AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #1 Skrevet 3. oktober 2023 Får ny jobb jeg vil ha på dagen, men ny arbeidsgiver vil kanskje heller gir jobben til en som kan starte straks, om min nåværende arbeidsgiver insisterer på 3 mnd oppsigelsestid. Jeg ønsker ikke å spørre min nåværende arbeidsgiver om fritak, for da kan det være det blir utrivelig, og det kan være de velger å soarke neg, permittere meg i nedbemanningen som står på trappene. En nedbemanning som ikke vil ramme meg, da jeg har en nøkkel posisjon. Men kan altså da gå glipp av den nye jobben, samt stå uten min nåværende stilling. Jeg er irritert på nåværende arbeidsgiver. Kjenner litt på lojalitet, men ikke slt for mye. Finnes det løsninger her? Kan jeg sykemeldes fra nåværende arbeidsgiver, og jobbe hos ny arbeidsgiver? Dette er dag jobb begge deler. Eventuelt hva er god nok grunn til fritak fea oppsigelsesperioden? Noen som vet? Har noen råd? Anonymkode: b48d2...f67
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #2 Skrevet 3. oktober 2023 Du kan selvfølgelig ikke sykemeldes for å jobbe et annet sted, når du ikke engang er syk. Du har noen valg: 1) Snakke med arbeidsgiver og be om å få gå 2) Søke om å ta ut ferie eller ulønnet permisjon Anonymkode: a9c32...76c 16
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #3 Skrevet 3. oktober 2023 Let etter hull i kontrakten slik at den blir ugyldig. Anonymkode: 54ae3...7a5 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #4 Skrevet 3. oktober 2023 Stresset med å stå i jobben, som jeg ikke trives i, samt risiko for å stå uten noen sv jobbene kan være sykdomsfremkallende…. Kjenner på stress, det er ikke innbilning. Mister nattesøvn. Det er ingen hull i kontrakten, den er gyldig. Anonymkode: b48d2...f67
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #5 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Stresset med å stå i jobben, som jeg ikke trives i, samt risiko for å stå uten noen sv jobbene kan være sykdomsfremkallende…. Kjenner på stress, det er ikke innbilning. Mister nattesøvn. Det er ingen hull i kontrakten, den er gyldig. Anonymkode: b48d2...f67 Det kan være. Er det? Nei, tydeligvis ikke. Du kan uansett ikke starte i den andre jobben under sykemelding. Anonymkode: a9c32...76c 6
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #6 Skrevet 3. oktober 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det kan være. Er det? Nei, tydeligvis ikke. Du kan uansett ikke starte i den andre jobben under sykemelding. Anonymkode: a9c32...76c Det er ikke helt sant. Hadde en kollega som var sykemeldt fra oss, hun hadde en annen jobb i tillegg, som hun ikke var sykemeldt fra. Hennes andre jobb var på kveld, helg. Hun var bare sykemeldt fra kontoret, ikke en ner praktisk jobb uten samme ansvar. For meg er det litt annerledes, det er samme type jobb, og i samme tid på dagen. Jwg kan ikke spørre henne om dette, hun har sluttet og vi har mistet kontakten. Anonymkode: b48d2...f67 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #7 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke helt sant. Hadde en kollega som var sykemeldt fra oss, hun hadde en annen jobb i tillegg, som hun ikke var sykemeldt fra. Hennes andre jobb var på kveld, helg. Hun var bare sykemeldt fra kontoret, ikke en ner praktisk jobb uten samme ansvar. For meg er det litt annerledes, det er samme type jobb, og i samme tid på dagen. Jwg kan ikke spørre henne om dette, hun har sluttet og vi har mistet kontakten. Anonymkode: b48d2...f67 Når formålet er å bli sykemeldt for å starte i ny jobb, så er det noe helt annet enn å ha to jobber hvor man blir sykemeldt fra en og kan jobbe i den andre. Jeg tror du skal gi opp det sporet. Anonymkode: a9c32...76c 8 4
Påkrevd Skrevet 3. oktober 2023 #8 Skrevet 3. oktober 2023 Lojalitet eller ikke, tar du ut ferie, sykemelding eller whatever for å begynne i den andre jobben, er jo det noe sjefen uansett får med seg. Man slutter ikke ubemerket i en jobb. Hva med å bare si det som det er? Du har fått et godt tilbud som er vanskelig å si nei til, men det haster med tiltredelse. Lojaliteten bør jo i det minste gå begge veier, og jeg tror de fleste ledere forstår at de ansatte ikke er der for å være snille mot dem, men ønsker den jobben/lønna/ som passer best i eget liv. Så kan det jo hende din sjef også kommer med et mottilbud når han/hun skjønner at det ikke kan bli tatt for gitt at du blir værende i all evighet. 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #9 Skrevet 3. oktober 2023 Takk for svar, har i tillegg googlet meg blå. Anonymkode: b48d2...f67
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #10 Skrevet 4. oktober 2023 De kan ikke permittere deg fordi du ber om kortere oppsigelsestid. De skal gi en god begrunnelse for hvorfor akkurat du blir permittert i en nedbemanningsprosess, altså de skal gi en god grunn til at din stilling, din posisjon i bedriften, er overtallig. De har på ingen måte lov til å sette andre inn i dine oppgaver dersom de permitterer deg. For å kunne sparke deg, så må de ha svært saklig grunn. Det må enten være svært grove brudd på arbeidsreglementet eller lovbrudd, eller så må de gå hele prosessen med drøftelsemøte og lignende. Begrunnes oppsigelse med nedbemanning vil du ha fortrinnsrett dersom det b lir videre behov for stillingen din, de har ikke lov til å sette andre inn i din stilling. Du kan sykemeldes fra en jobb og jobbe i en annen jobb ja, men da skal sykemeldingen være grunnet noe som gjør at det ikke er mulig for deg jobbe i en jobb, men i en annen jobb. F.eks om jobb 1 er svært fysisk krevende, og du brekker beinet, da kan du jobbe i en kontorjobb. Er jobbene derimot av samme art, så vil man ikke kunne være sykemeldt fra kun en av dem. Eller, arbeidsmiljø kan være en årsak. Men da bør det være dokumentert over tid at du har tatt opp dårlig arbeidsmiljø med ledelsen, og at det etter gjentatte hendelser ikke blir endringer. Da bør du også ha andre kolleger som støtter deg i at det er dårlig arbeidsmiljø, og som kan bekrefte at arbeidsmiljøet er så dårlig at det er psykisk belastende. Du bør ha helt konkrete hendelser å vise til også, hvor du har blitt f.eks mobbet eller trakassert. Anonymkode: 8fc61...d18 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #11 Skrevet 4. oktober 2023 Hvis det er nedbemanning på trappene og du tenker du kan bli sparket, er det da ikke win-win for begge parter om du ikke går hele oppsigelsestiden? Du må jo prate med sjefen. Anonymkode: 6dfa0...94b 7 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #12 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Får ny jobb jeg vil ha på dagen, men ny arbeidsgiver vil kanskje heller gir jobben til en som kan starte straks, om min nåværende arbeidsgiver insisterer på 3 mnd oppsigelsestid. Jeg ønsker ikke å spørre min nåværende arbeidsgiver om fritak, for da kan det være det blir utrivelig, og det kan være de velger å soarke neg, permittere meg i nedbemanningen som står på trappene. En nedbemanning som ikke vil ramme meg, da jeg har en nøkkel posisjon. Men kan altså da gå glipp av den nye jobben, samt stå uten min nåværende stilling. Jeg er irritert på nåværende arbeidsgiver. Kjenner litt på lojalitet, men ikke slt for mye. Finnes det løsninger her? Kan jeg sykemeldes fra nåværende arbeidsgiver, og jobbe hos ny arbeidsgiver? Dette er dag jobb begge deler. Eventuelt hva er god nok grunn til fritak fea oppsigelsesperioden? Noen som vet? Har noen råd? Anonymkode: b48d2...f67 Du kommer ihvertfall ingen vei med å ikke snakke med arbeidsgiver. Anonymkode: 044a4...b18 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #13 Skrevet 4. oktober 2023 Blir du permittert kan du jo starte i ny jobb- men ikke som sykmeldt- takk ja til ny jobb og be om å få gå så raskt som mulig- ta ut ferie/ svsoassering og gjør en god jobb mht overføring og avslutning de ukene dere avtaler du skal bli som en ansvarlig voksen- da får du bedre attest og har referanse til senere også Anonymkode: f4e9c...a81 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #14 Skrevet 4. oktober 2023 For det første: alle gode arbeidsgivere har tid til å vente litt på riktig kandidat. Velger de en som kan komme på dagen, fremfor en som ikke får slippe før oppsigelsestid fordi de har en nøkkelrolle, så sier det jo veldig mye om den nye arbeidsgiveren. Men så klart ønsker jo ofte ny arbeidsgiver at du kommer litt før, og det får jo noen til. Om din nåværende jobb er i en nedbemanningsprosess så er det gjerne lettere å få gå før, da det er fokus på å spare. Om folk permitteres eller sies opp, så er det heller ikke går for miljøet at de ser en som ønsker å gå, ikke får slippe. Spør om å gå noe før, men vær innstilt på å jobben noe. Si feks at du er tilgjengelig for spørsmål om du får gå før. Pga overlevering av oppgaver, så kan du jo ikke gå på dagen. Jeg som ny arbeidsgiver hadde overhodet ikke sett postitivt på det om en med fast stilling, ble sluppet på dagen. Da hadde jeg tenkt at dette mennesket ønsket nåværende arbeidsgiver å kvitte seg med, og det er ikke positivt. Så husk på det, en ting er å kunne begynne på dagen om man ikke har jobb, noe annet om man står i stilling. Anonymkode: 79e72...596 4 6
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #15 Skrevet 4. oktober 2023 14 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ønsker ikke å spørre min nåværende arbeidsgiver om fritak, for da kan det være det blir utrivelig, og det kan være de velger å soarke neg, permittere meg i nedbemanningen som står på trappene. En nedbemanning som ikke vil ramme meg, da jeg har en nøkkel posisjon. Men kan altså da gå glipp av den nye jobben, samt stå uten min nåværende stilling. Du er irritert og frustrert kan det virke som, men du har ikke engang spurt om du kan få fritak? Er det hele ordningen med oppsigelsestid du er oppgitt over? Å sparke noen som har sagt opp er rimelig usannsynlig, og jeg fatter ikke hva hensikten skulle være. Du vil jo da allerede ha levert oppsigelse. Permittere deg i en nedbemanning hvor du ikke blir nedbemannen da du har en nøkkelposisjon? Den ble vanskelig å forstå, men som du sier, du blir ikke truffet av nedbemanning, så dette er heller ikke et problem. Hvis den nye arbeidsgiveren har forståelse for oppsigelsestid, noe som er helt vanlig, og ikke gir deg jobben grunnet det, så er det neppe en plass du vil være uansett. Snakk om useriøst! De som holder på slik er typisk bensinsstasjonsdrivere og andre som driver rovdrift av ungdom som skal ha sommerjobb osv. Vanlige folk i arbeidslivet har oppsigelsestid. Slik er det bare, og det vil enhver seriøs (ny) arbeidsgiver forholde seg til. Snakk med nåværende leder og hør om du kan bli fritatt fra oppsigelsestiden, og selvfølgelig må du også få til en avtale med ny arbeidsgiver. Arbeidskontrakt kan skrives i dag, med oppstart 01.01.2024 (f.eks). De som ikke har oppsigelsestid har som regel også hull i CV-en av en eller annen årsak. Anonymkode: 95528...dfb 3
Gjest takinova Skrevet 4. oktober 2023 #16 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Får ny jobb jeg vil ha på dagen, men ny arbeidsgiver vil kanskje heller gir jobben til en som kan starte straks, om min nåværende arbeidsgiver insisterer på 3 mnd oppsigelsestid. Jeg ønsker ikke å spørre min nåværende arbeidsgiver om fritak, for da kan det være det blir utrivelig, og det kan være de velger å soarke neg, permittere meg i nedbemanningen som står på trappene. En nedbemanning som ikke vil ramme meg, da jeg har en nøkkel posisjon. Men kan altså da gå glipp av den nye jobben, samt stå uten min nåværende stilling. Jeg er irritert på nåværende arbeidsgiver. Kjenner litt på lojalitet, men ikke slt for mye. Finnes det løsninger her? Kan jeg sykemeldes fra nåværende arbeidsgiver, og jobbe hos ny arbeidsgiver? Dette er dag jobb begge deler. Eventuelt hva er god nok grunn til fritak fea oppsigelsesperioden? Noen som vet? Har noen råd? Anonymkode: b48d2...f67 Hvis den nye jobben ikke kan vente på deg, så er det kanskje ikke en jobb det er verdt å ta. Hvis de virkelig vil ha deg, så godtar de såklart at du sitter på oppsigelsestid. Om du takker ja, så kan du prøve å forhandle der du er nå.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #17 Skrevet 4. oktober 2023 Om de ikke venter på deg, så er du ikke interessant nok for din nye arbeidsgiver. Brutalt skrevet, men kan hjelpe å slå deg til ro. Prøv å forhandle med nåværende arbeidsgiver på å jobbe to måneder i oppsigelsestiden og ta siste som ferie Anonymkode: e661d...b62 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #18 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Får ny jobb jeg vil ha på dagen, men ny arbeidsgiver vil kanskje heller gir jobben til en som kan starte straks, om min nåværende arbeidsgiver insisterer på 3 mnd oppsigelsestid. Jeg ønsker ikke å spørre min nåværende arbeidsgiver om fritak, for da kan det være det blir utrivelig, og det kan være de velger å soarke neg, permittere meg i nedbemanningen som står på trappene. En nedbemanning som ikke vil ramme meg, da jeg har en nøkkel posisjon. Men kan altså da gå glipp av den nye jobben, samt stå uten min nåværende stilling. Jeg er irritert på nåværende arbeidsgiver. Kjenner litt på lojalitet, men ikke slt for mye. Finnes det løsninger her? Kan jeg sykemeldes fra nåværende arbeidsgiver, og jobbe hos ny arbeidsgiver? Dette er dag jobb begge deler. Eventuelt hva er god nok grunn til fritak fea oppsigelsesperioden? Noen som vet? Har noen råd? Anonymkode: b48d2...f67 Du er irritert på arbeidsgiver fordi bedriften ønsker å forholde seg til en skriftlig avtale du har signert på. En avtale som skal sikre begge parter i fremtiden. Det interessante her er at du med en slik forståelse av en kontrakt har en "nøkkelrolle" Anonymkode: 26db1...691 5 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #19 Skrevet 4. oktober 2023 For det første, jo, du kan sykmeldes fra jobben og ta en annen jobb hvis grunnen til sykmeldingen er forhold på arbeidsplassen. For det andre; alle arbeidsgivere er klar over at det er vanlig med oppsigelsestid og tar høyde for dette. Hvis de velger en annen på grunn av oppsigelsestida er de useriøse. Anonymkode: 75aa2...db5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #20 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): For det første, jo, du kan sykmeldes fra jobben og ta en annen jobb hvis grunnen til sykmeldingen er forhold på arbeidsplassen. For det andre; alle arbeidsgivere er klar over at det er vanlig med oppsigelsestid og tar høyde for dette. Hvis de velger en annen på grunn av oppsigelsestida er de useriøse. Anonymkode: 75aa2...db5 Forhold på arbeidsplassen er ikke at man vil slutte i jobben sin for å begynne i en annen. Anonymkode: a9c32...76c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå