Gå til innhold

Sliten uten å være småbarnsmor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg faller ikke i kategorien småbarnsmor lenger. Har barn i 1. Og 2. Klasse. Er mye alene med barna pga. pappaens jobb. Jobber selv 100%. Barna går på fritidsaktiviteter og det er myr annet som skal følges opp. Ene barnet har også en kronisk sykdom som trenger tilrettelegging fra oss og alle andre som er rundt barnet. 

Jeg er så sliten. Det er noe hele tiden. Men føler det er småbarnsforeldre som har "lov" til å være slitne. Syns faktisk ikke jeg har fått noe mer energi nå enn da. Kan jo også sies at jeg har søvnproblemer så jeg får ofte alt for lite søvn. Dagene går i ett. Det er en time eller to på kvelden hvor jeg kanskje kan slappe av, men da er jeg i grunn helt dø. 

Syns det er mye stress og mye og telle på kort tid i hverdagen. 

Går det egentlig over? Bare vent til de blir litt større hører jeg stadig vekk. Samtidig så er det mange som sier det bare blir verre... 

Anonymkode: 145c7...eb3

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Små barn, små bekymringer. Store barn, store bekymringer 

Skrevet

Snakk med fastlegen.

Anonymkode: 1a28b...69f

Skrevet

Det er ingen som har monopol for å ha lov til å være sliten, selv om mange mener det. Selv de uten barn har lov til å være slitne.

Tenker at en tur til legen for å se om det finnes hjelp til å få sove bør være første prioritet. 

Anonymkode: d7a40...e5a

• Nyttig 3
Skrevet

Føler med deg. Både jeg og mannen har krevende (morsomme) jobber og barna er 8 og 11 med fritidsaktiviteter og skole som krever oppfølging, dugnader mv. Mannen min og jeg har hver sine verv knyttet til barnas fritidsaktiviteter. Har i tillegg stort hus og gamle foreldre som må passes litt på.

Jeg føler jeg ikke kan klage, siden kjernefamilien er friske og vi har god økonomi. Men jeg har hatt lange perioder med følelse av at «nå er det for mye» som er krydret med noen barndomstraumer. Førte til stress og dårlig med søvn.

Det som har hjulpet er å legge meg tidlig og lage tid til å trene litt. Meldte meg på et treningsskurs slik at jeg ble «tvunget» til å gå. Jeg har nå holdt på slik et par år og søvn og indre ro er bedre. Barna er i tillegg større og dermed også mer selvhjulpne. Så foreløpig er livet lettere enn da de var i bhg og småskole. 

Hovedbudskapet er: legg deg tidlig og meld deg på et kurs som tvinger deg til egentid❤️

Anonymkode: 6cc70...971

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg faller ikke i kategorien småbarnsmor lenger. Har barn i 1. Og 2. Klasse. Er mye alene med barna pga. pappaens jobb. Jobber selv 100%. Barna går på fritidsaktiviteter og det er myr annet som skal følges opp. Ene barnet har også en kronisk sykdom som trenger tilrettelegging fra oss og alle andre som er rundt barnet. 

Jeg er så sliten. Det er noe hele tiden. Men føler det er småbarnsforeldre som har "lov" til å være slitne. Syns faktisk ikke jeg har fått noe mer energi nå enn da. Kan jo også sies at jeg har søvnproblemer så jeg får ofte alt for lite søvn. Dagene går i ett. Det er en time eller to på kvelden hvor jeg kanskje kan slappe av, men da er jeg i grunn helt dø. 

Syns det er mye stress og mye og telle på kort tid i hverdagen. 

Går det egentlig over? Bare vent til de blir litt større hører jeg stadig vekk. Samtidig så er det mange som sier det bare blir verre... 

Anonymkode: 145c7...eb3

Har egentlig ingen gode råd, men ville bare si at vi er flere i samme båt…. 
Jeg har alltid fått høre og har trøstet meg med at det blir bedre når barna blir større, men nei…. Barna mine er nå 8 og 12 år, og jeg er utslitt. Det er noe hele tiden. 

Anonymkode: b01ff...c04

Skrevet

Det er stor fokus på at er man i tidsklemma eller er sliten så er man småbarnsforeldre, men ingen har monopol på det. Man kan være dødssliten om man har voksne barn, små barn, store barn og til og med vi som bor alene kan bli ut av en annen verden-sliten. Da gjelder det å lytte til kroppen og ta grep, se hva man kan prioritere bort for å få mer overskudd. 

Det er ikke som mange lett kaster ut av seg ; noe vitaminmangler eller depresjon som gjør det. Det kan simpelthen være at livet innebære for mange elementer som stresser deg og gjør deg sliten. Det er ikke noe hokuspokus å ta vitaminer og tro at man kan halse videre i samme tempo. Først når man tør å endre ting i livet så får man det bedre og det er så verdt det! 

Anonymkode: bad2e...69e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...