tiny957 Skrevet 4. oktober 2023 #1 Skrevet 4. oktober 2023 Desperat mamma etter et plutselig møte med panikkangst. Takk for at du vil lese 😭🙏❤️ Hei, jeg er ei dame med mye traumer og bagasje fra barndommen av. I 2020 fikk jeg en datter, alt var bra det første året. Etter covid og covid vaksine så smalt det, jeg ble lei meg, suicidal og jeg ante ikke hvorfor. Jeg ble henvist til dps å fikk ryddet opp litt i gammelt groms. Har følt meg lettere til sinns siden, å vi fikk ei datter til for 9 uker siden. Det har vært kaos hele svangerskapet med svangerskapsdiabetes som har vært helt på bærtur, jeg fikk føling på føling og mistet diabetesen i uke 33 av svangerskapet, noe som ikke er helt normalt. Jeg ble da innlagt på sykehus for å observeres og ta hyppige ctg av barnet. På dette tidspunktet befant min mann seg i Australia og det var en stor psykisk påkjenning. Hun ble tatt med planlagt keisersnitt i uke 36, han rakk heldigvis hjem til dette. Vi hadde en episode da hun var 8 dager gammel da hun satt fast gulp/snør/mme i nesa og ble helt tett. Ambulanse besøk og vi fylte 4 filter til nesesuger. Dette har gått hardt innpå meg, jeg får et lyn av smerter hver gang hun setter i halsen. Dette går bedre og bedre, å det skjer ikke så ofte. Men likevel har jeg nå fått kjenne på noe jeg aldri har kjent makan til tidligere. Panikk angst. Jeg ble hentet med ambulanse både fredag og søndag, fikk ikke puste, svimmel, nummenhet osv. De tok mange undersøkelser og finner ingenting feil, å siden dette kommer anfallsvis (varer alt fra 10 min til 2.5 timer) så konstanterte de med at jeg har fått panikk angst. Jeg fungerer jo ikke lengre, jeg tør ikke være alene, tør ikke kjøre bil. Dette er jo veldig tungvindt mtp at vi har to barn som krever sitt. Jeg trenger noen råd og tips på veien videre 🙏 Jeg har vært hos fastlege å tatt masse blodprøver for å sjekke jern, stoffskifte osv, avventer svar der. Han vil jeg skal gå i samtale hos psykiatrisk sykepleier på legekontoret. Men jeg må ha litt fort gang i dette kjenner jeg… Jeg er fra før av en veldig engstelig person med mye vondter i kroppen. Har du noen råd å komme med? En terapeut eller psykolog i Kristiansand? Alle råd mottas med stor takk 🙏❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #2 Skrevet 4. oktober 2023 Du må bare takke ja til å prate med psykiatrisk sykepleier med en gang, og samtidig få henvisning til en psykolog som er god på dette. Kanskje det finnes selvhjelpskurs der du bor? Har du forsikring via jobb som gir rett til gratis psykolog? Sjekk alle muligheter du har for rask helsehjelp. Ting du kan gjøre selv er å sørge for nok søvn (vanskelig med baby da), spise nok og gå tur i terreng/skog. Men psykolog er nok det aller viktigste. Og tillat deg selv å være litt nede for telling nå, det tar tid å bli bedre. Har din mann overtatt permisjonen? Anonymkode: 99536...f3d
tiny957 Skrevet 4. oktober 2023 Forfatter #3 Skrevet 4. oktober 2023 Takk for svar! Jeg er uføre pga fibromyalgi og to mislykket rygg operasjoner, jeg har ingen forsikring gjennom jobb. Pga at jeg er uføre så har min mann har «bare» 15 uker permisjon. Han tar den nå, men vi er såklart bekymret for at dette kan ta tid. Kan være vi må søke så han kan ta min permisjon også, da har han vel krav på 40 uker eller noe lignede. Jeg skal til psykiatrisk sykepleier til tirsdag, pga høstferie. Vurderer å gå privat men aner ikke hvem som er flinke på dette😖
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #4 Skrevet 4. oktober 2023 tiny957 skrev (Akkurat nå): Takk for svar! Jeg er uføre pga fibromyalgi og to mislykket rygg operasjoner, jeg har ingen forsikring gjennom jobb. Pga at jeg er uføre så har min mann har «bare» 15 uker permisjon. Han tar den nå, men vi er såklart bekymret for at dette kan ta tid. Kan være vi må søke så han kan ta min permisjon også, da har han vel krav på 40 uker eller noe lignede. Jeg skal til psykiatrisk sykepleier til tirsdag, pga høstferie. Vurderer å gå privat men aner ikke hvem som er flinke på dette😖 Om du har råd til å gå privat så anbefaler jeg det frem til du får time hos det offentlige. Du må nesten bare google og lese litt om de forskjellige psykologene, så finner du en med kompetanse på utfordringer etter fødsel. Du kan også ta kontakt med jordmor på helsestasjonen. Anonymkode: 99536...f3d
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #5 Skrevet 4. oktober 2023 Her trenger du å ta imot hjelp fra psykiatrisk sykepleier. Du har nå et barn, et barn du alltid kommer til å bekymre deg for. Og du trenger nå hjelp til å styre følelsen av panikk hver gang noe ser ut til å gå galt. Det er normalt å bekymre seg, men i dette tilfellet kan det kanskje være fødselsdepresjon inne i bildet. Mye hormoner, følelser og alt spinner. Og du trenger hjelp. Ta i mot den hjelpen som tilbys. Anonymkode: 32ffd...f7f
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #6 Skrevet 4. oktober 2023 Begynn med timen hos psykiatrisk sykepleier, så kan du høre litt hva de tenker om alt. Evt høre med privat psykolog hvis det er lang ventetid. Skjønner godt dette er skremmende, men ikke glem at angst ikke er farlig! Etterhvert vil du lære at det du kjenner på i kroppen ikke medfører til at du dør og du vil kunne roe ned kroppen selv. Har selv panikkangst og vært på legevakt, så forstår godt hvordan du har det! Men dette fikser du, god bedring❤️ Anonymkode: 5f324...afa
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #7 Skrevet 4. oktober 2023 Du bør sykemeldes så far kan ta over permisjonen. Anonymkode: dd64b...7d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå