Sesam Skrevet 4. oktober 2023 #1 Skrevet 4. oktober 2023 Hei! Sengen vår fra Bedre nætter er dessverre ikke så fast som vi ønsket. Jeg sover på ryggen og våkner med vond korsrygg. Nylig gjennomgått graviditet har ikke akkurat gjort saken bedre. Mannen er godt over 20 kg tyngre enn meg og jeg ruller i hans retning og blir forstyrret når han snur seg. Det er 3-4 år siden vi kjøpte seng/overmadrass, så det er uansett på tide å bytte overmadrass nå. Vi har ikke råd til ny seng akkurat nå dessverre, da vi vil investere i en skikkelig god seng neste gang. Men jeg er litt desperat etter å få bedre støtte/fasthet for ryggen. Kan noen anbefale en overmadrass som ikke koster like mye som en ny seng, som kan gjøre senga mer levelig? Takk for alle tips.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #2 Skrevet 4. oktober 2023 Du kan bruke tempur fordi det gir motstand. vanlig skum gjør ingenting, ei heller dyn eller annet gjør det bare mykt. Støtte kan du ikke få noe annet av med mindre du bytter madrass dessverre. Det er overmadrass som gir følelse av mykhet. Støtte for kroppen din får du i madrassen. Overmadrasser koster gjerne en god del de og, har mindre levetid. Du klarer ikke å spare litt ekstra den neste tiden og heller bytte ut madrassene? Så er ikke god kvalitet i seng alltid forenlig med pris heller. De aller fleste bør egentlig ha en litt fast madrass. Om du blir vekt av at samboeren din ruller i engen bør du invistere i separate fjærer i madrassene. For da rister det ikke i hele sengen når dere rører på dere om natten. Dere sover tross alt en stor andel av livet og bør derfor ligge greit. Ha litt i bakgrunn med pris at det går an å få gode madrasser som ikke koster skjorta. Og ha i bakhodet at vi før sov på bakken, med lite mykt. Gjennom generasjoner har vi sovet på hardt underlag, og det ligger noe i det. At vi de siste årene har byttet til de mykeste madrassene er ikke nødvendigvis helt bra. Vekt er en viktig indikasjon på å finne madrasser. Jo mer vekt = desto fastere madrass. Be om hjelp i butikken til å finne riktig madrass. Ligg gjerne i 10 min + for å kjenne på madrassene, gjerne flere ganger. Og vær mye tidligere ute om du ikke føler madrassen er god. Gjerne helst etter de første 3 månedene. det er også ikke sikkert en 50.000 krs madrass faktisk er bedre for deg enn madrasser til 8000 kr. Du kan få vondt av en dyr seng, og ligge bra i en seng som er rimelig. Det handler om hvordan du sover godt, og hvordan kroppen din blir støttet av madrassen. Anonymkode: 20b00...86a 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #3 Skrevet 4. oktober 2023 beklager, ser at dysleksien min påvirket en del i innlegget over. Anonymkode: 20b00...86a
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #4 Skrevet 4. oktober 2023 Man trenger ikke bytte en god overmadrass hvert 5 år, så lenge man er flink med vedlikehold (vaske trekk, snu madrassen regelmessig). Men, til det du spør om. To overmadrasser oppå hverandre kan være løsningen. På Jysk og ikea har de rimeligere varianter som er faste, f.eks på jysk har de wellpur/memoryfoam. Du kan prøve det alene, eller ha denne under overmadrassen dere allerede har. Anonymkode: 4528b...e51 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #5 Skrevet 4. oktober 2023 Hva slags « hovedmadrass « har dere? Dere burde i hvertfall ha ulike overmadrasser om dere har ulike madrasser slik at du ikke mister støtte der du trenger det pga vekten hans. Det er nok litt begrenset hva en overmadrass kan gjøre, du kan evt kjøpe en god tykk overmadrass og legge på din side av sengen. Er annet tips er og ha en pute under korsryggen. Anonymkode: 58c4b...f83
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #6 Skrevet 4. oktober 2023 Jeg hadde inntil ganske nylig wonderland+tempur overmadrass. Nå har jeg etter mye sparing investert i en elektrisk tempurseng. Det er så mye bedre for meg med denne 10cm overmadrass, enn de på 5 og 7 cm jeg hadde før. Dere bør prøve i butikken; jeg var sikker på jeg skulle ha fast, men endte med medium etter å ha prøvd/fått vurdert ting med skuldre og hofte-hvor langt ned synker man. Jysk har velpur, men de madrassene var ikke gode nok i mitt tilfelle. Prøvde 12 mnd med overmadrass fra Jysk. Anonymkode: d1659...cad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå