AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #1 Skrevet 3. oktober 2023 Vår datter er 2 år gammel. Hun har alltid vært litt sår når det kommer til overlevering til barnehagen, og vil helst være sammen med mamma. Den siste uken har jeg fått spørsmål om jeg bruker mye tid med barnet mitt, og at det hørtes ut som jeg brukte mye tid med henne. Hva er galt i det? I tillegg får jeg høre at jenteungen har konsentrasjonsproblemer og kan svare med andre ting hun tenker på på et spørsmål som ikke er relevant. Jeg tenker at barn er barn, de har mye inntrykk og det kommer mye «rart» ut av munnen på de. Jeg klarer ikke se at det er slik hjemme, men jeg vet jo at hun plutselig kommer på ting vi har gjort sammen og kan begynne å snakke om det ut av det blå mens vi bygger Lego f.eks. Hva kan man forvente av en 2 åring? Anonymkode: d38a9...185
Bringebær Skrevet 3. oktober 2023 #2 Skrevet 3. oktober 2023 (endret) Trykte feil 🙈 Endret 3. oktober 2023 av Bringebær
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #3 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vår datter er 2 år gammel. Hun har alltid vært litt sår når det kommer til overlevering til barnehagen, og vil helst være sammen med mamma. Den siste uken har jeg fått spørsmål om jeg bruker mye tid med barnet mitt, og at det hørtes ut som jeg brukte mye tid med henne. Hva er galt i det? I tillegg får jeg høre at jenteungen har konsentrasjonsproblemer og kan svare med andre ting hun tenker på på et spørsmål som ikke er relevant. Jeg tenker at barn er barn, de har mye inntrykk og det kommer mye «rart» ut av munnen på de. Jeg klarer ikke se at det er slik hjemme, men jeg vet jo at hun plutselig kommer på ting vi har gjort sammen og kan begynne å snakke om det ut av det blå mens vi bygger Lego f.eks. Hva kan man forvente av en 2 åring? Anonymkode: d38a9...185 Er hun sammen med andre mennesker og barn, utenom deg? Kan det være de ser hun har vansker med å knytte seg til andre og lurer oppriktig? Jeg hadde ikke tenkt så mye på det med hva de sier. Der kommer det mye rart! Anonymkode: 7d587...58f 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #4 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er hun sammen med andre mennesker og barn, utenom deg? Kan det være de ser hun har vansker med å knytte seg til andre og lurer oppriktig? Jeg hadde ikke tenkt så mye på det med hva de sier. Der kommer det mye rart! Anonymkode: 7d587...58f Hun er masse sammen med andre barn 😊 hun leker kjempe greit med andre i barnehagen. Det eneste hun ENE pedagogen sier er at hun svarer ikke på spørsmålene som blir gitt, og kan finne på å fortelle om andre ting. Men hun er nettopp fylt 2, og jeg tenker at det er en grunn for at de ikke er på skolebenken enda 🙂 Anonymkode: d38a9...185 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #5 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun er masse sammen med andre barn 😊 hun leker kjempe greit med andre i barnehagen. Det eneste hun ENE pedagogen sier er at hun svarer ikke på spørsmålene som blir gitt, og kan finne på å fortelle om andre ting. Men hun er nettopp fylt 2, og jeg tenker at det er en grunn for at de ikke er på skolebenken enda 🙂 Anonymkode: d38a9...185 Men hun er ikke sammen med noen andre voksne? Har du spurt hvorfor de lurer på om du bruker mye tid med henne? Anonymkode: 7d587...58f 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #6 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hun er ikke sammen med noen andre voksne? Har du spurt hvorfor de lurer på om du bruker mye tid med henne? Anonymkode: 7d587...58f Jeg er alene med henne, så hun ser så klart meg mest, men er kjempe mye sammen med besteforeldre, pappaen og hans familie. Det er ikke noe unormalt. 😊 ja, fordi hun er litt sår om dagen i barnehagen. Vil påpeke at det er 4 2-års jeksler på vei ut, så jeg tror det er derfor! Har gitt beskjed om det til barnehagen, men virker ikke til at de hører. Jeg kjenner nemlig igjen gråtingen fra 1-års jekslene. Anonymkode: d38a9...185
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #7 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er alene med henne, så hun ser så klart meg mest, men er kjempe mye sammen med besteforeldre, pappaen og hans familie. Det er ikke noe unormalt. 😊 ja, fordi hun er litt sår om dagen i barnehagen. Vil påpeke at det er 4 2-års jeksler på vei ut, så jeg tror det er derfor! Har gitt beskjed om det til barnehagen, men virker ikke til at de hører. Jeg kjenner nemlig igjen gråtingen fra 1-års jekslene. Anonymkode: d38a9...185 Da ville jeg ikke tenkt så mye mer på det, helt ærlig. Det er jo bra de spør og prøver finne ut av hvorfor hun er annerledes, det viser jo også at de kjenner barnet ditt. Da får du bare gjenta at «Hun har det litt tøft nå, jeg tror det er tennene altså». Anonymkode: 7d587...58f 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #8 Skrevet 3. oktober 2023 Skjønner ikke helt hva min mening om pedleder i vår bhg har med din problemstilling å gjøre, men ja jeg er veldig fornøyd, hun er en veldig kompetent og snill dame 😊 Når det gjelder problemstillingen du legger frem tenker jeg at det er lurt å ta den ansattes bekymring i betraktning. Spør litt rundt det, prøv å Finn ut hvor hun vil med disse bekymringene. Kan ppt være et alternativ? Det at hun poengterer at barnet er for mye sammen med mammaen sin er på sin side bare tull. En 2-åring har behov for nær og god kontakt med mamma. Anonymkode: f96fb...4e5 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #9 Skrevet 4. oktober 2023 Jobber som ped.leder selv på 10.året på småbarnsavdeling. Når vi snakker om konsentrasjon på en 2 åring er det gjerne i forbindelse med å kunne være i en lek en liten stund, feks bygge med klosser, dukkelek, sandkasse osv. Eller sitte å se i en bok eller drive med putekasse eller pusle puslespill. Noen barn i den alderen vandrer mye, de går fra ting til ting, og klarer ikke roe seg med en ting for en liten stund. Da jobber vi med det, gjennom å skjerme barnet så det ikke er så mange distraksjoner, dele i små grupper og den voksne er tett på. Jeg har hatt barn i barnehagen som ikke klarer å leke selv, foreldrene er så på og med, at barnet leker ikke selv, det er foreldrene som nesten leker for barna. Barn på 2 år forventer man at skal kunne svare på enkle spørsmål, som hvor er «navnet på barnet»? Hvor er «navnet på de andre barna på avdelingen»? Hvor er nesa di? Osv. Gjør de ikke det er det naturlig å ta en prat med foreldrene og høre hvordan det er hjemme. Vil du ikke at ped.leder skal si fra om barnet ditt vekker bekymring? Anonymkode: 33abf...e86 2 1
Mrs Robinson Skrevet 4. oktober 2023 #10 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jobber som ped.leder selv på 10.året på småbarnsavdeling. Når vi snakker om konsentrasjon på en 2 åring er det gjerne i forbindelse med å kunne være i en lek en liten stund, feks bygge med klosser, dukkelek, sandkasse osv. Eller sitte å se i en bok eller drive med putekasse eller pusle puslespill. Noen barn i den alderen vandrer mye, de går fra ting til ting, og klarer ikke roe seg med en ting for en liten stund. Da jobber vi med det, gjennom å skjerme barnet så det ikke er så mange distraksjoner, dele i små grupper og den voksne er tett på. Jeg har hatt barn i barnehagen som ikke klarer å leke selv, foreldrene er så på og med, at barnet leker ikke selv, det er foreldrene som nesten leker for barna. Barn på 2 år forventer man at skal kunne svare på enkle spørsmål, som hvor er «navnet på barnet»? Hvor er «navnet på de andre barna på avdelingen»? Hvor er nesa di? Osv. Gjør de ikke det er det naturlig å ta en prat med foreldrene og høre hvordan det er hjemme. Vil du ikke at ped.leder skal si fra om barnet ditt vekker bekymring? Anonymkode: 33abf...e86 For mange barn løsner ikke verbalspråket før 2,5 års alder. Som pedagog er det viktig å vurdere språkforståelsen til barna i 2 års alderen snarere enn verbalspråket.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #11 Skrevet 4. oktober 2023 Mrs Robinson skrev (1 time siden): For mange barn løsner ikke verbalspråket før 2,5 års alder. Som pedagog er det viktig å vurdere språkforståelsen til barna i 2 års alderen snarere enn verbalspråket. Det er jeg klar over. Det er derfor vi forventer at de kan peke - når vi spør «hvor er …?» i denne alderen. Anonymkode: 33abf...e86 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #12 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vår datter er 2 år gammel. Hun har alltid vært litt sår når det kommer til overlevering til barnehagen, og vil helst være sammen med mamma. Den siste uken har jeg fått spørsmål om jeg bruker mye tid med barnet mitt, og at det hørtes ut som jeg brukte mye tid med henne. Hva er galt i det? I tillegg får jeg høre at jenteungen har konsentrasjonsproblemer og kan svare med andre ting hun tenker på på et spørsmål som ikke er relevant. Jeg tenker at barn er barn, de har mye inntrykk og det kommer mye «rart» ut av munnen på de. Jeg klarer ikke se at det er slik hjemme, men jeg vet jo at hun plutselig kommer på ting vi har gjort sammen og kan begynne å snakke om det ut av det blå mens vi bygger Lego f.eks. Hva kan man forvente av en 2 åring? Anonymkode: d38a9...185 Skjønner ikke hve overskriften har med resten av innlegget å gjøre... Anonymkode: 45646...985 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #13 Skrevet 4. oktober 2023 Hvis det er noe som har blitt sagt som du lurer på eller ikke forsto så anbefaler jeg å spørre den som har sagt det. Det er bare den personen som kan oppklare saken og så får dere bedre dialog og samarbeid i samme slengen. Anonymkode: 20d5a...cfa 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå