsaker var også svindyrt der borte. Å gå på Kiwi i går da jeg kom hjem fra USA var faktisk en hyggelig overraskelse, etter å ha jobbet i USA en stund. Anonymkode: f4366...fe3 Gjennomsnittet i USA har bedre kjøpekraft enn oss nordmenn, så det går nok bra. Man kan få varer til langt lavere pris enn de du bruker som eksempler her, så selv de med lav lønn vil klare seg godt. Anonymkode: da08c...963 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #25 Del Skrevet 5. oktober 2023 Usa har jo ca 50 millioner fattige og masse hjemløse som gjør fra seg på gaten i feks LA eller SF. Anonymkode: aa3ce...682 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #26 Del Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja, var sånn nå og! Gigaposer med chips og sjokolade kostet veldig lite. Melon, kiwi og flaskevann var dyrt! Anonymkode: f4366...fe3 Jeg sjekket ikke melon og kiwi, men det var da billigere med flaskevann i Florida enn i Norge i sommer… Anonymkode: 4629e...96c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #27 Del Skrevet 5. oktober 2023 Pengene er mer ulikt fordelt i USA. De rike har blitt rikere og de fattige har blitt flere. Middelklassen har minket over there. Et mål på ulikhet er gini-indexen. Norge er blant de med mest likhet, som de fleste europeiske land. Mens USA er blant de med mest ulikhet. Anonymkode: 3324e...a79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå