Gå til innhold

Ansatt som vikar i ti måneder, hva skjer hvis jeg må si opp før tiden fordi jeg har funnet en mer relevant jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fått jobb som vikar i noe jeg ikke er utdannet til, men det har gått bra, har fått endel opplæring. Saken nå er at jeg har blitt innkalt til intervju i en veldig relevant stilling, er det ikke da veldig slemt å si opp, etter å har jobbet kun fire måneder i vikariatet?
Da må de jo skaffe ny, og ta opplæringa igjen. Hvordan gjør man dette her uten å ødelegge? Jeg tror det står tre måneders oppsigelse i kontrakten, men det føles bare så slemt.

Anonymkode: 969e7...34f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skjer ingenting. Dette er helt vanlig. Du må jobbe ut oppsigelsestiden. Du har neppe så langt oppsigelsestid i et vikariat, jf. arbeidsmiljølovens reguleringer av dette.

Anonymkode: 88339...bf2

• Nyttig 3
Skrevet

Om du har prøvetid med 14 dagers oppsigelsestid, om det er en måneds oppsigelsestid (som er i henhold til Arbeidsmiljøloven), eller om det er tre måneder (som er ganske vanlig i arbeidskontrakter) skal komme fram av arbeidsavtalen din. Det bør du

Nå har du jo ikke fått tilbud om den andre jobben ennå, så du trenger ikke å ta stilling til om du skal takke ja riktig ennå. Men husk likevel at å si opp når man er vikar er helt greit. Det bør ikke akkurat komme som et sjokk for arbeidsgiver at du søker relevante stillinger og/eller en fast jobb når det de kan tilby deg er både midlertidig og ikke relevant. Derfor er det ikke dårlig gjort av deg.  

Skrevet

Det er risken de tar ved å ansette vikar og det vet de.

Anonymkode: f276e...272

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Fått jobb som vikar i noe jeg ikke er utdannet til, men det har gått bra, har fått endel opplæring. Saken nå er at jeg har blitt innkalt til intervju i en veldig relevant stilling, er det ikke da veldig slemt å si opp, etter å har jobbet kun fire måneder i vikariatet?
Da må de jo skaffe ny, og ta opplæringa igjen. Hvordan gjør man dette her uten å ødelegge? Jeg tror det står tre måneders oppsigelse i kontrakten, men det føles bare så slemt.

Anonymkode: 969e7...34f

Selvfølgelig kan du si opp jobben din hvis du får tilbud om en annen jobb du heller vil ha. Her må du tenke på deg selv, din trivsel og velvære og din karriere. Folk slutter i jobbene sine hele tiden, det er noe arbeidsgivere bare må forholde seg til.

Hvis du får tilbud om den andre jobben, så velger det du mener tjener deg best, og hvis det er å bytte jobb, så sier du opp og jobber ut oppsigelsestida. Ikke mer komplisert enn som så 😊

En annen sak er at tre måneders oppsigelse i et kort vikariat hørtes lenge ut. Det er i hvert fall lenger enn oppsigelsesfristene i arbeidsmiljøloven, om noe annet kan avtales i tariff- eller arbeidsavtale til ugunst for arbeidstaker, er jeg i farten usikker på. Men det må du uansett undersøke før du bestemmer deg. 

Anonymkode: 7111b...2ea

Skrevet

De fleste arbeidsgivere har forståelse for at a du velger en fast jobb når de selv er så tydelig på at de ikke ønsker ha deg der fast.

Anonymkode: dda34...952

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...