AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #1 Skrevet 3. oktober 2023 Jeg føler at når noen ber deg om noe og avslutter med "det hadde vært fint" så forventer de at det er det, og at du skal gjøre som de sier. Er det sånn? Et eksempel: "Jeg trenger å bli kjørt til toget på lørdag. Kan du det? Det hadde vært fint." Anonymkode: a5725...43b
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #2 Skrevet 3. oktober 2023 Ja, det er litt hersketeknikk over det. Anonymkode: f8e28...53b 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #3 Skrevet 3. oktober 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det er litt hersketeknikk over det. Anonymkode: f8e28...53b Takk, da er det i hvert fall ikke bare jeg som føler det sånn. Anonymkode: a5725...43b
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #4 Skrevet 3. oktober 2023 I eksemplet ditt er det et signal om takknemlighet. Mer høflig enn uten, som er mer eller mindre en ordre. Anonymkode: 6438f...77e 2
Flintis Skrevet 3. oktober 2023 #5 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg føler at når noen ber deg om noe og avslutter med "det hadde vært fint" så forventer de at det er det, og at du skal gjøre som de sier. Er det sånn? Et eksempel: "Jeg trenger å bli kjørt til toget på lørdag. Kan du det? Det hadde vært fint." Anonymkode: a5725...43b Det hadde vært fint om du kunne kjørt meg til toget på lørdag. Er mer brukt her tror jeg. Jeg legger vel bare i det en måte å be om en ting på. Mulig litt hersketeknikk, en vil jo ikke fremstå som ufin kanskje?
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #6 Skrevet 3. oktober 2023 5 minutter siden, Flintis said: Det hadde vært fint om du kunne kjørt meg til toget på lørdag. Er mer brukt her tror jeg. Jeg legger vel bare i det en måte å be om en ting på. Mulig litt hersketeknikk, en vil jo ikke fremstå som ufin kanskje? Det kan være vanskelig å få frem ting skriftlig. Det jeg spør om går litt på måten det blir sagt på også. Og hvis de bare spør, hvorfor holder det ikke med "kan du kjøre meg til toget på lørdag?" Anonymkode: a5725...43b
Flintis Skrevet 3. oktober 2023 #7 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det kan være vanskelig å få frem ting skriftlig. Det jeg spør om går litt på måten det blir sagt på også. Og hvis de bare spør, hvorfor holder det ikke med "kan du kjøre meg til toget på lørdag?" Anonymkode: a5725...43b Du har nok rett i at det fort kan fremstå som mer krevende avhengig av den muntlige fremstillingen.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #9 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg føler at når noen ber deg om noe og avslutter med "det hadde vært fint" så forventer de at det er det, og at du skal gjøre som de sier. Er det sånn? Et eksempel: "Jeg trenger å bli kjørt til toget på lørdag. Kan du det? Det hadde vært fint." Anonymkode: a5725...43b Det er en høflighetsfrase. Og så hadde der jo vært kjempefint om du kunne kjøre til toget da Anonymkode: 9c6c2...92f
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #10 Skrevet 4. oktober 2023 Det finnes høfligere uttrykksmåter, feks "hadde du hatt mulighet til å kjøre meg til toget?" Helst fulgt av "jeg skal selvsagt kompensere deg for drivstoff" Anonymkode: f8e28...53b 1 1 1
Exinferis Skrevet 4. oktober 2023 #11 Skrevet 4. oktober 2023 Kan du kjøre meg til toget på X? Dette sier normale folk. Legger en på "Det hadde vært fint" får det en litt snodig undertekst, enig i det. 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #12 Skrevet 4. oktober 2023 hersketeknikk ? 😂 Det kommer vel helt an på måten en sier det. Bruker det stadig og vekk, ikke for å overtale, men for å si: Det hadde vært fint om det ble gjort, men det går greit om det ikke går. Det er jo bare så enkelt som om hadde det blitt gjort hadde det vært bra. Det hadde vært positivt. Det er ingenting i setningen som forlanger at du gjør noe, ei heller at noe MÅ bli gjort. bare at det er fint om det blir gjort Men som alt må det tydes i kontekst og med stemmeleie. Anonymkode: 371a5...b1f
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #13 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): hersketeknikk ? 😂 Det kommer vel helt an på måten en sier det. Bruker det stadig og vekk, ikke for å overtale, men for å si: Det hadde vært fint om det ble gjort, men det går greit om det ikke går. Det er jo bare så enkelt som om hadde det blitt gjort hadde det vært bra. Det hadde vært positivt. Det er ingenting i setningen som forlanger at du gjør noe, ei heller at noe MÅ bli gjort. bare at det er fint om det blir gjort Men som alt må det tydes i kontekst og med stemmeleie. Anonymkode: 371a5...b1f Enig, hvis dette er hersketeknikk da er vi mer persilleløv enn jeg visste. Jeg er sensitiv og kan lett mistolke ting, men den her er vel innafor. Å kalle noen”lille venn”, snakke til deg et barn, er bedre hersketeknikk. Vi lever seriøst i et krenket samfunn🫣 Anonymkode: ed455...8fe 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #14 Skrevet 4. oktober 2023 Jeg anser det som en høflighetsfrase. Dere som mener det er hersketeknikk og manipulering, mener dere det samme hvis man sier "vær så snill" ? "kan du kjøre meg til toget, vær så snill?" eller "kan du være så snill å kjøre meg til toget?" Anonymkode: 122c4...bee 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå