Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg jobber som hovslager og dette er uten tvil en jobb som krever mye av kroppen. Det er kroppslig slitsomt arbeid. Jeg er per idag 4 uker gravid , og lurer på om jeg kan fortsette arbeidet? Eller vil dette øke sjansen for spontanabort? Ønsker å beholde barnet. Ikke funnet noen poster om akkurat dette enda.

Anonymkode: c8422...fa7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei! Jeg jobber som hovslager og dette er uten tvil en jobb som krever mye av kroppen. Det er kroppslig slitsomt arbeid. Jeg er per idag 4 uker gravid , og lurer på om jeg kan fortsette arbeidet? Eller vil dette øke sjansen for spontanabort? Ønsker å beholde barnet. Ikke funnet noen poster om akkurat dette enda.

Dette er arbeide hvor en står bøyd over i lenger periode. Spesielt hardt på rygg om det har noe å si.

Skrevet

Det er ikke farlig å være i fysisk aktivitet, men ville vært litt bekymret for korsrygg/bekken. Jeg er på ingen måte hovslager, men hadde slitt med å skrape ut av hovene da jeg var gravid og hadde problemer med bekkenet. 

Anonymkode: 53e68...750

• Liker 1
Skrevet

Kan jo hende det går bra lenge, du er nok allerede ganske sterk. Jeg hadde ingen vondter selv før siste mnd av svangerskapet. Tror ikke det er noen fare for abort da kroppen din er vandt til belastningen👍 men avlast mest mulig med hoofjack og ikke ta på deg skoing av hester som er vanskelige å sko? 

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker mest på bekkenet ditt. Som sagt over så er ikke sktivitet farlig, særlig ikke når du er vandt til belastningen. Men etter hvert ser jeg for meg at det blir bra tungt 🙈 å så spørs det veldig på hestene du jobber med. Jeg hadde nok ikke tatt på meg de hestene som i grunn kunne blitt misforstått for å være ville mustanger, et spark er ikke helt heldig. Er det hester du kjenner så får du ta en risikovurdering selv. 

Anonymkode: b2a34...806

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fysisk hardt arbeid øker ikke i seg selv sjansen for spontanabort. Det generelle rådet er at du kan fortsette med belastning du allerede er vant til. Jeg lempa hestesko fram til jeg gikk ut i permisjon. 

Du kan etter hvert få svangerskapsplager som begrenser arbeidskapasiteten, det er en annen sak. Jeg antar du er selvstendig næringsdrivende? 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

En ting er jo belastningen, men du må jo håndtere dyr oppi dette, som attpåtil kan skvette, sparke etc. Det kan også utgjøre en risiko..

Anonymkode: 97a50...460

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg kom til å tenke på noe: Bruker du mye limsko og/eller støping med tokomponent-produkter? Du kan eventuelt sende meg en PM hvis du vil dele og spørre litt mer uten å avsløre graviditeten din for noen du ikke vil skal vite det enda. 

Endret av knutemora
Stavefeil og mer informasjon
  • Liker 1
Skrevet
knutemora skrev (2 timer siden):

Jeg kom til å tenke på noe: Bruker du mye limsko og/eller støping med tokomponent-produkter? Du kan eventuelt sende meg en PM hvis du vil dele og spørre litt mer uten å avsløre graviditeten din for noen du ikke vil skal vite det enda. 

Tusen takk for svar! Det går fint. Jeg skor kun kjente hester, lever ikke av dette - kun en "side"jobb. Skor totalt ca 5 hester i mnd. Jeg er ikke redd for risikoen rundt spark/skader da dette er hester jeg er godt kjent med og drevet med i maaange år. Jeg er førstegangsgravid og mest bekymret for å øke sjansen for spontanabort. Det er jo tungt for korsrygg og generelt området rundt mage blir jo belastet. Jeg kommer selvfølgelig til å stoppe når magen blir for stor 😊

Jeg kaldskor og tar endel barfothester.

Skrevet

Tråden er ryddet for feilbruk av AnonymBruker-funksjon.

Rhodiola, adm.

• Liker 1
Skrevet

Hovslageren jeg har brukt i en del år holdt på til kroppen sa stopp. Husker ikke hvor langt på vei hun var første gangen, men hun hadde rukket å få mage. Andre gangen var det ganske tidlig. Tredje gangen holdt hun på ganske lenge. Alle tre gangene ville hun bare sko hester hun kjente godt fra før og som normalt sto i ro så fort hun fant ut at hun var gravid, for å minske risikoen for spark og knuff mot magen.

Anonymkode: 2bf8c...aa8

Skrevet

Tror jeg ville spurt jordmor og fastlege. De vet sikkert ikke så mye om hovslageryrket men du kan beskrive arbeidet du gjør og så kan de si noe om dette er farlig for graviditeten :) Generelt er jo fosteret/embryoet veldig beskyttet nedi bekkenet de første ukene så vil tro det går greit en stund til men at det blir annerledes fra uke 12 av. Men hør med dem, du kan bestille time selv om du er tidlig i svangerskapet, bare si du har noen spørsmål om arbeid og graviditeten som må tas før første kontroll.

Anonymkode: 66ac9...dfd

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Tror jeg ville spurt jordmor og fastlege. De vet sikkert ikke så mye om hovslageryrket men du kan beskrive arbeidet du gjør og så kan de si noe om dette er farlig for graviditeten :) Generelt er jo fosteret/embryoet veldig beskyttet nedi bekkenet de første ukene så vil tro det går greit en stund til men at det blir annerledes fra uke 12 av. Men hør med dem, du kan bestille time selv om du er tidlig i svangerskapet, bare si du har noen spørsmål om arbeid og graviditeten som må tas før første kontroll.

Anonymkode: 66ac9...dfd

Babyen er fremdeles veldig beskyttet i uke 12 og utover også. De fleste har ikke noe særlig med mage da heller. 

Anonymkode: 27499...241

Skrevet

Vil tenke det er større utfordring når magen begynner å merkes. Uheldig/utfordrende stilling å sitte i med mage. I tillegg belastning for rygg og bekken. Fare for spark vil være tilstede. 

Jeg tipper du er kandidat for svangerskapspenger. Det kan man få i stedet for sykemelding dersom arbeidet utgjør en spesiell risiko og ikke kan tilrettelegges. 

Et annet alternativ er gradert sykemelding. Jobbe kortere dager eller et par dager i uken. 

Anonymkode: aba9d...ac7

Skrevet

Jeg vet om hovslagere som har fått svangerskapspenger fra starten av graviditet. Men når du sier at dette ikke er hovedjobb og noe du gjør ved siden av, så vil jeg tenke at det nok går fint å fortsette så lenge det føles ok. Men det er jo et veldig tungt arbeid, og du blir sikkert sliten i starten av svangerskapet. 

Anonymkode: 8ba7f...458

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...