Gå til innhold

Jeg orker snart ikke mer av min high-need baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har vært sånn siden han ble født og er nå litt over året. Han fikk smertestillende etter fødsel fordi de trodde han hadde vondt, men han har aldri sluttet å skrike. Ekstremt sutrete, gråter hele tiden, våkner hver halvtime på natten. Vi har fått tett oppfølging av helsestasjon, barnelege, fastlege, og alle har trodd han skulle roe seg med tiden. Altså ingenting bedrer humøret hans. Åpen barnehage er bare sutring, babysvømming er bare sutring, leke i sandkasse er sutring, lese bøker er greit første siden, all mat er æsj. Vi sitter på gulvet med han og forsøker å stimulere til lek. Men han bare sutrer. Kaster seg vilt rundt, sparker og kaster hodet i ting. Utvikler seg ellers normalt. Barnevaktene trekker seg etter noen ganger og jeg har ikke hjerte til å utsette ham for flere fremmede (kollegaer, men fremmede for han). Pappaen har blitt deprimert av hele greia og jeg får lite avlastning. Det er riktig akkurat nå, for han trenger å komme seg. Familie har forsøkt, men er også i jobb og blir slitne av sutring i timesvis. Jeg har gått ned i stilling, vært sykmeldt; fått pleiepenger. Vi utsatte barnehagestart etter råd fra de som har fulgt oss, men jeg angrer som en hund for hver dag men han er (og det er vondt å si) helt jævlig. Jeg får ikke spist eller dusjet uten fullstendig klikk som gjerne innebærer høylytt skriking. Han utredes nå for andre gang for ulike mage-tarm lidelser fordi det er det eneste «sporet» vi kan finne noe på (dårlig vektoppgang hele livet). Men jeg er helt kjørt. Har noen vært gjennom det samme? Ønsker ikke tilbakemelding/råd på det medisinske, det er ivaretatt (og er så lei av at alle vet bedre enn barnelegene), men tar i mot alle råd på hvordan jeg skal holde ut dette her. Hvordan jeg kan beholde roen og få et snev av livsglede tilbake. Det er helt ekstremt og ingen av venner/familie med barn har råd å komme med lenger…

Anonymkode: 190c0...cb8

• Liker 1
  • Hjerte 21
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere få ham i barnehage nå?

Anonymkode: c9590...eea

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan dere få ham i barnehage nå?

Anonymkode: c9590...eea

Vi har fått plass fra desember, heldigvis, men de virka veldig gretne da vi tok opp problemstillingen hans. Hadde med helsesykepleier på møtet, som forklarte hele forløpet, men de ble sånn «syke barn har det best hjemme», «det kan bli for mye for ham å være her». Samtidig så vet vi jo ikke at han er syk, det er bare en mistanke fordi ungen er konstant sint og har dårlig vektoppgang. Enda jeg bare skal ha korte dager virka de litt sånn jahaaa ja. Helsesykepleier ble med fordi han trenger ekstra oppfølging på noen ting, spesielt ernæring, og når de skal ringe oss foreldre når han virker utilpass. Jeg ønsker jo også at han primært skal være med oss han er trygg på, men vi trenger den barnehagen nå…

• Hjerte 5
Skrevet

Jeg vet at dette ikke er svaret du ønsker å høre, men vi hadde et barn som også var utrøstelig. Vi fikk sykmelding og pleiepenger da dette var ekstremt. Vi prøvde barnehage ved ettårsalder, men barnehagen klarte aldri å roe hen. Vi tok hen ut og fikk utredning på bup. Ved 2år satt vi med en autismediagnose og startet i ny barnehage med ekstra støtte. Etter dette har det gått veldig bra. Barnet roet seg også mye med alderen, og er heldigvis ikke så urolig et par år senere.

Jeg kan legge til at barnet vårt ikke har noen klassike tegn på autisme. Pekte, hadde øyekontakt, stimmet ikke osv. Det som gjorde hen fikk diagnosen var manglende evne til regulering og det å kunne bli regulert av andre og situasjonen. Vi gikk med på å få diagnosen fordi det utløste mye hjelp som var utrolig viktig for å kunne få hen inn i barnehage.

Anonymkode: 785a6...431

• Liker 5
  • Hjerte 16
  • Nyttig 4
Skrevet

Dette hørtes ikke greit ut. Har han aldri noen gode øyeblikk? Smiler, ler, går, leker han? Høres jo rett og slett ut som dette barnet ikke har det noe bra. Så håper han får skikkelig utredning nå. Dette er jo bare leit for alle parter. Far kan ikke bidra i det hele tatt nå? Virker som det er eneste mulighet, at dere veksler litt på hvem som tar seg av han. Slik at dere får litt egentid og avlasting på den måten. Skjønner at bhg er litt kritisk hvis han generelt err sutrete og gråter mye. Det går utover de andre barna også, og ikke minst så er de ikke så mange ansatte slik at en person kan ta seg av bare ditt barn hele dagen. Her virker det som helsevesenet må komme på banen. Lykke til❤️ 

Anonymkode: 0528a...8a6

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Har dere skjekket for refluks? Spenninger o ryggen? Har dere vært hos fysioterapeut?

• Liker 3
Skrevet

Har han fått ordentlig utredning? Det høres jo ut som om det kan være noe fysisk som plager han.

Anonymkode: 3b16f...3d3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vet at dette ikke er svaret du ønsker å høre, men vi hadde et barn som også var utrøstelig. Vi fikk sykmelding og pleiepenger da dette var ekstremt. Vi prøvde barnehage ved ettårsalder, men barnehagen klarte aldri å roe hen. Vi tok hen ut og fikk utredning på bup. Ved 2år satt vi med en autismediagnose og startet i ny barnehage med ekstra støtte. Etter dette har det gått veldig bra. Barnet roet seg også mye med alderen, og er heldigvis ikke så urolig et par år senere.

Jeg kan legge til at barnet vårt ikke har noen klassike tegn på autisme. Pekte, hadde øyekontakt, stimmet ikke osv. Det som gjorde hen fikk diagnosen var manglende evne til regulering og det å kunne bli regulert av andre og situasjonen. Vi gikk med på å få diagnosen fordi det utløste mye hjelp som var utrolig viktig for å kunne få hen inn i barnehage.

Ja, jeg har delvis pleiepenger nå… Og jeg vil høre alle svar. Samme hva det har vist seg å være, vil bare at han skal ha det bedre 😕 Skal høre med barnelegen neste gang. Kjenner veldig igjen det med manglende regulering selv om det reguleringsstøttes…

• Hjerte 6
Skrevet

All min medfølelse til dere. Det høres ut som dere er godt ivaretatt av helsevesenet, og håper di finner ut av hva som plager babyen snarest. For det er jo noe, men det er ikke alltid enkelt å finna ut hva. Jeg forstår at det er forferdelig vondt å stå i både for foreldre og barn. Det er noe som plager barnet, og det kan være ekstremt vanskelig for dere foreldre også. Hva med en trilletante/passepike en/to timer ett par ganger i uken? Enten på dagtid (om du får tak i noen, studenter kanskje?) Kan være det er lettere for korte stunder, men verdifulle stunder for deg. Kan være lettere å «holde ut» for dem også om det kun er kortere tider. Og beklager min upedagogiske tilnærming, men hva med å ta på støyreduserende øretelefoner mens du og barnet er våken? Har nylig hørt at det finnes plugger du kan ta i ørene, som ser ut som ørepynt. Di kan redusere mye lyd, men du skal fremdeles kunne ha en samtale. Noen bekjente bruker dem i åpen kontorlandskap, også i møte med klienter. 

Anonymkode: e6be9...960

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Huff, stakkars barnet og dere foreldre ❤️ Dette høres ikke greit ut og heller ikke normalt for en high need baby". Høres absolutt ut som det er noe mer og det er bra han skal utredes på nytt. Her tenker jeg bare at dere må be om mer avlastning fra familie og andre som kjenner barnet. De tåler dårlig humør noen timer slik at dere får en pause! Dere er med barnet hele døgnet ellers. Så med mindre de har sagt ifra at de ikke ønsker å passe så bruk de for alt det er verdt! Jeg håper da inderlig at de vil være med sitt eget barnebarn/tantebarn/eller hva slags relasjon de har uansett om barnet sutrer ❤️ 

Jeg har faktisk ikke noe bedre råd, det er en vanskelig situasjon. Her tror jeg bare dere må pushe på legene og ikke gi dere før de kan gi dere noe svar på hva som plager ungen.

Anonymkode: 8b54c...621

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg har delvis pleiepenger nå… Og jeg vil høre alle svar. Samme hva det har vist seg å være, vil bare at han skal ha det bedre 😕 Skal høre med barnelegen neste gang. Kjenner veldig igjen det med manglende regulering selv om det reguleringsstøttes…

Ja, dette var akkurat det problemet vi hadde.

Mitt råd er at du kommer ikke så langt om dere ikke prøver barnehage først. Går det ikke, så er det lettere å komme tilbake å si at her må vi gjøre noe. Du kan be fastlegen henvise til bup hvis ting skjærer seg ved barnehageoppstart, vi opplever å få mye mer hjelp på bup når det gjelder de minste. Barnehagen kan bare henvise til ppt og den prosessen blir mye lengre.

Uansett hva som plager han, hvis han er så uregulert, så er det viktig å få på plass ekstra ressurser. Vi mener den dag i dag at diagnosen er feil, men den ga oss utrolig mye hjelp i forhold til ekstra personell i barnehagen og det reddet oss som familie. Barnet fikk nylig en annen, mye lettere diagnose nå nylig.

• Liker 4
Skrevet

Dere er gode! Helt utrolig hva dere står i. 

Jeg håper barnehagestart kan bli en god opplevelse. Hvordan er søvnen til barnet? Er det noe å hente der?

Jeg synes hodetelefoner høres lurt ut. Mine barn 14 mnd og 4 år roer seg med lydbok og musikk - om det kan være et tips. 

Upedagogisk dette også - men bruk skjerm for å få en pause❤️ 

Eller gjøre hva enn som gjør livet lettere for dere (fortsatt dere har råd): vaskehjelp, mat levert på døren osv

Kan du finne en kjekk aktivitet du kan glede deg til i uken? At onsdag feks ett gitt klokkeslett er din tid? Enten med barnevakt eller etter barnet er lagt? 

Anonymkode: b0fbb...fb2

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette høres forferdelig hardt ut. Er det ikke noe som helst som hjelper? 

Med fare for å komme med et forslag som ikke hjelper deg i det hele tatt: Noe som hjalp meg når ingen ting annet hjalp med en av mine, var å ta hen i bæresjal eller sele på ryggen og gå i skogen. De inntrykkene roa ned barnet (og meg). 

Anonymkode: 78f58...7f8

• Liker 5
Skrevet

Kontakt Marit Reitan på Agapeinstituttet. Hun er utrolig dyktig, særlig med barn og finner løsning for barnet ditt(Hun gjør reading på deg, du trenger ikke ta med barnet) Er du skeptisk er det i værste fall 1200kr og en time av livet ditt. 

Anonymkode: 09339...5af

• Liker 1
Skrevet

har dere sjekket for låsninger/skjevhet i rygg/nakke? Vår var slik i 4 mnd. Fikk da sjekket og behandlet han hos manuellterapeut og etter 2 behandlinger hadde vi et nytt barn...

Anonymkode: eafe2...8eb

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Vår eldste var litt lik, kanskje ikke fullt så ille - der var det regulerte pauser innimellom. Men utrolig mye gråt og sutring døgnet rundt, fortsatt som 1-åring. 

Det som til slutt hjalp for oss var når han ble diagnostisert og behandlet for melkeproteinallergi, stille refluks og astma. Når alle de tre var oppdaget og medisinert så var det 90% bedre, fordi han hadde ikke smerter mer. 

Bare vår erfaring, deres kan jo ha noe helt annet. Barnehagen her gjorde en kjempeinnsats, de bar rundt på ham hele tiden de første ukene, kjøpte inn bæretøy til og med. Så kom det litt medisiner på plass og de slapp å bære hele tiden. Jeg tror det er veldig stor forskjell på barnehager, noen er veldig flinke til  å tilrettelegge, andre ikke. Når det er sagt, hadde dette vart i måneder måtte man kanskje endret noe, det går jo ikke for alltid, men de visste vi var under utredning. 

For å overleve for deg: Lag deg pauser selv om det ikke er pedagogisk riktig: hodetelefoner med støyreduksjon må på av og til, bruk skjerm av og til. Miss Rachel på YouTube, minibarna på NRK super f.eks. For at du skal klare å holde deg oppe for barnet ditt så må du bare gjøre noen kompromisser med det optimale. 

Anonymkode: 0da89...3ab

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Han har vært sånn siden han ble født og er nå litt over året. Han fikk smertestillende etter fødsel fordi de trodde han hadde vondt, men han har aldri sluttet å skrike. Ekstremt sutrete, gråter hele tiden, våkner hver halvtime på natten. Vi har fått tett oppfølging av helsestasjon, barnelege, fastlege, og alle har trodd han skulle roe seg med tiden. Altså ingenting bedrer humøret hans. Åpen barnehage er bare sutring, babysvømming er bare sutring, leke i sandkasse er sutring, lese bøker er greit første siden, all mat er æsj. Vi sitter på gulvet med han og forsøker å stimulere til lek. Men han bare sutrer. Kaster seg vilt rundt, sparker og kaster hodet i ting. Utvikler seg ellers normalt. Barnevaktene trekker seg etter noen ganger og jeg har ikke hjerte til å utsette ham for flere fremmede (kollegaer, men fremmede for han). Pappaen har blitt deprimert av hele greia og jeg får lite avlastning. Det er riktig akkurat nå, for han trenger å komme seg. Familie har forsøkt, men er også i jobb og blir slitne av sutring i timesvis. Jeg har gått ned i stilling, vært sykmeldt; fått pleiepenger. Vi utsatte barnehagestart etter råd fra de som har fulgt oss, men jeg angrer som en hund for hver dag men han er (og det er vondt å si) helt jævlig. Jeg får ikke spist eller dusjet uten fullstendig klikk som gjerne innebærer høylytt skriking. Han utredes nå for andre gang for ulike mage-tarm lidelser fordi det er det eneste «sporet» vi kan finne noe på (dårlig vektoppgang hele livet). Men jeg er helt kjørt. Har noen vært gjennom det samme? Ønsker ikke tilbakemelding/råd på det medisinske, det er ivaretatt (og er så lei av at alle vet bedre enn barnelegene), men tar i mot alle råd på hvordan jeg skal holde ut dette her. Hvordan jeg kan beholde roen og få et snev av livsglede tilbake. Det er helt ekstremt og ingen av venner/familie med barn har råd å komme med lenger…

Dette er ikke en High need baby. Dette er er sykt barn

Anonymkode: 50dd2...d22

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg hadde/har en high need baby, men din unge høres mer ut som det er en diagnose eller noe medisinsk. Bare press på for utredning til de finner ut av det❤️

Anonymkode: 9660c...a1d

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette høres forferdelig hardt ut. Er det ikke noe som helst som hjelper? 

Med fare for å komme med et forslag som ikke hjelper deg i det hele tatt: Noe som hjalp meg når ingen ting annet hjalp med en av mine, var å ta hen i bæresjal eller sele på ryggen og gå i skogen. De inntrykkene roa ned barnet (og meg). 

Anonymkode: 78f58...7f8

Ja, vi er ute flere timer om dagen, ofte i meisen. Han godtar det en kort stund, 15min kanskje, da blir det pause, før vi går litt til, osv. Vi leker med løv og pinner og han kan smile litt før han starter sutringa igjen. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dere er gode! Helt utrolig hva dere står i. 

Jeg håper barnehagestart kan bli en god opplevelse. Hvordan er søvnen til barnet? Er det noe å hente der?

Jeg synes hodetelefoner høres lurt ut. Mine barn 14 mnd og 4 år roer seg med lydbok og musikk - om det kan være et tips. 

Upedagogisk dette også - men bruk skjerm for å få en pause❤️ 

Eller gjøre hva enn som gjør livet lettere for dere (fortsatt dere har råd): vaskehjelp, mat levert på døren osv

Kan du finne en kjekk aktivitet du kan glede deg til i uken? At onsdag feks ett gitt klokkeslett er din tid? Enten med barnevakt eller etter barnet er lagt? 

Anonymkode: b0fbb...fb2

Som sagt våkner han nesten hver halvtime. Ikke alltid like mye, men alltid noen minutters skriking (opp mot 30min et par perioder på natten). Vi har forsøkt alt helsesykepleier har foreslått, søvntrapp og dill og dall, men det er ingenting som virker til å hjelpe. Selv ikke med maks regulering roer han seg, det må bare gå over av seg selv på et vis. Samsoving hjelper ikke, egen seng hjelper ikke. Vi deler natta i to mellom oss og det er ingen forskjell.

Ungen liker faktisk ikke skjerm heller… Men han liker musikk, så det hører vi mye på. Da kan han klappe litt og like at jeg synger. Kommer feil sang er dog hylinga raskt i gang igjen selv om jeg bytter så fort jeg klarer.

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

All min medfølelse til dere. Det høres ut som dere er godt ivaretatt av helsevesenet, og håper di finner ut av hva som plager babyen snarest. For det er jo noe, men det er ikke alltid enkelt å finna ut hva. Jeg forstår at det er forferdelig vondt å stå i både for foreldre og barn. Det er noe som plager barnet, og det kan være ekstremt vanskelig for dere foreldre også. Hva med en trilletante/passepike en/to timer ett par ganger i uken? Enten på dagtid (om du får tak i noen, studenter kanskje?) Kan være det er lettere for korte stunder, men verdifulle stunder for deg. Kan være lettere å «holde ut» for dem også om det kun er kortere tider. Og beklager min upedagogiske tilnærming, men hva med å ta på støyreduserende øretelefoner mens du og barnet er våken? Har nylig hørt at det finnes plugger du kan ta i ørene, som ser ut som ørepynt. Di kan redusere mye lyd, men du skal fremdeles kunne ha en samtale. Noen bekjente bruker dem i åpen kontorlandskap, også i møte med klienter. 

Anonymkode: e6be9...960

Takk! Det er ikke upedagogisk, vi bruker støykansellering begge to etter jeg fikk hørselsskade da han var 6mnd. 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dette hørtes ikke greit ut. Har han aldri noen gode øyeblikk? Smiler, ler, går, leker han? Høres jo rett og slett ut som dette barnet ikke har det noe bra. Så håper han får skikkelig utredning nå. Dette er jo bare leit for alle parter. Far kan ikke bidra i det hele tatt nå? Virker som det er eneste mulighet, at dere veksler litt på hvem som tar seg av han. Slik at dere får litt egentid og avlasting på den måten. Skjønner at bhg er litt kritisk hvis han generelt err sutrete og gråter mye. Det går utover de andre barna også, og ikke minst så er de ikke så mange ansatte slik at en person kan ta seg av bare ditt barn hele dagen. Her virker det som helsevesenet må komme på banen. Lykke til❤️ 

Anonymkode: 0528a...8a6

Ja, men det er korte øyeblikk. At han smiler når jeg nyser, sklir i sklia eller finner en favorittleke. Så er det på’an igjen. Han ler veldig lite, av og til når vi kiler han. Han leker, men ofte samtidig som han sutrer eller gråter. Han peker ikke, men ser på gjenstanden han prøver å fortelle om, og kan strekke seg mot den. Går såvidt, men ikke stødig. Virker til å ha god språkforståelse, om jeg sier «kan du gå på rommet ditt og hente en bok til mamma» så gjør han det, f.eks. 

Takk for alle andre innspill også :) 

• Hjerte 2
Skrevet

Dette må være sykdom eller en uoppdaget skade. Du må presse på barnelegene, dette er jo ikke normalt. 

Anonymkode: fa5e8...a5c

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...