AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #1 Skrevet 4. oktober 2023 Hei! Jeg har en CV som viser mange jobber, men som jeg ikke har klart å holde på over tid fordi jeg har en medfødt og kronisk sykdom. Jeg er i dag uføretrygdet, men jeg drømmer om å få meg en liten deltidsstilling. Nå har den perfekte jobben dukket opp, men jeg ser på CV'en min med skam. Store hull i den, og jeg fremstår som vinglete. Noe jeg også har vært, på grunn av sykdom. Dette har vært fulltidsjobber. Jeg føler at jeg har restarbeidsevne, og at jeg ville mestret denne lille stillingen som er aktuell nå godt. Men så kommer vi til referanser. Det er jo mange år siden disse arbeidsplassene. Jeg har alltid hatt gode referanser, og jeg har dem fremdeles skriftlig. Men de som er oppgitt, jobber jo ikke på disse stedene lenger. Det er lite sannsynlig at de husker så godt tilbake så mange år også. Jeg blir helt motløs, rett og slett. Hva gjør man i en sånn situasjon? Anonymkode: d697d...691
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #3 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fyll hullene Anonymkode: c1521...fe2 Dette har jo vært perioder med AAP og uføretrygd. Ikke så lett å fylle disse hullene, akkurat. TS Anonymkode: d697d...691
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #4 Skrevet 4. oktober 2023 Ville vært helt ærlig med potensiell arbeidsgiver: Jeg har en medfødt sykdom, så dessverre har gjort at jeg har måtte prøve og feile på mange arbeidsplasser. Jeg har flere gode referanser, men de er tilbake i tid. Denne aktuelle stillingen vil være noe jeg mestrer godt FORDI (fyll inn informasjon). Anonymkode: c5b71...d3a 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #5 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ville vært helt ærlig med potensiell arbeidsgiver: Jeg har en medfødt sykdom, så dessverre har gjort at jeg har måtte prøve og feile på mange arbeidsplasser. Jeg har flere gode referanser, men de er tilbake i tid. Denne aktuelle stillingen vil være noe jeg mestrer godt FORDI (fyll inn informasjon). Anonymkode: c5b71...d3a Jeg liker å være ærlig, og er alltid åpen om alt. Men jeg vil jo ikke skremme arbeidsgiver fra å kalle meg inn til intervju heller. Men du syns altså at jeg burde skrive kort og konsist om det allerede i søknaden? TS Anonymkode: d697d...691
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #6 Skrevet 4. oktober 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg liker å være ærlig, og er alltid åpen om alt. Men jeg vil jo ikke skremme arbeidsgiver fra å kalle meg inn til intervju heller. Men du syns altså at jeg burde skrive kort og konsist om det allerede i søknaden? TS Anonymkode: d697d...691 I utgangspunktet tenker jeg at det ikke er vits i å nevne det i søknaden. Referanser skal uansett ikke på bordet før ett eventuelt første intervju. Jeg oppgir kun referanser på forespørsel, nettopp så jeg skal kunne avklare med eventuelle referanser eller grunnen til disse referansene. Anonymkode: c5b71...d3a
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #7 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): I utgangspunktet tenker jeg at det ikke er vits i å nevne det i søknaden. Referanser skal uansett ikke på bordet før ett eventuelt første intervju. Jeg oppgir kun referanser på forespørsel, nettopp så jeg skal kunne avklare med eventuelle referanser eller grunnen til disse referansene. Anonymkode: c5b71...d3a Tusen takk for godt råd! Det er dette med referansene som stresser meg mest. Men dette gav meg litt ro i sjela 😊 Anonymkode: d697d...691 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #8 Skrevet 4. oktober 2023 At du har prøvd deg igjen og igjen i jobb, selv med sykdom, sier jo litt om arbeidsvilje. Det sier jo litt om hvor mye du har prøvd finne deg en jobb du mestret. Mye handler å vinkle negative ting til noe positivt. Referanser oppgis omtrent aldri i cv/søknad, de oppgis på forespørsel, og kun etter du selv har pratet med referansene og avklart om de vil stille som referanse for den aktuelle jobben. Anonymkode: 25e5d...57f 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #9 Skrevet 4. oktober 2023 Fokuser på uformell kompetanse som evner, ferdigheter og motivasjon. Formell cv er ikke alt og du kan selge deg inn på andre måter. Det du skal sørge for med en søknad og cv er å komme deg på et intervju. Anonymkode: 74027...074
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #10 Skrevet 4. oktober 2023 Ikke fokusere så veldig på cv, de som ansetter ufør i deltidsjobb ser på andre kriterier. Anonymkode: 2c382...e94
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #11 Skrevet 4. oktober 2023 En måte å løse det på: Under overskriften "Aktuell utdanning og erfaring" lister du opp den erfaringen som kvalifiserer deg til denne stillingen. Under en annen overskrift som heter "Annen utdanning og erfaring" lister du opp alt annet. På den måten er ikke CV`en kronologisk, og dermed blir det vanskeligere å se hullene ved første øyekast. Vanlig å skrive: Referanser oppgis på forespørsel. Anonymkode: bea30...23a
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #12 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): At du har prøvd deg igjen og igjen i jobb, selv med sykdom, sier jo litt om arbeidsvilje. Det sier jo litt om hvor mye du har prøvd finne deg en jobb du mestret. Mye handler å vinkle negative ting til noe positivt. Referanser oppgis omtrent aldri i cv/søknad, de oppgis på forespørsel, og kun etter du selv har pratet med referansene og avklart om de vil stille som referanse for den aktuelle jobben. Anonymkode: 25e5d...57f Tusen takk for oppløftende og nyttige svar, dere! Og spesielt dette siterte svaret var veldig godt å lese. Fordi jeg har jo prøvd. Og jeg kommer alltid til å fortsette å prøve. Det kan så absolutt vitne om arbeidsvilje, som jeg i aller høyeste grad har. Til tross for sykdom. Så dette var motiverende å lese for meg 😄 TS Anonymkode: d697d...691
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #13 Skrevet 4. oktober 2023 Jeg hadde hull på 10 år og klarte å få jobb uten referanser og uten attester. Nå er jeg den første til å innrømme at jeg hadde flaks. Men det er arbedisgivere som ikke kan velge og vrake i jobbsøkere og som er villig til å gi folk med stort hull en sjanse. De jobbene jeg ble kalt inn til intervju til var ofte jobber hvor de måtte ha inn folk på kort varsel. F.eks om noen lyste ut stilling som sommervikar i juni, Er det vikarstilling med mulighet til fast stilling etterpå så tar arbeidsgiveren også mindre sjanse på å ansette deg. Jeg fokuserte også på kompetanse jeg hadde for å prøve å få jobb. Du har jo hatt mange jobber. Kanskje du har noe kompetanse derfra som er etterspurt? Jeg hadde truckførerlappen fra min forrige jobb og den var etterspurt. I tillegg hadde jeg gode karakterer fra videregående og brukte det til å få jobb som leksehjelp. Jeg søkte også på enormt mange stillinger. Det vanskeligste etter min mening var jobbintervjuene. Det var ikke lett å stråle selvtillit i jobbintervjuet når jeg hadde 10 års hull på CVen. Så om du blir innkalt til jobbintervju så kan det være lurt å trene på hva du skal si og trene på å selge deg selv. Alle jobbintervjuene mine hadde hyggelige intervjuere. Det var ingen som dømte meg for hullet. Så den dårlige selvfølelsen min satt kun i hodet mitt og ting ble lettere da jeg skjønte at arbeidsgiverene kalte meg inn fordi de ville ansette meg og ikke for å dømme meg. Om du blir innkalt til jobbintervju så anbefaler jeg deg også å psyke deg opp til å skjønne at jobbintervjuet kommer til å gå bra, at det ikke er et avhør, men noen som har lyst til å bli kjent med deg og ønsker å ansette deg. Anonymkode: 76eb4...d1a
Knirke Skrevet 4. oktober 2023 #14 Skrevet 4. oktober 2023 Fjern alle irrelevante jobber og skriv øverst «kun relevant erfaring er tatt med». Stryk alle småjobber, og bruk sekkeposter som «diverse oppdrag» og «diverse fag på høyskole» Gjorde det selv og fikk jobb med en gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå