Gå til innhold

Netthandel - kjøp - tilbakemelding fra kunder

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvorfor er det så mange som tar f.eks. klærne ut av pakken, ser på det og sier hva de syns om produktet, uten å prøve, vaske, prøve igjen og se hvordan plagget faktisk er å ha på seg, krymper det mye, blør fargen....eller si noe som helst om tingen de har kjøpt? Noen ganger er det dårlige sømmer, glidelåsen går i vranga lett eller strikken i livet ryker veldig fort. Å bare gi det en stjerne i margen, men ikke si noe, betyr ingenting for alle som som vurderer å kjøpe det. Hadde vært så ok å høre andres meninger når de først har kjøpt det. 

Har inntrykk av at folk ikke bryr seg så mye om akkurat denne tingen, men det er viktig å gi en nøyaktig tilbakemelding etter en stunds bruk og vask; ikke å fortelle noe om sin egen høyde og at en syns plagget så kort ut, men "det gjør jo ikke så mye siden jeg har korte armer fra før av"... Hva slags opplysninger skulle hjelpe noen som helst med noe her?!? 

Jeg gir utfyllende, skikkelige tilbakemeldinger selv og håper at flere kan ta dette på alvor. :opplyser: 

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis de vasker det, får de jo ikke returnert det. 

Og så har man jo andre ting å tenke på, jeg skulle ha hatt ekstremt sterke meninger om et plagg for å huske å legge inn tilbakemelding om det flere uker eller måneder etter et kjøp. I hvert fall for å legge inn en veldig detaljert anmeldelse. For det vil jo ta tid før man legger merke til de tingene du nevner. 

Skrevet

Pga du gjør ikke dette på noen dager..ofte når jeg kjøper klær så ser jeg på de..prøver de etc...og eventuelt gir tilbakemelding om str, stoff etc. Men ofte så kan det være at jeg henter den i skapet og ikke bruker den på flere uker..for så vaske den. Pluss farge i vask og glidelås kan jo bli ølagt etter 6 mnd etc...så man legger ikke igjen tilbakemeldinger om 2-6 mnd...

Når jeg ser på tilbakemeldinger ser jeg ikke på om du har vasket den...om glidelåsen holder etter du har brukt den i 4 uker...jeg ser etter str..om du er 170 som meg og du mener den er for kort ...ha flott..da bestiller jeg ikke den. Eller om du bestilte str M og den var mer som en Large..det er slike ting jeg ser eter når jeg bestiller 

• Nyttig 1
Skrevet
ti10 skrev (31 minutter siden):

Hvis de vasker det, får de jo ikke returnert det. 

Og så har man jo andre ting å tenke på, jeg skulle ha hatt ekstremt sterke meninger om et plagg for å huske å legge inn tilbakemelding om det flere uker eller måneder etter et kjøp. I hvert fall for å legge inn en veldig detaljert anmeldelse. For det vil jo ta tid før man legger merke til de tingene du nevner. 

Hvis man leser teksten nøye og ser nøye på alle modellens bilder, så vet man som regel om en ting passer eller ikke. I alle fall om en ikke er helt fersk med netthandel. En vet om en selv ikke liker det innsvinget eller for løst, så personlig har jeg ikke byttet et eneste plagg og jeg går med det øyeblikkelig fra jeg får ting i hus. Det var jo en grunn til at jeg kjøpte det, liksom...og i løpet av fjorten dagers bruk og vask har jeg dannet meg en mening. Hvor vanskelig kan det være?  :)  

Sofakona skrev (29 minutter siden):

Pga du gjør ikke dette på noen dager..ofte når jeg kjøper klær så ser jeg på de..prøver de etc...og eventuelt gir tilbakemelding om str, stoff etc. Men ofte så kan det være at jeg henter den i skapet og ikke bruker den på flere uker..for så vaske den. Pluss farge i vask og glidelås kan jo bli ølagt etter 6 mnd etc...så man legger ikke igjen tilbakemeldinger om 2-6 mnd...

Når jeg ser på tilbakemeldinger ser jeg ikke på om du har vasket den...om glidelåsen holder etter du har brukt den i 4 uker...jeg ser etter str..om du er 170 som meg og du mener den er for kort ...ha flott..da bestiller jeg ikke den. Eller om du bestilte str M og den var mer som en Large..det er slike ting jeg ser eter når jeg bestiller 

En størrelse ser forskjellig ut uansett hvor like folk er i lengden, for alt annet kan være forskjellig og så kommer smak og behag i tillegg. Noen mennesker har ekstra lange armer/ben, kort eller lang i livet etc. så det kan bli misvisende. Når jeg kjøper, så er jeg målrettet. Jeg skal bruke plaggene så fort jeg får dem i hus. Venter ikke et halvt år i noe tilfelle. Da er vi sannelig forskjellige i det med å kjøpe på nett. 

Alle skal få ha sine meninger. Det er helt ok det.  ;) 

Skrevet

Ah, jeg skal ha meg ett par vintertights til yoga trening (kaldt lokale) og raske turer med hund. Stort sett er alle tights avbildet på supertynne modeller og kommentarene er typisk "korte i beina" eller "veldig lange" og ellers bare at de er comfy å ha på. Jeg trenger å vite om det er rom for litt mage i de buksene, at de ikke er trange å dra over knær og rompe. Jeg er 160 og veier 67 kg, ikke så stor men opplever at mange tights er alt for smale i livet til at jeg får de på.

Therese Johaugs vintertights i str L fikk jeg litt over knærne og hadde ikke sjans til å få de helt opp. Bruker M/L ellers så jeg ble dritskuffa.

Anonymkode: 3ef16...e2f

• Nyttig 1
Skrevet

Enig med deg. Men det gjelder ikke kun klær. Gjelder alle produkter.  Det verste er egentlig at profesjonelle anmeldere gjør det samme. De har som jobb å fortelle om kvaliteten på produktet, men for å kunne anmelde så mange produkter som mulig så bruker de produktene så kort tid som mulig. 

Noe annet som irriterer meg er også at en del profesjonelle anmeldere tjener penger på salg ved å lenke til produktene de anmelder. Det gjør dem jo inhabile til å anmelde siden de også er selgere. 

Anonymkode: 1b395...d8c

• Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ah, jeg skal ha meg ett par vintertights til yoga trening (kaldt lokale) og raske turer med hund. Stort sett er alle tights avbildet på supertynne modeller og kommentarene er typisk "korte i beina" eller "veldig lange" og ellers bare at de er comfy å ha på. Jeg trenger å vite om det er rom for litt mage i de buksene, at de ikke er trange å dra over knær og rompe. Jeg er 160 og veier 67 kg, ikke så stor men opplever at mange tights er alt for smale i livet til at jeg får de på.

Therese Johaugs vintertights i str L fikk jeg litt over knærne og hadde ikke sjans til å få de helt opp. Bruker M/L ellers så jeg ble dritskuffa.

Enig. Burde bli brukt modeller med flere kroppsfasonger. Mange av produsentene hevder jo også at de ønsker fokus på miljøet. Men det mest miljøvennlige er jo om man kan bestille riktig størrelse rett fra nettbutikken i stedet for å måtte bestille flere størrelser og returnere kanskje alle fordi ingen passet. 

Når du nevner vinter så er det også noe som irriterer meg. De fleste produsenter forteller ikke hvilke temperaturer klesplagget er tilpasset. Vinter i Nord-Norge og vinter i Calfornia er jo to helt forskjellige ting 

• Liker 1
Skrevet

Enig. Synes forbrukerne burde være mer bevisst på å veilede og hjelpe hverandre i møte med en kynisk og overfladisk bransje. 

Jeg leser alltid på tilbakemeldingene på produktet før jeg kjøper, og river meg ofte i håret over alle dårlige/mangelfulle skrevet anmeldelsene. 

Kjøpte meg nettopp et par nye dyre fjellsko på nett. Jeg bruker 44 i sko, og selgeren oppga at skoene var normale på størrelsen. Så klikket jeg inn på anmeldelsene der mange hadde skrevet at det var gode sko osv, men heldigvis fant jeg to innimellom som hadde nevnt at skoene var små på størrelsen, og at de anbefalte å gå 1 størrelse opp ved kjøpt. Så jeg lyttet til dette, og kjøpte størrelse 44 2/3, og skoene satt som støpt. Så takk for disse to anmeldelsene. Hadde jeg kjøpt min opprinnelige størrelse så hadde jeg gått på et kjøpesmell med tilhørende hodebry. 

Problemet er at det er selgerne som "eier" anmeldelsene, og kan bestemme selv hvilke anmeldelser de vil skal ligge ute for produktet. Så en haug med dårlige omtaler mot et produkt finner man ikke. Tvert om, så ligger gjerne produktet ute med kun gode anmeldelser.

• Nyttig 1
Skrevet
Hoppetaujenta skrev (1 time siden):

Jeg gir utfyllende, skikkelige tilbakemeldinger selv og håper at flere kan ta dette på alvor. :opplyser: 

Jeg pleide å skrive lange utfyllende anmeldelser på zalando som jeg er 100 prosent sikker på hadde vært til hjelp for deg med hoppetauet. Men zalando lar meg ikke få lov til å skrive mer. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Bombasi said:

Enig. Synes forbrukerne burde være mer bevisst på å veilede og hjelpe hverandre i møte med en kynisk og overfladisk bransje. 

Jeg leser alltid på tilbakemeldingene på produktet før jeg kjøper, og river meg ofte i håret over alle dårlige/mangelfulle skrevet anmeldelsene. 

Kjøpte meg nettopp et par nye dyre fjellsko på nett. Jeg bruker 44 i sko, og selgeren oppga at skoene var normale på størrelsen. Så klikket jeg inn på anmeldelsene der mange hadde skrevet at det var gode sko osv, men heldigvis fant jeg to innimellom som hadde nevnt at skoene var små på størrelsen, og at de anbefalte å gå 1 størrelse opp ved kjøpt. Så jeg lyttet til dette, og kjøpte størrelse 44 2/3, og skoene satt som støpt. Så takk for disse to anmeldelsene. Hadde jeg kjøpt min opprinnelige størrelse så hadde jeg gått på et kjøpesmell med tilhørende hodebry. 

Problemet er at det er selgerne som "eier" anmeldelsene, og kan bestemme selv hvilke anmeldelser de vil skal ligge ute for produktet. Så en haug med dårlige omtaler mot et produkt finner man ikke. Tvert om, så ligger gjerne produktet ute med kun gode anmeldelser.

Sant. Det gjelder spesielt om man kjøper produkter fra mindre nettbutikker.  Ser det samme med folk som bruker youtube-videoer til å markedsføre produktene. Kritiske kommentarer fjernes. 

Skrevet
Hoppetaujenta skrev (7 timer siden):

Hvis man leser teksten nøye og ser nøye på alle modellens bilder, så vet man som regel om en ting passer eller ikke. I alle fall om en ikke er helt fersk med netthandel. En vet om en selv ikke liker det innsvinget eller for løst, så personlig har jeg ikke byttet et eneste plagg og jeg går med det øyeblikkelig fra jeg får ting i hus. Det var jo en grunn til at jeg kjøpte det, liksom...og i løpet av fjorten dagers bruk og vask har jeg dannet meg en mening. Hvor vanskelig kan det være?  :)  

Gir jo anmeldelse når jeg prøver plagget, gidder jo ikke å gå inn å gi anmeldelse flere uker etterpå? 

Anonymkode: edc7e...f4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor det?

Skrevet
Minitroll skrev (7 timer siden):

Jeg pleide å skrive lange utfyllende anmeldelser på zalando som jeg er 100 prosent sikker på hadde vært til hjelp for deg med hoppetauet. Men zalando lar meg ikke få lov til å skrive mer. 

Zalando har vel sluttet med anmeldelser tror jeg

• Liker 1
Skrevet

At ikke folk husker å gå inn og fortelle hvilke erfaringer de har gjort seg etter flere uker og måneder med bruk av produktet, kan jeg forstå. Men når folk først skriver omtale av et produkt så burde de klare å være litt mer presis enn "kjempegod bukse!" eller "Passer perfekt!" Uansett om noe er for lite, for stort eller passe, så er det så utrolig mye mer hjelpsomt å skrive litt om høyde, vanlig størrelse, og litt detaljert om hva man synes er bra eller dårlig med produktet. Hvis man mener en bukse er lang eller kort nok så bør man skrive hvilken innerbenslengde man vanligvis bruker og hvilken lengde som buksa ca er i.

Nå var det ikke bare kundene sin feil, men jeg bestilte bukse (tights med utsving) fra Bara, og siden de mente bestemt at tightsene deres tilpasset seg lengden og var lang nok til ene modellen deres på 180, så tenkte jeg at de var lang nok til meg på 177. Det var de ikke. Det ble høyvannsbukselook og retur. Ser på siden deres at mange etterspør innerbenslengde, men alle får det idiotiske standardsvaret deres at det kan de dessverre ikke opplyse om, og gjentar påstanden om at den passer fiiint til modellen på 180. Heldigvis er det noen som har vett til å si ifra om ca innerbenslengde etter å ha prøvd, men de kommentarene drukner jo i alt selvskrytet til Bara.
Til de som lurer; lengden på lange bukser og tights fra Bara tilsvarer ca 84 cm i innerbenslengde. Værsågod :)

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, Ardwinna said:

At ikke folk husker å gå inn og fortelle hvilke erfaringer de har gjort seg etter flere uker og måneder med bruk av produktet, kan jeg forstå. Men når folk først skriver omtale av et produkt så burde de klare å være litt mer presis enn "kjempegod bukse!" eller "Passer perfekt!" Uansett om noe er for lite, for stort eller passe, så er det så utrolig mye mer hjelpsomt å skrive litt om høyde, vanlig størrelse, og litt detaljert om hva man synes er bra eller dårlig med produktet. Hvis man mener en bukse er lang eller kort nok så bør man skrive hvilken innerbenslengde man vanligvis bruker og hvilken lengde som buksa ca er i.

"God passform" er også en gjenganger. Uten å spesifisere noe om kroppsfasongen. 

Jeg skjønner også at folk vanligvis ikke går inn flere uker i ettertid og forteller om klesplagget. Men om det viser seg at klesplagget blir stygt etter 2 vask hvor man fulgte vaskelappen så går det jo an å redigere ens opprinnelige tilbakemelding og si ifra at plagget ikke tåler å bli vasket. 

For min del handler det jo også om prisen på produktet. Har jeg betalt veldig høy pris så forventer jeg jo også mer av produktet og da er det også større grunn til at jeg kan bli irritert og gi en dårlig anmeldelse lenge etter jeg kjøpte produktet.  Kanskje gir jeg ikke tilbakemeldingen på nettbutikken, men jeg tar den i et nettforum og kommer med advarsel om at dette produktet har dårlig levetid og man får heller ikke erstatningsprodukt fra produsent/nettbutikk. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor det?

Hvorfor? Fordi en str L burde være mulig å få opp forbi knærne når man er en str M/L i alle andre klær man kjøper både hverdagsklær og sportsklær. Jeg prøvde en joggebukse fra Nike samtidig som jeg prøvde Johaug tightsen og joggebukse var så stor at det var plass til to.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gir jo anmeldelse når jeg prøver plagget, gidder jo ikke å gå inn å gi anmeldelse flere uker etterpå? Anonymkode: edc7e...f4a

Jeg gjør faktisk det, fordi jeg ser det som en del av min jobb å gi en nøytral og ekte beskrivelse av det jeg har kjøpt. Jeg er jo innom der som og myser uansett, så hvorfor ikke guide dem som lurer på hvordan plagget etc. er.

Jeg liker å gjøre det ordentlig. :) 

Det ligger ting på nett om problemet størrelser som er fullstendig feilmerket.
https://www.tv2.no/video/nyhetene/tv-2-hjelper-deg/her-avsloeres-kleskjedene/1716771/

...og mine føtter har ikke vokst på noe vis, men jeg må ha større sko etter hvert...og da blåser jeg i hva slags str. jeg ender opp med, så lenge jeg finner et par som faktisk passer. 

Skrevet

Apropos skostørrelser, hva er det med chelsea boots og størrelser? Jeg har prøvd utallige modeller fra ulike merker, og samtlige var små i størrelsen og så trange at de gjorde vondt. Endte opp med å måtte gå opp en størrelse når jeg endelig fant en modell som gikk helt opp til str 42.

Flere som har erfart dette?

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...