Gå til innhold

Hvordan har folk råd til å bo i USA? Bare å dra på ferie dit er jo ellevilt dyrt.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En pakke tamponger, 13 USD 😮 Og det var billigste merke, + tax kom i tillegg. Fikk sjokk da jeg var i butikken der. En 6-pack med Corona, 15 USD 😮 

Norge er jo megabillig i forhold. Men hvordan har folk råd til å bo i et land som er så dyrt? De som skryter av at de betaler så lite skatt. Frukt og grønnsaker var også svindyrt der borte.  Å gå på Kiwi i går da jeg kom hjem fra USA var faktisk en hyggelig overraskelse, etter å ha jobbet i USA en stund. 

Anonymkode: f4366...fe3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor har du handlet?! En 50-pk med tamponger koster 10 dollar på Walmart.

En sixpack med coronøl koster vel 250 kr i Norge, så det er jo mye dyrere enn i USA. 

Anonymkode: 3b187...2b4

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA har blitt ekstremt dyrt for oss med inntekter i norske kroner i det siste, men det jo på grunn av den svake kronen. Prisene der har ikke forandret seg nevneverdig (altså, det er dyrtid der også, men de merker det på ingen måte like godt som man gjør når man kommer med penger fra en valuta som har blitt veldig svekket i forhold til dollaren. Det er også relativt store prisforskjeller mellom statene, akkurat som det er betydelige inntektsforskjeller). 

Anonymkode: a5d55...6d7

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke lever på "minstelønn" tjener jo en god del, går lett over millionen (i NOK).

Anonymkode: ef4dd...b23

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var noen uker i USA i 2018. Det eneste som var billig var usunn mat og snop. Betalte over 100kr for en liten pose Amandinepoteter. Fantes selvsagt billigere poteter, men det er uansett over dobbelt så dyrt som i Norge. 

Anonymkode: 07f44...ce3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje amerikanere ikke blir like hard rammet av dårlig norsk kronekurs 😅. Merkelig innlegg. 
skjønner ikke helt hvor du har handlet tamponger og øl, men mange amerikanere har ikke råd til og bo i usa, de bor på gaten eller i trailerparks og kjøper ikke tamponger og importert dyrt øl. 

Anonymkode: 69f9e...cbf

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste med fulltidsjobb i USA tjener tilsvarende million og oppover i norske kroner.

De som jobber deltid, har gjerne en partner som jobber fulltid. De kan slite med å få det til å gå rundt, men klarer seg.

En bitte-liten minoritet har ikke jobb av forskjellige grunner. De sliter stort i USA. Ulovlig innvandrere, psykisk syke, narkomane osv.

Anonymkode: 5f942...067

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimumslønn i NY var på sånn 7 dollar da jeg bodde der borte, selv fikk jeg 500 i uken, spise ute hver dag og hadde allikevel penger til overs når neste sjekk kom. 
Tamponger kjøpte jeg aldri, men var vanskelig å finne øl til over to dollar stk på butikken. 

Dette er ti år siden. 

Anonymkode: 9ca8a...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd der i ett år og ble overrasket over matprisene 😌 Kjøttdeig, melk, ost og alt sånn er like dyrt som her. Billigere øl, vin (latterlig billig og bra), brus og snacks. Mye billige grønnsaker på Walmart, bl.a lokaldyrket tomat, agurk, avocado etc. Kosmetikk og medisiner var dyrt. Bensin MYE billigere.

Vi gikk for Great Value-produktene til Walmart, mye billigere og kjempebra kvalitet. Lov å bruke hodet og velge smart. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

De fleste med fulltidsjobb i USA tjener tilsvarende million og oppover i norske kroner.

De som jobber deltid, har gjerne en partner som jobber fulltid. De kan slite med å få det til å gå rundt, men klarer seg.

En bitte-liten minoritet har ikke jobb av forskjellige grunner. De sliter stort i USA. Ulovlig innvandrere, psykisk syke, narkomane osv.

Anonymkode: 5f942...067

Tror du ærlig talt på det du sier her nå?

Det er økende forskjeller på folk i USA, middelklassen sliter stort, og mange av de har måttet forlate hjemmene sine de siste årene. 

Mange har 3 jobber for å kunne forsørge familien. Jeg har inntrykk av at de sliter der borte. Fra middelklassen og nedover.

Anonymkode: 66bcd...946

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi lønnsnivået i USA er mye høyere enn i Norge. For mange yrker er lønna 2-3x norsk lønn, samtidig som skatten er lavere.

Anonymkode: c9aea...b83

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jo ikke råd. Alle storbyene i USA har et eksplosivt problem med hjemløse, middelklassen minker, og de rikeste murer seg inne i gated communities og tenker "ikke mitt problem, de jobber ikke hardt nok": 

Anonymkode: 4eb58...922

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noe kosta 100 dollar for 10-11 år siden tilsvarte det 550 norske kroner. Om noe koster 100 dollar nå tilsvarer det 1100 kroner. Halverer man prisene i USA får man den prisen amerikanerne føler at de betaler. De har en solid valuta, mens vår er i full kollaps.

Anonymkode: 095e1...355

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi lønnsnivået i USA er mye høyere enn i Norge. For mange yrker er lønna 2-3x norsk lønn, samtidig som skatten er lavere.

Anonymkode: c9aea...b83

De har mye større utgifter enn vi har da, de utgiftspostene de har som vi ikke har utgjør mer av lønnen enn vår skatt. Det har jo uansett ikke så mye og si for en norsk turist som synes usa er dyrt. Forskjellene er jo og mye større. Det er jo ikke alle amerikanere som har « råd « til og bo i usa. 

jeg droppet usa i sommer pga kronekursen, men har vært mye i usa og veldig mye har vært billigere og jeg har fylt opp koffertene greit. I år har vi hatt øking av turister fra usa her i Norge fordi de nå får mer for pengene her. 

Anonymkode: 69f9e...cbf

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk tjener mye mer i USA pga. at de har et mye bedre og rettferdig skatte- og avgiftssystemet. Er jo en grunn til at alle ønsker å bosette seg der. Klart Biden har ødelagt en del som president, men når Trump får igjen makta ved neste valg kommer det til å bli enda bedre for folk flest der borte.

Anonymkode: a6703...e99

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Folk tjener mye mer i USA pga. at de har et mye bedre og rettferdig skatte- og avgiftssystemet. Er jo en grunn til at alle ønsker å bosette seg der. Klart Biden har ødelagt en del som president, men når Trump får igjen makta ved neste valg kommer det til å bli enda bedre for folk flest der borte.

Anonymkode: a6703...e99

Så länge man är frisk och har ett jobb så är det säkert bra. Men blir du drabbad av en kronisk sjukdom eller arbetslös så tror jag att dom flesta föredrar att bo i Norge. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Om noe kosta 100 dollar for 10-11 år siden tilsvarte det 550 norske kroner. Om noe koster 100 dollar nå tilsvarer det 1100 kroner. Halverer man prisene i USA får man den prisen amerikanerne føler at de betaler. De har en solid valuta, mens vår er i full kollaps.

Anonymkode: 095e1...355

For 20 år siden var dollaren også omtrent ti kroner. Da studerte jeg der, og det var mye som virket dyrt for meg. Restaurantmat var derimot mye billigere enn her. (Og øl, men de var sykt strenge på leg.)

Anonymkode: 75821...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

En pakke tamponger, 13 USD 😮 Og det var billigste merke, + tax kom i tillegg. Fikk sjokk da jeg var i butikken der. En 6-pack med Corona, 15 USD 😮 

Norge er jo megabillig i forhold. Men hvordan har folk råd til å bo i et land som er så dyrt? De som skryter av at de betaler så lite skatt. Frukt og grønnsaker var også svindyrt der borte.  Å gå på Kiwi i går da jeg kom hjem fra USA var faktisk en hyggelig overraskelse, etter å ha jobbet i USA en stund. 

Anonymkode: f4366...fe3

Det er en del varer hvor staten går inn med penger. Det er også en del andre løsninger.

Du nevner tamponger, men bleier er kanskje en den mest kjente varen. Til Norge kommer det til og med reisende fra Russland og østeuropeiske/baltiske land for å handle billige bleier. Og det er en av få ting svenskene drar hit for å handle.

I motsetning til varer de fleste ikke trenger har vi her til lands en politikk som tilsier at slike varer skal skattes høyt, mens varer alle trenger (som tamponger og bleier) skal være billige og tilgjengelige for oss alle.

Norge er megabillig når det kommer til visse produkter. Men helt motsatt når det kommer til en rekke andre produkter. Jeg aner ikke hva en boksbrus koster i dag "over dammen", men da jeg bodde der på 90-tallet så betalte vi vel 25 cent (maks) på en automat, for en boks 0,33 brus. Det må være et av de bedre eksemplene på hvordan de ulike landene prioriterer hva som skal være billig og ikke. Markedskrefter spiller selvsagt inn, men alt i alt - jeg føler vi har det rimelig greit i Norge.

Anonymkode: 59a20...e32

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er en del varer hvor staten går inn med penger. Det er også en del andre løsninger.

Du nevner tamponger, men bleier er kanskje en den mest kjente varen. Til Norge kommer det til og med reisende fra Russland og østeuropeiske/baltiske land for å handle billige bleier. Og det er en av få ting svenskene drar hit for å handle.

I motsetning til varer de fleste ikke trenger har vi her til lands en politikk som tilsier at slike varer skal skattes høyt, mens varer alle trenger (som tamponger og bleier) skal være billige og tilgjengelige for oss alle.

Norge er megabillig når det kommer til visse produkter. Men helt motsatt når det kommer til en rekke andre produkter. Jeg aner ikke hva en boksbrus koster i dag "over dammen", men da jeg bodde der på 90-tallet så betalte vi vel 25 cent (maks) på en automat, for en boks 0,33 brus. Det må være et av de bedre eksemplene på hvordan de ulike landene prioriterer hva som skal være billig og ikke. Markedskrefter spiller selvsagt inn, men alt i alt - jeg føler vi har det rimelig greit i Norge.

Og med alt det sagt, så har vi selvsagt ikke nærmet oss velfærdssystemet vi har kontra andre land, USA i dette tilfellet.

Å leve med noe som tilsvarer uføretrygd i USA er latterlig om man sammenligner det med Norge. Og selv her klager vi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tror du ærlig talt på det du sier her nå?

Det er økende forskjeller på folk i USA, middelklassen sliter stort, og mange av de har måttet forlate hjemmene sine de siste årene. 

Mange har 3 jobber for å kunne forsørge familien. Jeg har inntrykk av at de sliter der borte. Fra middelklassen og nedover.

Anonymkode: 66bcd...946

Ikke alle sliter. Midtre del av middelklasse og oppover tjener MYE mer enn her. Jeg har en ganske spesifikk utdanning, tjener 800k i året (20 års ansiennitet, nærmere 10 år med høyere utdanning). I USA tjener nyutdannede nå godt over 100k (opp imot 150k), man kommer fort over 200-250k, er du spesialist tjener du mer. Dette med arbeidsuker ned til 30 timer. Dessuten betaler de mye mindre skatt. Biler er mye billigere etc. Jeg var i USA i sommer, og jeg hadde heller ikke inntrykk av at mat og dagligvarer egentlig var så dyrt, det handlet mest om den elendige kronekursen. 
Hovedproblemet blir jo om man må betale for barnepass, for barn som skal gå på college, eller hvis man får store helseutgifter. 
Klasseskillene er store, og plutselige helseutfordringer kan føre til at du mister alt på kort tid. Det er de store forskjellene. 

Anonymkode: 4629e...96c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...