AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #1 Skrevet 3. oktober 2023 Hei, jeg har 2 jenter sim bor fast hos meg i Stavanger. Vi flyttet fra Ålesund for noen år siden. Faren til jentene bor i Ålesund. Vi har vært gjennom 5 rettsaker som alle endte i mitt favør. Vi har laget en samværsavtale som er rettskraftig. Han har samvær en gang i mnd (tor-man), og feriene annenhver gang. I avtalen er det ikke presisert når på dagen far skal ha jentene, men vi har alltid praktisert det slik at jeg leverer jentene på flyplassen når han lander her i Stavanger. Og han gjør det samme i Ålesund når jeg henter der. Far har alltid valgt tidlig reise, slik at jeg alltid har tatt fri fra jobb og enten hentet jentene tidlig på skolen (gjerne kl.10) eller tatt helt fri den dagen de skal til far, fordi han alltid veldig tidlig avgang fra Stavanger. Vi bytter på å fly opp og ned med jentene, så det er likt for oss begge. Nå har jeg fått meg en ny jobb og skal ha obligatorisk dagskurs samme dag som jentene blir hentet av far på Sola. Jeg sa at far må kunne hente jentene på skolen den ene gangen fordi jeg ikke har mulighet til å levere jentene på flyplassen tidlig. Far sier at han ikke kan gjøre det. Jeg skrev da at vi kan komme etter kl. 15. Skolen slutter kl. 13.40 Far har fått advokaten sin til å sende brev til meg, der hun krever at jeg leverer jentene på flyplassen tidlig og at jeg ifølge avtalen er forpliktet til å overlevere jentene når det måtte passe for far. Far har ikke bestilt flybilletter enda foresten. I avtalen står det ingen plass om hvor (skole, bosted) eller når på dagen samværet skal starte. Er det slik at far kan bestemme at jeg alltid skal ta jentene ut fra skolen tidlig og levere de på flyplassen fordi at han kommer hit tidlig? I paragraf 44 står det at dersom det ikke er noen avtale eller hvis foreldrene er uenige om hvor barna skal hentes så er det samværsforelder som skal hente barna. Jeg orker ikke å plage min advokat med sånt, vi har vært i rettsvesenet i 4 år 😵💫 Anonymkode: 304f8...52e
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #2 Skrevet 3. oktober 2023 Skjønner ikke helt hvorfor du har postet som anonym bruker når du gir ut så mange utleverende, identifiserbare opplysninger. Hvis dere har kranglet så mye om samvær at dere har hatt fem rettsrunder er det jo helt utrolig at dere ikke har sett behovet for å lage kjøreregler om når og hvordan barna skal overleveres. Anonymkode: ce5a3...944 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #3 Skrevet 3. oktober 2023 Nei, ingen rett vil pålegge et samvær som medfører jevnlig skolefravær. Så må du jo likevel vurdere grundig hvor mye irritasjon du skal sluke for å holde konfliktnivået nede, tatt i betraktning hvor skadelig det er for barna. Anonymkode: f8cff...d03
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #4 Skrevet 4. oktober 2023 Hvis det ikke står noe i avtalen deres er det samværsforelder som er pliktig til å gjøre hele jobben. Har dere avtalt noe annet må du selvsagt forholde deg til det. Anonymkode: 070fe...78c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå