Gå til innhold

Ekstreme utfall av æreskultur. Kan man ikke utvise for slikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.tb.no/vansiret-kona-i-ansiktet-med-tapetkniv-et-element-av-aresvold/s/5-76-2171165

Vansiret kona i ansiktet med tapetkniv: – Et element av æresvold

Inne i gangen bøyde kvinnen seg ned for å ta av skoene. Da skal mannen ha lugget henne, mens han slo hodet til kvinnen to ganger mot veggen. Ifølge hennes forklaring ble hun svimmel, og klarte bare å holde hendene beskyttende foran seg. Videre fortalte hun at mannen forlangte at hun åpnet øynene, slik at han kunne skjære dem ut. I stedet laget han et langt kutt i ansiktet hennes

Retten konstaterer også at ren flaks gjorde at hun ikke mistet synet.

Selv forklarte mannen at det var kvinnens skyld at hun ble skåret opp i ansiktet fordi hun tok tak i armen hans da hun ville skyve ham vekk fra seg.

Da hun falt sammen på gulvet, sparket han henne i overkroppen og hofta

Jeg lærer gjerne av andre kulturer og har ingen problem med ulik hudfarge etc - men dette!!!

Hva skal vi gjøre med æreskultur med sosial kontroll og vold av denne kaliberen? Er det ikke mulig å utvise? Vise tydelig at æreskultur med slike utfall absolutt ikke tillates?

Den fengselsstraffen mannen fikk er jo bare en vits. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hvilken oppholdsstatus gjerningspersonen har.

• Liker 2
Skrevet
robot skrev (3 minutter siden):

Kan du fortelle mer om det?

Gjest Refreng
Skrevet

Det burde være dødsstraff

Mennesker som gjør den type handlinger har ikke empati som stanser dem fra å gjøre grusomme handlinger. De vil alltid være en trussel mot andre mennesker, de kan ikke "fikses". Selv om de sitter 20 år i fengsel vil de fortsatt ty til vold mot sine nye kjærester når de kommer ut. De synets det er greit å kontrollere andre, og de syntes det er greit å bruke grov vold når de ikke får viljen sin

Skrevet (endret)
robot skrev (5 timer siden):

Det kommer ikke an på det.

Ta tilbake oppholdstillatelsen og eventuelt norsk statsborgerskap og erklær dem uønsket i landet med enveis billett til hjemlandet.

Ingen vits å bruke masse penger for rettssak for så å dømme ham til den latterlig lave straffen av 15 måneder. Han kommer ut etter 7 og utgjør enda større fare for henne. 

Jeg savner skikkelig grensekontroll, skikkelig straffeutmåling og skikkelig bærekraftig innvandringspolitikk hvor de som ikke har noe her å gjøre og utgjør fare for andre rett og slett ikke slipper inn eller kastes med en gang ut. Vi lever i en verden som preges sterkt av naivitet og ''så lenge det ikke skjer meg personlig, så er det greit'' tankegang. 

Bare les detaljene til saken. Gjentakelsesfaren er ekstremt stor. 15 måneder er ingenting. 

P.S. Så lyver han for harde livet i retten. Hva kan han bidra positivt i samfunnet med?

Endret av Drizzt
  • Liker 1
Skrevet
Refreng skrev (5 timer siden):

Det burde være dødsstraff

Mennesker som gjør den type handlinger har ikke empati som stanser dem fra å gjøre grusomme handlinger. De vil alltid være en trussel mot andre mennesker, de kan ikke "fikses". Selv om de sitter 20 år i fengsel vil de fortsatt ty til vold mot sine nye kjærester når de kommer ut. De synets det er greit å kontrollere andre, og de syntes det er greit å bruke grov vold når de ikke får viljen sin

Jeg er absolutt for dødsstraff i noen tilfeller, ja.

Ikke alt og alle kan fikses uansett hvor mye ønsketenkning norsk kriminalomsorg og norske politikere driver med. 

Skrevet
Drizzt skrev (1 time siden):

Det kommer ikke an på det.

Ta tilbake oppholdstillatelsen og eventuelt norsk statsborgerskap og erklær dem uønsket i landet med enveis billett til hjemlandet.

Jo, det gjør det. Per nåværende lovgivning, som TS spør om. Lovgivning kan selvsagt endres.

Har man midlertidig oppholdstillatelse og blir dømt til straff over et visst nivå, vil man ofte/vanligvis utvises fra Norge og/eller Schengen. Så fremt det ikke innebærer retur til et land hvor man risikerer behandling av typen Norge ikke ønsker å assosieres med. 

Personlig er jeg motstander av muligheten til å tilbakekalle statsborgerskap. Har man først kommet dit, synes jeg vi skal være stuck med de vi har valgt å innlemme. Da er man norsk og ferdig med det. Kriteriene for å tildele statsborgerskap er selvsagt en helt annen sak. 

Det mest effektive for å unngå æresrelatert vold og sosial kontroll, er sannsynligvis å spisse tiltak mot de kulturene hvor dette er særlig utbredt. For å få til det må vi våge å si noe om hvilke kulturer dette er. 

• Liker 1
Skrevet
robot skrev (17 timer siden):

Jo, det gjør det. Per nåværende lovgivning, som TS spør om. Lovgivning kan selvsagt endres.

Har man midlertidig oppholdstillatelse og blir dømt til straff over et visst nivå, vil man ofte/vanligvis utvises fra Norge og/eller Schengen. Så fremt det ikke innebærer retur til et land hvor man risikerer behandling av typen Norge ikke ønsker å assosieres med. 

Personlig er jeg motstander av muligheten til å tilbakekalle statsborgerskap. Har man først kommet dit, synes jeg vi skal være stuck med de vi har valgt å innlemme. Da er man norsk og ferdig med det. Kriteriene for å tildele statsborgerskap er selvsagt en helt annen sak. 

Det mest effektive for å unngå æresrelatert vold og sosial kontroll, er sannsynligvis å spisse tiltak mot de kulturene hvor dette er særlig utbredt. For å få til det må vi våge å si noe om hvilke kulturer dette er. 

Lovgivning kan endres på meget kort varsel. Hvis det er politisk vilje til det.

Problemet er at mange partier på venstresiden satser tungt på velgere i disse miljøene og da blir det mot sin hensikt å innføre lovverk som skader interessene til denne velgergruppen.

Jeg er absolutt 100% for å tilbakekalle statsborgerskap i tilfeller av

juks med identitet

falske dokumenter

alvorlige straffbare forhold

uakseptabel oppførsel som skader andre

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...