AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #1 Skrevet 4. oktober 2023 Hva er must have for høsten med barnehagebarn på 1 år? Anonymkode: f6fa1...bc3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #2 Skrevet 4. oktober 2023 Ullundertøy longs og trøye Mellomlag ikke og fleece jakke og bukse eller heldress Parkdress Sko med noe foring Ullsokker Tynn ullue Ullvanter Anonymkode: c2643...ac1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #3 Skrevet 4. oktober 2023 Ulltly ulltøy som mellomlag, ikke fleece votter og luer i forskjellige tykkelser goretexsko skalldress Anonymkode: 13d38...cd6 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #4 Skrevet 4. oktober 2023 Yttertøy av egnet type Mellomlag etter preferanser og behov Innertøy etter behov Fottøy som passer til været Diverse som passer til været og bruk (lue, votter, hals) Todelt, dress, ull, fleece, tykkelse, type sko, osv er sånt som vil være forskjellig fra familie, barnet, vær, vind og hvordan barnehagen er, så det må vurderes etter egne forhold. Anonymkode: 92d96...94a
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #5 Skrevet 4. oktober 2023 Dette bruker vi/barnehagen: Fleece - todelt sett og dress. Tykk ullgenser. Regntøy - todelt sett og dress. Jakken brukes bare som reserve sammen med buksa når regndressen er våt. Buksa brukes stort sett som overtrekksbukse. Parkdress. GoreTex-joggesko og støvler. Balaclava i bomull og i tynn merino. Regnvotter og tynne ullvotter. Raggsokker. Brukes både i vognen og i støvler. Barnet har på seg en jakke (vindtett og litt vanntett med tynt fôr - varmere enn regnjakken) fram og tilbake til barnehagen, og det hender de bruker den sammen med regnbuksa når temperaturen svinger mye. Anonymkode: d7c4d...34a
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #6 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Yttertøy av egnet type Mellomlag etter preferanser og behov Innertøy etter behov Fottøy som passer til været Diverse som passer til været og bruk (lue, votter, hals) Todelt, dress, ull, fleece, tykkelse, type sko, osv er sånt som vil være forskjellig fra familie, barnet, vær, vind og hvordan barnehagen er, så det må vurderes etter egne forhold. Anonymkode: 92d96...94a Helt uenig! Anbefaler å følge 3-lags prinsippet. Anonymkode: c2643...ac1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #7 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt uenig! Anbefaler å følge 3-lags prinsippet. Anonymkode: c2643...ac1 Hvordan er det motsetninger? tre lag eldste: tynn ull, mellomtykk ull eller fleece, avhengig av vær, skallklær som var tynnest mulig, tynn ullbalaclava og tynne ullvotter, regnvotter utenpå tre lag yngste: tynn bomull, tykkere ull, fora yttertøy, bomullsbalaclava eller hals så ullgenseren ikke kommer i kontakt med hud, votter uten ull. Eldste måtte ha tynne lag, fordi han er varm, men tynn og luftig ull var det beste inne. Yngste er kald av seg, kan heller ikke ha ull mot huden og må derfor kles helt annerledes. Kler begge etter trelagsprinsippet likevel selv om vi tilpasser etter barna. Anonymkode: f07b0...f76 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #8 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Helt uenig! Anbefaler å følge 3-lags prinsippet. Anonymkode: c2643...ac1 Ja, det var jo det jeg beskrev? Alle de ulike lagene er der, men at de må tilpasses etter hvem, hva og hvor. Yttertøy, mellomlag, innerlag og diverse ut fra behov og preferanser. Anonymkode: 92d96...94a
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #9 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja, det var jo det jeg beskrev? Alle de ulike lagene er der, men at de må tilpasses etter hvem, hva og hvor. Yttertøy, mellomlag, innerlag og diverse ut fra behov og preferanser. Anonymkode: 92d96...94a Ifølge det du skrev kan man feks ha bomull som både innerste og mellomste lag, er en dårlig ide for å holde varmen og ellers hvis man skulle bli svett. Anonymkode: c2643...ac1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #10 Skrevet 4. oktober 2023 Kler dere på alt dette på barna nå? Er ikke akkurat så kaldt her i området jeg bor. Anonymkode: 014cb...f7b
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #11 Skrevet 4. oktober 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Kler dere på alt dette på barna nå? Er ikke akkurat så kaldt her i området jeg bor. Anonymkode: 014cb...f7b Ikke hver dag. Er fortsatt noen dager hvor barnet har på seg en ekstra genser og solhatt når jeg henter. Anonymkode: d7c4d...34a 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #12 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ifølge det du skrev kan man feks ha bomull som både innerste og mellomste lag, er en dårlig ide for å holde varmen og ellers hvis man skulle bli svett. Anonymkode: c2643...ac1 Det kommer jo helt an på temperaturen og været. Det er forskjell på -10, 0 grader med regn og 15 grader med sol. Alle disse værtypene er mulig i løpet av en uke her på vestlandet om vinteren. Må altså ha uteklær for alle årstider hele vinteren... Anonymkode: 8fdc9...130 1
kjærring Skrevet 4. oktober 2023 #13 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hva er must have for høsten med barnehagebarn på 1 år? Anonymkode: f6fa1...bc3 Overgangssko, støvler, skalldress, regnklær, ullklær, ullsokker, hals, sydvest, skallvotter, regnvotter, lue, tynn ullue, caps, jakke, skallbukse. Da har hun noe til all slags type vær
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #14 Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ifølge det du skrev kan man feks ha bomull som både innerste og mellomste lag, er en dårlig ide for å holde varmen og ellers hvis man skulle bli svett. Anonymkode: c2643...ac1 Bomull kan være godt og varmt nok det så lenge det er tørt. Har du ikke sett villmarksprogrammene fra Nord-Amerika? Noen blir også for varme med ull, og da blir det klamt. Anonymkode: 92d96...94a
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #15 Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kler dere på alt dette på barna nå? Er ikke akkurat så kaldt her i området jeg bor. Anonymkode: 014cb...f7b Vi har ikke hatt jeg har ikke brukt det så mye på mine barn enda, men det er lenge igjen av høsten. Er ikke uvanlig at det er nede mot null på formiddagen en klar høstdag, men der det fort blir varmere utover dagen og vinterklærne kan vente. Det eneste jeg ikke har pakka fram er ullundertøyet, men tynn bomull, ull/fleece og yttertøy har både jeg og barnehagen kledd på barna(og meg selv) på kalde morgener/formiddager. Yngste har med glede tatt på vottene, og tynn bomullsbalaclava, eldste har nøyd seg med pannebånd hittil. Samme dag har de klart seg uten yttertøy på ettermiddagen. Anonymkode: f07b0...f76
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #16 Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kler dere på alt dette på barna nå? Er ikke akkurat så kaldt her i området jeg bor. Anonymkode: 014cb...f7b Vi har det det fordi noen dager er det 5 g Anonymkode: 13d38...cd6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå