Gå til innhold

Belysning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle gjerne lært litt mer om belysning, prinsipper og sånt. Kan noen tipse om gode nettsteder om emnet?

Helt konkret handler det om kjøkkenbelysning. Jeg lager mye mat, og trenger godt arbeidslys. Rommet er lite, 10 m2, og med bare ett vindu. Og uten spiseplass. Noen tips om hva jeg bør tenke på når det gjelder belysning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

For å kunne arbeide godt på et kjøkken, så kreves det ganske sterkt lys. Men, det betyr ikke at du trenger å bruke de gammeldagse, ufyselige lysrørene som er veeeeldig sterke. Men, det finnes gode lysrør også da. Gå til en skikkelig lampebutikk og få råd og brosjyrer, der vil du sikkert også få masse gode tips!

Ellers er det generelt viktig å tenke over hvor de viktigste stedene å ha godt lys på er, f. eks: vask, ovn og kjøkkenbenk. Det kan også være greit å ha f. eks spotter eller lamper i taket, som belyser bilder, gulv eller hva du vil ha fokus på, men pass på at du kjøper belysning som du er helt sikker på at kan brukes på kjøkken! Og få en eletriker til å hjelpe deg med å få det innstallert :)

Her er et par linker som kanskje kan hjelpe deg litt på vei:

Osram

Ifi (Her må du skrive inn "belysning, kjøkken" selv i søkefeltet)

Light Guide

Ellers kan jeg anbefale en bok av denne damen: Elizabeth Wilhide som heter "Belysning", og den er full av praktiske råd og inspirasjon... finner den ikke på nett akkurat nå - men, kanskje det er den samme som jeg linket til, bare det er engelsk utgave (annet omslag)

Lykke til!! :)

Nei, nå fant jeg boken jeg mente, men på engelsk: Her!

Endret av nostalgia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...