Gå til innhold

Testing av EL

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp begynt å teste for å se når eggløsning er. Jeg forventer mens om ganske nøyaktig 17-18 dager og tenker derfor at EL er om ca 4 dager, men allerede i går var det en svak strek i testfeltet. Den var fortsatt svak, men litt sterkere, i morges. Er det vanlig? Har aldri gjort det før, så tenkte at den ville være blank helt til EL og rett etterpå også.

Og har det noe å si om man tester på ettermiddagen eller må/bør det være på morgenen?

Lurer også på om noen vet om det i de fleste tilfeller holder om mannen har utløsning inni skjeden et par dager før EL, eller om mange sædceller ikke lever mer enn maks ett døgn? Han skal reise bort om 3 dager, så vi har bare frem til fredag kveld å prøve på.

Noen ganger har vi sex tidligere på ettermiddagen også, og deretter kommer han kun inni meg ved leggetid noen timer senere, men det skal vel være igjen noen sædceller til siste runde også?

Vi er i slutten av 30-årene.

Anonymkode: 00966...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svak strek på eggløsningstest kan man oppleve hele syklusen, det er normalt og er fordi man kan ha et lavt nivå av LH gjennom hele syklusen. Når eggløsning nærmer seg vil man ofte se at streken blir gradvis sterkere.

Når på dagen du bør teste kan variere fra testmerke til testmerke, så sjekk hva som står i bruksanvisningen. Men med de aller fleste typer bør man teste om ettermiddagen.

Sex to dager før eggløsning kan fint holde for å bli gravid. 

At han har utløsning flere ganger en dag, skal ikke ha så mye å si så lenge han har normal sædproduksjon/kvalitet.

Anonymkode: 34102...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bruker appen Premom for å hjelpe med tracking. Legger ved bilde av mine EL tester denne syklusen. For meg er to strekker ganske tydelig heile syklus, men du ser godt forskjell på 'lavt' og 'høgt' LH nivå uansett. LH (som er hormoner du måler) varietet litt gjennom syklusen, men har berre den høge toppen når den signaliserer kommende EL. 

For nokon varer toppen av LH 2-3 dager, for andre må ein teste 2-3 ganger om dagen for å fange den opp, du må rett og slett bli kjent med korleis kroppen din oppfører seg ved EL. :) Menge anbefaler å teste for EL på ettermiddagen, eg gjer det om morgon sidan eg veit eg har lang nok topp til å oppdage den (og det er mest praktisk i livet). 

Lykke til! Spør gjerne meir om du lurer på noko :)

Screenshot_20231004-123204-682.png

Anonymkode: 6d539...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2023 den 12.37):

Eg bruker appen Premom for å hjelpe med tracking. Legger ved bilde av mine EL tester denne syklusen. For meg er to strekker ganske tydelig heile syklus, men du ser godt forskjell på 'lavt' og 'høgt' LH nivå uansett. LH (som er hormoner du måler) varietet litt gjennom syklusen, men har berre den høge toppen når den signaliserer kommende EL. 

For nokon varer toppen av LH 2-3 dager, for andre må ein teste 2-3 ganger om dagen for å fange den opp, du må rett og slett bli kjent med korleis kroppen din oppfører seg ved EL. :) Menge anbefaler å teste for EL på ettermiddagen, eg gjer det om morgon sidan eg veit eg har lang nok topp til å oppdage den (og det er mest praktisk i livet). 

Lykke til! Spør gjerne meir om du lurer på noko :)

Screenshot_20231004-123204-682.png

Anonymkode: 6d539...8da

Spennende! Jeg synes streken var litt tydeligere i dag, men fortsatt ikke sterk, så får se igjen i morgen. I utgangspunktet skal den være i morgen eller søndag, håper i morgen ettersom mannen skal bort i morgen tidlig, så siste sjanse denne runden blir i kveld. 

Men når du har «high» to dager på rad, betyr det at EL er den første dagen eller dag to? Eller nå ser jeg at det er et halvt døgn mellom de to testene, så da hadde du vel EL den kvelden/natta.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får vi se da om et par uker om mensen kommer eller ikke! Han kom inni meg både i går kveld og en gang til i morges rett før han dro, og begge gangene ble jeg liggende lenger flatt etterpå enn tidligere. 

Nesten litt skummelt, samtidig som det er koselig. Vi har jo relativt store barn fra før begge to. Yngste er 7, eldste i slutten av tenårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...