AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #1 Skrevet 4. oktober 2023 Er det høyt? Jeg er en veldig aktiv dame, trener mye. Målte dette i hvile. Er det høyt? Anonymkode: 4d417...2e0
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #2 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det høyt? Jeg er en veldig aktiv dame, trener mye. Målte dette i hvile. Er det høyt? Anonymkode: 4d417...2e0 Ja det er litt høyt hvis du ikke er over 70 år da. Undertrykket er helt greit. Anonymkode: fe85f...658
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #3 Skrevet 4. oktober 2023 Ja det er for høyt hvis du er aktiv og i grei form. Alle bør ideelt sett ha maks 140/90 uansett om du er 90 år. Du har derimot ikke farlig høyt blodtrykk enda. Men ville sjekket med 24 timers måling, ofte gir en måling feilaktig høyt resultat. Anonymkode: bdbab...08c
Majer Skrevet 4. oktober 2023 #4 Skrevet 4. oktober 2023 Til å være aktiv er det høyt. Passer du på å trene nok med lav intensitet eller er du en av de som bare trener seg slitne?
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #5 Skrevet 4. oktober 2023 Hva sier legen din da? Anonymkode: bc3e3...ccc
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #6 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva sier legen din da? Anonymkode: bc3e3...ccc Majer skrev (4 timer siden): Til å være aktiv er det høyt. Passer du på å trene nok med lav intensitet eller er du en av de som bare trener seg slitne? Burde jeg bestille time til lege? Jeg løper mye, trener kickboksing, vekter. Anonymkode: 4d417...2e0
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #7 Skrevet 4. oktober 2023 Det er undertrykket som er viktigst og det er helt fint. Overtrykket stiger med alder, så det kommer kanskje litt an på hvor gammel du er.. Anonymkode: 06c93...79e 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #8 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er undertrykket som er viktigst og det er helt fint. Overtrykket stiger med alder, så det kommer kanskje litt an på hvor gammel du er.. Anonymkode: 06c93...79e Jeg er 32. Anonymkode: 4d417...2e0
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #9 Skrevet 4. oktober 2023 Er du over 40 bør du gå til lege for kontroll og å sjekke kolesterolet. Om du er yngre kan du kanskje bar emåle en gang til. Pass på å hvile i fem minutter før, og optimalt ta blodtrykket tre ganger med noen minutters mellomrom. Anonymkode: 99245...533 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #10 Skrevet 4. oktober 2023 Jeg har selv målt 160/90 på jobb, men hos lege har det vært 130/80. En måling må ikke sees isolert. Jeg er 36. Anonymkode: 99245...533 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #11 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er du over 40 bør du gå til lege for kontroll og å sjekke kolesterolet. Om du er yngre kan du kanskje bar emåle en gang til. Pass på å hvile i fem minutter før, og optimalt ta blodtrykket tre ganger med noen minutters mellomrom. Anonymkode: 99245...533 Jeg er 32. Kanskje jeg skal kjøpe et bt apparat, jeg lånte et hos en veninne for å se. Var i hvile. Anonymkode: 4d417...2e0
Vera Skrevet 4. oktober 2023 #12 Skrevet 4. oktober 2023 Blodtrykket er egentlig et øyeblikksbilde..både overtrykk og undertrykk påvirkes av stress, angst, sykdom, om du har vært i hvile/aktivitet osv. For å få et realistisk bilde av blodtrykket må man gjennomføre en langtidsmåling. Mitt blodtrykk stiger når jeg ser legekontoret. Langtidsmålingen viser et lavt blodtrykk. 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #13 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har selv målt 160/90 på jobb, men hos lege har det vært 130/80. En måling må ikke sees isolert. Jeg er 36. Anonymkode: 99245...533 Takk for svar. Anonymkode: 4d417...2e0
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #14 Skrevet 4. oktober 2023 Over 140 regnes som forhøyet. Men du er jo ikke veldig langt over det. Jeg ville målt det litt jevnlig en stund fremover. Før gjerne dagbok og se om det fortsetter. Det er mange faktorer som kan spille inn. Har du noen risikofaktorer? At du trener såpass mye er jo kjempe bra. Men har du arvelige komponenter? Fedme?røyking? Dårlig kosthold? Hvis ikke, så tror jeg ikke det er noe å bekymre seg veldig over. Anonymkode: 06c93...79e
AndreaJohan Skrevet 4. oktober 2023 #15 Skrevet 4. oktober 2023 (endret) Mitt inntrykk er at blodtrykk kan variere mye utifra dagsform. Om du også har brukt en billig maskin for å sjekke blir det feil. Jeg tok blodtrykk hos legen, legen mente det var høyt. Men jeg hadde ikke sovet og styrta ned på koffein rett før timen, neste time var det helt normalt. Er du nervøs kan du ta en tur til fastlegen Endret 4. oktober 2023 av AndreaJohan
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #16 Skrevet 4. oktober 2023 Dersom du målte det hos lege ville jeg tenkt typisk kontortrykk. Men målte du det hjemme da du var helt avslappet og i ro? Ta det flere ganger, en måling sier lite. Kanskje du ikke målte rett eller ikke var i ro lenge nok. Måler du konstant over 140 på overtrykk så bør du ta det opp med legen og få en 24-timers måling. Anonymkode: 0fb29...dab
Majer Skrevet 4. oktober 2023 #17 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Burde jeg bestille time til lege? Jeg løper mye, trener kickboksing, vekter. Anonymkode: 4d417...2e0 Jeg forstår at du trener, men trener du nok rolig aktivitet? Rolig aktivitet bedrer blodtrykket mer enn eks intervaller. Kickboksing er både og, men ikke rolig over lang nok tid til å bedre blodtrykket så mye. Bedre å sykle rolig i timesvis eller ta en joggetur i pratetempo:)
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #18 Skrevet 4. oktober 2023 Majer skrev (20 minutter siden): Jeg forstår at du trener, men trener du nok rolig aktivitet? Rolig aktivitet bedrer blodtrykket mer enn eks intervaller. Kickboksing er både og, men ikke rolig over lang nok tid til å bedre blodtrykket så mye. Bedre å sykle rolig i timesvis eller ta en joggetur i pratetempo:) All aktivitet senker blodtrykk. Men forskning (publisert i British Medical Journal) viser at de beste øvelsene for å få lavere blodtrykk er isometriske, øvelser som f.eks planke eller knebøy mot vegg). Overraskende nok senker de trykket mer enn cardio: https://illvit.no/helse/forskere-finner-de-to-beste-ovelsene-for-a-senke-blodtrykket Anonymkode: 0fb29...dab 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #19 Skrevet 4. oktober 2023 Du skriver at du målte i hvile, men uklart hva du legger i det. Iht prosedyre bør du sitte i ro i minst 15 min før måling. Du bør sitte avslappet med ryggstøtte. Dersom du har et enkelt bt apparat bør du måle x3 og regne ut gjennomsnittet. Ligger du over 140/90 flere dager, ta kontakt med lege🙂 Anonymkode: f91dd...f70
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #20 Skrevet 4. oktober 2023 Skal helst være maks 140/80. Men en enkelt måling er litt lite, man må ha minst tre målinger. Det skal også være tatt riktig, man skal sitte på en stol med bena i bakken (ikke i kryss), støtte i ryggen og ha sittet i minst 15 min først. Ikke prate el under måling, bare være avslappet. Anonymkode: 3a4a6...bcb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå